مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وزارت نیرو در نظر دارد با تامین آب مورد نیاز ۹۶ هزار هکتار از اراضی این استان میزان بهره مندی آن را به حدود ۲ برابر شاخص فعلی برساند، افزود: آب مورد نیاز این اراضی از سه حوزه آبی تامین می‌شود.

کامران خرم گفت: حدود ۱۶ هزار و ۹۹۴ هکتار از این طرح از حوزه سفیدرود و ۲۸ هزار و ۱۵۱ هکتار در حوزه های آبی شهرستان‌های سقز و دیواندره به صورت انتقالی از سایر نقاط و ۵۹ هزار و ۹۵۹ هکتار نیز از حوزه رودخانه‌های غرب تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این تخصیص جدای بخش کشاورزی یکسری ظرفیت‌ها هم برای استان لحاظ شده که اعداد تقریبی آب شامل تولید یک هزار و ۴۰۰ هکتار آبزی‌پروری، ۵۰ میلیون مترمکعب برای صنعت، ۲۴۲ میلیون متر مکعب برای پایداری جریان و مسائل زیست محیطی و  ۱۶۰ میلیون متر مکعب برای شرب است.

خرم اظهار داشت: با توجه به اینکه این تخصیص‌ها نهایی نیست و با پیگیری قابلیت افزایش دارد بنابراین می‌ تواند بیشتر شود و این تغییرات از منابع سد قشلاق قابل تحقق است.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه سد پالنگان و نی‌آب نیز در دست مطالعه است که اگر تعیین تکلیف و به بهره برداری برسند طبیعتا بخش دیگری از اراضی آبی در قالب این سدها نیز نهایی شود تا به عدد نهایی ۲۳۰ هزار هکتاری اراضی آبی مد نظر استان برسیم.

اگر منابع آب این استان را از میزان بارندگی به صورت حجمی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر در نظر بیگریم حجم سالانه آن حدود ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که همه ساله بخش عمده آن تبخیر می‌شود که در نهایت حدود هفت میلیارد متر مکعب آن به صورت رواناب باقی می‌ماند.

همه ساله از میزان کل بارندگی ها حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در زمین نفوذ می‌کند و آن چیزی که به عنوان جریان آب سطحی در رودخانههای استان جریان دارد حدود پنج میلیارد متر مکعب است.

از این میزان نیز حدود پج میلیارد متر مکعب قابل مدیریت و حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب قابل برنامه‌ریزی است و میزان رواناب حجم مخازن استان حدود ۲ میلیارد و ۲۵۳ میلیون متر مکعب کل ظرفیت سدهای کردستان است.

۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.