جدی گرفتن نشدن دغدغه‌های خبرنگاران از سوی مسئولان،‌ سختی‌های پوشش برنامه‌ها و رویدادهای خبری،‌ نداشتن امنیت شغلی و بیمه،‌ سخت بودن دسترسی به مدیران و پاسخگو نبودن بسیاری از آنان،‌ حمایت نشدن خبرنگاران در زمان انتشار واقعیت‌ها و ضعف نهادهای متولی در پشتیبانی مالی و معنوی از خبرنگاران ازجمله مسائل و مشکلات این قشر پرتلاش جامعه است که در میزگرد ایرنا موردتوجه قرار گرفت.

نهادهای متولی امور خبرنگاران ضعیف عمل می کنند

مرضیه مهدیلو از خبرنگاران فعال استان قم در این رابطه گفت:‌ مسئولان استان و نهادهای خاص متولی امور خبرنگاران در رابطه با مسائل و مشکلات این قشر منفعل عمل می‌کنند و حمایت‌های لازم از سوی آنان مشاهده نمی‌شود.

خبرنگار پایگاه خبری قم فردا ادامه داد:‌ همچنین ظرفیت نقدپذیری مسئولان و مدیران استان پایین است و در بسیاری از مواقع به اسم تشویش افکار عمومی،‌ خبرنگاران و رسانه‌ها را تحت‌فشار قرار می‌دهند.

وی افزود:‌ وقتی خبرنگار موضوعی را با دلیل و مدرک رسانه‌ای می‌کند باید تحت حمایت مسئولان قرار گیرد نه این‌که از آن شکایت شود.

وی بیان کرد:‌ اگر خبرنگاران در انعکاس رویدادهای استان از سوی مسئولان موردحمایت قرار نگیرند،‌ افرادی که تخصصی در امور خبری ندارند با استفاده از فضای مجازی،‌ در مراجع غیررسمی به انتشار رویدادهای قم می‌پردازند که بیشتر این مطالب با انحراف از واقعیت همراه است.

وی ادامه داد: اما اگر خبرنگاران مطلبی را منتشر کنند حتماً به اسناد و مدارک مرتبط با آن توجه می‌کنند و این موجب جلوگیری از نشر شایعات می‌شود.

مهدیلو با اشاره به تلاش مستمر خبرنگاران برای ارتقا سطح فرهنگ عمومی و اصلاح امور، گفت: مسئولان استان تنها در روز خبرنگار از این قشر تجلیل می‌کنند اما در سایر ایام سال توجهی به خبرنگاران ندارند و برای بهبود وضعیت کاری و معیشتی آنان کار جدی انجام نمی‌دهند.

وی بیان کرد: خبرنگاران باوجودی سختی کار،‌ از مزایای اداری حتی در پایین‌ترین سطح ممکن نیز برخوردار نیستند و کسی برای احقاق حقوق آنان تلاش نمی‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از اوقات به کارآموزان خود که علاقه‌مند به حضور در عرصه خبرنگاری هستند می‌گویم وارد این حرفه نشوند چراکه با مشکلات زیادی به‌خصوص درزمینهٔ های معیشتی مواجه می‌شوند و نمی‌توانند به سطح درآمد مطلوبی دست یابند.

این خبرنگار فعال در قم گفت: به دلیل همین مسائل معیشتی، تعداد خبرنگاران استان به‌ویژه در میان آقایان روزبه‌روز کمتر می‌شود و این تهدیدی برای فضای رسانه‌ای قم است.

وی در خصوص نحوه تجلیل از خبرنگاران استان نیز گفت: اگر قرار است تجلیلی از خبرنگاران صورت گیرد باید با حفظ کرامت و جایگاه اهالی رسانه باشد.

خبرنگاران پل مستحکم ارتباط مسئولان با مردم 

فاطمه جمالزاده خبرنگار خبرگزاری فارس قم نیز در این میزگرد گفت: روز خبرنگار فرصت خوبی برای نگاه دوباره به جایگاه رسانه‌ها و خبرنگاران در جامعه است.

وی بیان کرد: رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مدیران هستند و این بنگاه‌های خبری بهترین فرصت را برای ارتباط مسئولان با مردم مهیا می‌سازند، ولی متأسفانه فرصت سوزی‌های متعددی در سطح استان، گریبان رسانه‌ها را نیز گرفته است.

وی ادامه داد: این روزها اگر خبری به میل برخی مسئولان نباشد خبرنگار و رسانه تشویق نخواهد شد و موردحمایت قرار نمی‌گیرد.

جمالزاده افزود:‌ گذشته از برخوردهای سلیقه‌ای، خبرنگار هرروزه برای تنظیم و تهیه خبر با اضطراب و استرسی دست‌به‌گریبان می‌شوند که آیا این خبر، مصاحبه و یا گزارش به شیوهای مطلوب انعکاس داده می‌شودیانه؟.

وی بیان کرد:‌ خبرنگاران قشری مهجور هستند که همواره برای رفع مشکلات گروه‌های گوناگون جامعه تلاش می‌کنند و قلم می‌زنند؛ اما در این میان کسی نیست که گره‌گشای مشکلات آنان باشد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از مشکلات خبرنگاران سخن به میان آوریم فهرستی بلندبالا پیش روی قرار خواهد گرفت که اکنون مجال اشاره به‌تمامی آن‌ها وجود ندارد ولی برخی از مهم‌ترین آن‌ها  میزان حق‌الزحمه،بیمه و مزایای خبرنگاران می باشد.

جمالزده گفت:‌امروز مسائل معیشتی و مادی و همچنین مساله بیمه که ضروری برای حفظ سلامت جان خبرنگاران است، مهم‌ترین دغدغه‌های این قشر محسوب می‌شود که در بی‌توجهی برخی از مسئولان گمشده است.

وی بیان داشت: ضمن اینکه مسئولان استانی باید برای حل‌وفصل مشکلات اهالی رسانه در استان قم اقدام کنند، مسئولان رده‌های کشوری نیز باید تدابیر ویژه‌ای برای سامان دادن به وضعیت شغلی خبرنگاران بیندیشند.

مسائل مالی مهمترین مشکل خبرنگاران 

سید احمد نجفی اردبیلی خبرنگار خبرگزاری تسنیم قم نیز در این میزگرد بیان کرد: مهم‌ترین مشکل خبرنگاران،‌ مسائل مالی است به‌نحوی‌که امروز خبرنگارانی که تنها به این حرفه اشتغال دارند با این حق التحریر های پایین نمی‌توانند مخارج زندگی خود را تأمین کنند.

وی افزود:‌ وقتی روز خبرنگار فرامی‌رسد کسانی که در ردیف جلو قرار دارند قول می‌دهند که مشکلات خبرنگاران را برطرف کنند اما در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد و جشن‌های روز خبرنگار تنها یک دورهمی برای مسئولان به‌حساب می‌آید.

وی ادامه داد: لازم است تا مسئولان استان و نهادهای مرتبط با امور خبرنگاران برای رفع مشکلات این قشر به‌صورت جدی وارد میدان شوند نه این‌که تنها با حرف بخواهند دلگرمی به خبرنگاران بدهند.

نجفی پیرامون مشکلات خبرنگاران استان در زمان پوشش برنامه‌های خبری گفت: پیشنهاد می‌کنم برای همه خبرنگاران استان کارت جامعی صادر شود تا آنان برای ورود به اماکن مختلف و پوشش برنامه‌ها با چالش روبه‌رو نشوند.

وی بیان کرد:‌ در حال حاضر اکثر خبرنگاران استان برای ورود به اماکن حساس قم چندین کارت مجزا دارند و گاهی اوقات مسئولان حفاظت، این کارت‌ها را نیز قبول نمی‌کنند و خبرنگاران نمی‌توانند برنامه موردنظر خود را پوشش دهند.

وی ادامه داد: حتی گاهی اوقات به خبرنگارانی پوشش که قصد ورود به اماکن عمومی و انجام کار خود رادارند،‌ به روش‌های مختلف توهین می‌شود که این موضوع اصلاً شایسته اهالی رسانه قم نیست.

مسئولان به اهمیت تعامل با رسانه آگاه نیستند

محسن عبادی پور خبرنگار خبرگزاری ایسنا قم نیز در این میزگرد گفت:‌ بیشتر مدیران دستگاه‌های اجرایی و مسئولان نهادهای خصوص استان از اهمیت جایگاه روابط عمومی و تعامل با رسانه‌ها آگاه نیستند و همین مساله مشکلات زیادی را در جریان برقراری ارتباط خبرنگاران با آنان ایجاد کرده است.

وی بیان کرد:‌ لازم است تا مسیرهای ارتباطی مشخصی از طریق روابط عمومی‌ها برای تعامل هر چه بیشتر خبرنگاران استان با مسئولان در بخش‌های مختلف ایجاد شود و اهالی رسانه به‌صورت مستمر و گسترده بتوانند اطلاعات موردنظر خود را از زبان مدیران جویا شوند.

وی ادامه داد: ایجاد یک گروه رسمی در فضای مجازی که همه خبرنگاران استان در آن حضورداشته باشند برای انتشار دعوت‌نامه رویدادهای خبری قم،‌ پیشنهاد دیگری است که می‌تواند مانع از جا ماندن اهالی رسانه از برنامه‌های پوششی باشد.

عبادی پور با اشاره به اهمیت زمان در انجام کارهای خبری گفت:‌ گاهی اوقات در جریان مصاحبه‌ها و نشست‌های خبری‌، برخی از مدیران هیچ توجهی به زمان ندارند و با تأخیر و کنسل کردن برنامه،‌ وقت خبرنگاران را به هدر می‌دهند که چنین مساله اصلاً شایسته نیست و هرگونه تأخیر و کنسلی باید از قبل به خبرنگاران اطلاع داده شود.

وی بیان کرد: رسانه‌های رسمی استان از قدرت تأثیرگذاری بالایی برای بیان مسائل و حل مشکلات برخوردار هستند،‌ بنابراین بهتر است قبل از این‌که موضوعی در شبکه‌های مجازی غیررسمی منتشر شود،‌ مسئولان با تعامل سازنده با خبرنگاران و رسانه‌های فعال استان آن را برای مردم توضیح دهند.

وی ادامه داد:‌ شایسته فضای رسانه‌ای قم نیست که خبرنگاران برای ارتباط با مدیران و مسئولان استان،‌ روزهای زیادی را منتظر بمانند و درنهایت هم موفق به برقراری ارتباط و گرفتن پاسخ سؤالات خود نشوند.

خبرنگاری در قم قابل مقایسه با سایر شهرها نیست

همچنین سید محمدابراهیم جنابان خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قم در این میزگرد گفت: خبرنگاران با دغدغه مندی بسیار وارد این عرصه شده‌اند و آرامش ذهنی خود را درراه پوشش وقایع و رویدادهای خبری استان فدا کرده‌اند اما هیچ‌گاه در حدی که مورد انتظار است موردتوجه قرار نمی‌گیرند و بیشتر قول‌هایی که برای حمایت از آنان داده می‌شود،‌ در حد حرف باقی می‌ماند.

وی بیان کرد: شرایط خاص قم و حضور پرتعداد مسئولان ارشد نظام در آن،‌ موجب شده تا پوشش خبری وقایع آن با حساسیت‌های زیادی مواجه باشد، به‌نحوی‌که شرایط کاری خبرنگاران در آن با هیچ‌کدام از استان‌های کشور قابل‌مقایسه نیست.

وی ادامه داد: خبرنگاران فعال در قم، هر یک کارشناسان برجسته‌ای در عرصه اطلاع‌رسانی هستند و در جریان پوشش رویدادها به جنبه‌های فنی خبرنویسی توجه کامل دارند، به همین دلیل آثار تولیدشده توسط بسیاری از خبرنگاران استان در جشنواره‌های ملی صاحب رتبه‌های برتر می‌شود اما آن‌چنان‌که شایسته است حمایت‌های لازم از آنان به عمل نمی‌آید.

روز خبرنگار بهترین فرصت برای بیان مشکلات اهالی رسانه است

مسئول بسیج رسانه استان نیز در این میزگرد گفت:‌تقدیر از خبرنگاران به دلیل حجم بالای فعالیت آنان در تمام ایام سال و در شرایط دشوار کاری،‌ نباید به‌روزی خاص محدود شود.‌

مهدی تاجیک با اشاره به برخی آسیب‌های برگزاری مراسم روز خبرنگار توسط نهادهای مختلف،‌ بیان کرد:‌ گزینشی دعوت کردن و تعیین محدوده سخن در جشن‌های تجلیل از خبرنگاران اقدام نامناسبی است که در برخورد با این قشر فرهیخته صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ خوشبختانه فضای دوستی و تعامل میان خبرنگاران مشغول فعالیت در رسانه‌های قم، حاکم است و باید در جشن‌های روز خبرنگار استان این موضوع هرچه بیشتر تقویت شود.

وی بیان کرد: روز خبرنگار فرصت خوبی برای بیان مسائل صنفی خبرنگاران فعال در قم به‌خصوص در حوزه مشکلات معیشتی است و باید راهکارهای عملیاتی برای رفع این نگرانی‌ها از سوی مسئولان استان ارائه شود.

۳ درصد رسانه‌های دارای مجوز کشور متعلق به استان قم است. از ۴۲ خبرگزاری کشور، بیش از ۱۵ خبرگزاری در قم دارای نمایندگی است، ضمن اینکه از ۱۷۲ روزنامه دارای مجوز برای توزیع سراسری، حدود ۱۰ روزنامه سراسری در قم دارای دفتر نمایندگی می‌باشد.

شهید محمود صارمی خبرنگار و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان بود که در ۱۷ مردادماه سال ۷۷ در جریان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف به دست طالبان به شهادت رسید و این روز در تقویم رسمی کشور به‌عنوان «روز خبرنگار» نام گرفت.

گزارش: سید محمدابراهیم جنابان

۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.