مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بهره برداری از طرح گازرسانی به ۵۱ روستا و چهار کوخ و کلنگ زنی عملیات گازرسانی به ۱۵ روستا از جمله مهمترین برنامه های این حوزه در هفته دولت است.

احمد فعله گری اضافه کرد: در هفته دولت هشت روستا و چهار کوخ در بانه، ۶ روستا در بیجار، یک روستا در دهگلان، ۲ روستا در دیواندره، ۶ روستا در سقز، ۱۱ روستا در سنندج، ۶ روستای قروه، ۶ روستا در کامیاران و پنج روستای مریوان از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

وی یادآور شد: با گازرسانی به ۵۱ روستای کردستان در هفته دولت، تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی در این استان از یک هزار و ۱۷۷ روستا به یک هزار و ۲۲۸ مورد افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان با اشاره به اینکه میزان نفوذ بهره‌مندی از گاز طبیعی در میان خانوارهای روستایی این استان به بیش از ۸۸ درصد رسیده است، افزود: با گازدار شدن این تعداد روستا حدود یک هزار و ۶۵۰ خانوار به مصرف کنندگان گاز طبیعی افزوده خواهند شد.

فعله گری تاکید کرد: برای اتمام گازرسانی به این ۵۱ روستا، بیش از ۵۶۷ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و هزینه تمام شده نصب هر علمک هم ۲۰۰ میلیون ریال است.

وی گفت: با توجه به کوهستانی و سردسیر بودن استان اجرای شبکه‌های گاز و نصب انشعابات در روستاها دشوار است ولی با این وجود از یک هزار و ۵۰۰ روستای دارای قابلیت گازرسانی در حال حاضر یک هزار و ۱۷۷ روستا از نعمت گاز بهره‌مند است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان افزود: عملیات اجرایی در تعدادی از روستاهای دیگر در دست اقدام است که امیدواریم تا پایان امسال تعداد روستاهای برخوردار از گاز طبیعی در سطح استان افزایش یافته و نفوذ گاز در جمعیت روستایی به ۹۴ درصد ارتقا یابد.

همزمان با هفته دولت ۸۰ واحد صنعتی نیز در کردستان گازدار می‌شود

فعله گری با اشاره اینکه‌ براساس مصوبه شورای اقتصاد و اعلام شرکت پخش فرآورده های نفتی تعداد یک هزار و ۳۴ واحد صنعتی برای گازرسانی در کردستان شناسایی شده است، اظهار داشت: ۸۰ طرح گازرسانی صنعتی همزمان با هفته دولت در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح ها ۶۱ هزار و ۱۲۰ متر شبکه اجرا و ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: سال گذشته ۹۴ واحد صنعتی به شبکه گاز سراسری متصل و برای سال ۹۸ گازرسانی به ۲۱۰ واحد صنعتی برنامه ریزی شده است.

مدیر عامل شرکت گاز کردستان در مورد چگونگی بهره مندی صنایع از یارانه مصوبه شورای اقتصاد نیز گفت: سقف استفاده از تسهیلات یارانه ای شورای اقتصاد برای هر واحد صنعتی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است که بر اساس میزان سوخت هر واحد صنعتی محاسبه می‌شود.

فعله گری افزود: هفته دولت امسال گازرسانی به پنج واحد صنعتی شهرستان بیجار، یک واحد در دهگلان، چهار واحد دیواندره، ۱۹ واحد در سقز، ۱۹ واحد صنعتی در سنندج و ایستگاه CGS دوم، ۶ واحد در قروه، پنج واحد صنعتی کامیاران، ۱۲ واحد صنعتی در مریوان و هفت واحد صنعتی در بانه و منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان در دستور کار است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به ۱۲ شهرک صنعتی و ۲ هزار و ۱۳۴ صنعت جز و عمده، نیروگاه سیکل ترکیبی تولید برق در سنندج و ۵۲ جایگاه سوخت رسانی CNG گازرسانی صورت گرفته که با افتتاح ۸۰ پروژه صنعتی جدید امسال تعداد صنایع برخوردار از گاز به ۲ هزار و ۲۱۴ مورد افزایش می‌یابد.

شرکت گاز کردستان ۵۱۷ هزار مشترک در بخش های خانگی، تجاری، صنعتی و عمومی دارد و در مجموع حدود یک میلیون و ۵۴۰ هزار نفر جمعیت استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارای ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۶۳ روستای دارای سکنه است.

۷۳۵۵/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.