احمد خانی روز چهارشنبه در نشست تخصصی دستگاه‌های اجرایی و مدیران امور شعب بانک‌های عامل کردستان در زمینه اعتبارات تخصیصی اشتغالزایی کمیته امداد اظهار داشت: از اوایل دهه ۷۰ معاونت اشتغال و خودکفایی در کمیته امداد تاسیس و در این مدت تلاش شده از همه ظرفیتهای مشاغل برای اقشار آسیب پذیر جامعه استفاده شود.

وی افزود: در ۲ دهه گذشته قریب به یک و نیم میلیون طرح اشتغالی به مددجویان زیرپوشش این نهاد در استانها ارائه شد و در این مدت در قالب این طرح ها ها کمیته امداد بیش از یک میلیون اشتغال ایجاد کرد.

مدیرکل راهبری شغلی معاونت اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور یادآور شد: کمیته امداد متولی ایجاد اشتغال نیست و به جبر شرایط وارد این حوزه شده و در حال حاضر بزرگترین نهاد ایجاد کننده اشتغال در کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ از مجموع ۷۵۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده در کشور ۲۰ درصد سهم کمیته امداد بود، گفت: در سال ۹۷ با توجه به نوسانات اقتصادی اشتغال خالص به ۴۵۰ هزار مورد رسید که از این میزان سهم امداد ۱۵۰ هزار شغل یعنی یک سوم اشتغال خالص کشور بود.

خانی اضافه کرد: در سال جاری نیز هدف گذاری ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی است که کمیته امداد سهم ۳۳ درصدی دارد و با تمام توان تلاش می کند باری از روی دوش دولت و نظام اسلامی در حوزه اشتغال بردارد.

وی افزود: از ۲ سال گذشته و در راستای آنالیز و آسیب شناسی طرح‌های اشتغالی ایجاد شده هیات اندیشه ورز شکل گرفت و براساس آن مجموعه آسیب ها و نقاط ضعف موجود بررسی و شناسایی شد که در این بررسی‌ها مشخص شد درصد قابل توجهی از مشاغلی که ایجاد میشود پایداری زیادی ندارد و در بازه زمانی سه تا پنج سال از بین میروند.

خانی با بیان اینکه حفظ اشتغال از استمرار آن مهمتر است، گفت: عموم افرادی که با ناپایداری شغلی مواجه نمی‌شوند نیز درآمد قابل توجهی ندارند بنابراین با بررسی و بهره گیری از الگوی سایر کشورها به یک مدلی رسیده و در سال گذشته به صورت آزمایشی ۱۰۰ طرح در تعدادی از استان‌های کشور اجرا شد.
وی یادآور شد: الگوی راهبری شغلی مبتنی بر مالکیتهای منفرد و مدیریت متمرکز است و جدیدترین حرف در حوزه مشاغل به شمار می‌رود و با این کار می‌توانیم بار ایجاد اشتغال  کشور را از روی دوش دولت و جاهایی مثل امداد برداریم.

جذب پنج درصد از کارافرینان برتر کشور

وی در ادامه با بیان اینکه ۴۰۰ هزار کارآفرین برتر و حرفه ای در سطح کشور وجود دارد، گفت: هدف گذاری ما استفاده از این ظرفیت و جذب پنج درصد این افراد است که آنان را شناسایی کرده و دعوت به همکاری می‌شوند.

مدیرکل راهبری شغلی معاونت اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور افزود: از اردیبهشت ماه امسال تاکنون از این طریق ۵۰۰ طرح در کل کشور با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار شغل ایجاد شده است.

وی یادآور شد: اگر بتوانیم پنج درصد از این تعداد کارافرین برتر را در ۲ سال آینده در کمیته امداد جذب کنیم بیش از ۲۰۰ هزار فرصت شغلی با نظامات راهبری در کشور پیش می‌رود.

 راه اندای صندوق ضمانت تسهیلات

خانی با بیان اینکه در بحث ضمانت تسهیلات به مددجویان با مشکل مواجه هستیم، اظهار داشت: در راستای رفع این مشکل صندوق ضمانت تسهیلات با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه از اول امسال راه اندازی شده است.

وی افزود: براین اساس تعدادی تسهیلات مددجویان را خود کمیته امداد ضمانت می‌کند به نوعی که هنگام پرداخت تسهیلات چهار درصد به عنوان اعتبار در صندوق باقی می‌ماند و در پایان اقساط سه درصد به مددجو برگشت شده و یک درصد در صندوق ذخیره می‌شود.

مدیرکل راهبری شغلی معاونت اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور به راه اندازی کانون خیرین کارآفرین اشتغال نیز اشاره کرد و گفت: همچنین در یک سال آینده قرار است سه هزار جهادگر به مجموعه امداد اضافه شوند.

وی یادآور شد: در سال جاری بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار داریم که ۱۸ هزار میلیارد ریال آن باقی مانده اعتبار اشتغال پایدار روستایی، ۷ هزار میلیارد ریال منابع امدادی و ۳۵ هزار میلیارد ریال نیز اعتبار تبصره ۱۶ است.

در حال حاضر بیش از ۱۳۴ هزار نفر از جمعیت استان کردستان زیرپوشش حمایت های کمیته امداد امام خمینی(ره) استان هستند که این میزان حدود ۹ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.
۷۳۴۸/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.