مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان شامگاه یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد، اظهار داشت:  دغدغه‌ها و احساس مسئولیتی که اهالی رسانه در قبال جامعه دارند، قابل تقدیر است.

جلال قلعه‌شاخانی  اضافه کرد: به دلیل  کوتاهی ها و کم و کاستی‌های موجود شرمنده اهالی فرهنگ و هنر استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه پتانسیل زیادی در حوزه فرهنگ و هنر کردستان وجود دارد، گفت: برخی از مسائلی که در این مراسم مطرح شد در سطح کشور و تعدادی هم در استان قابل بررسی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرد:  ۱۱۰ نشریه در این استان مجوز انتشار دریافت کردند که از این تعداد  ۸۰ نشریه چاپی و بقیه الکترونیکی است.

  قلعه‌شاخانی با بیان اینکه ۵۰ نشریه سراسری در این استان دفتر نمایندگی دارند، گفت:  برای اینکه استان تربیون کشوری هم داشته باشد نیاز به وجود و فعالیت خبرگزاری‌ها و نشریات سراسری دارد.

وی یادآور شد:  فقط در قبال آگهی‌ها و خدماتی که از استان دریافت می‌کنند انتظار می‌رود این نشریات منعکس کننده ظرفیت‌های استان هم باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرد: پیگیرانتشار روزنامه کردستان در گستره کشوری هستیم تا از این طریق پتانسیل‌های استان را بهتر و بیشتر بشناسانیم.

وی اظهار داشت:  اقتصاد رسانه در وضعیت فعلی شرایط مناسبی ندارد و  کل منبع درآمد آن از  یارانه  دولتی و آگهی‌ها تامین می‌شود.

قلعه‌شاخانی با بیان اینکه منتقد شیوه توزیع یارانه نشریات است، یادآور شد: شیوه و دستورالعمل جدیدی در ارتباط با توزیع یارانه تهیه شده که با اجرای آن کم و کاستی‌های گذشته جبران می‌شود.

وی نگاه وزارت ارشاد در حوزه یارانه نشریات کردستان به همراه هفت استان دیگر را تبعیض مثبت خواند و افزود: از تنوع و تکثر رسانه‌ها در استان دفاع می‌کنیم چراکه امروز تمام جریان‌های فکری نشریه و تریبونی برای بیان مطالبات خود دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه هرکسی شرایط حداقلی دریافت نشریه را داشته باشد مجوز انتشار به او داده می‌شود، گفت: مخاطب و جامعه در نهایت مشخص می‌کنند که کدام نشریه ماندگار خواهد بود.

قلعه‌شاخانی با بیان اینکه در توزیع آگهی‌ها منع، خلا و ابهام قانونی  داریم، گفت: قانونگذار تعیین کرده که برخی آگهی‌ها باید در نشریات کثیرالانتشار منتشر شود.

وی افزود: اگر در گذشته اعلام نمی‌شد که رسانه‌های مختلف در طول سال چه میزان آگهی دریافت می‌کردند امروز به طور شفاف از طریق سامانه اینترنتی این مهم اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه بیمه کردن خبرنگاران از رسالت‌های نشریات است، یادآور شد: اگر خبرنگاری هم توسط نشریه‌ای که در آن مشغول به کار است بیمه نشود از طریق صندوق هنرمندان و نویسندگان زیر پوشش بیمه قرار داده می‌شود.

قلعه‌شاخانی اظهار داشت: معتقدم اوج آزادی بیان در رسانه‌های استان وجود دارد که هر رسانه‌ای به راحتی نظر و خبر خود را در خصوص مدیران منتشر می‌کند بدون اینکه برخوردی با آنها شود.

۹۹۳۶ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.