به گزارش ایرنا، نصرت الله علیرضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری هفته پژوهش و فناوری در قزوین، افزود: هنوز احساس نیاز به پژوهشگر میان مدیران و دستگاه های اجرایی به وجود نیامده و اگر مدیری به سراغ پژوهشگران می رود در پی اثبات ادعا و ذهنیت خود است.
علیرضایی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی با دانشگاه ها پیوند ندارند، افزود: انتظار می رود کمیته امداد، بهزیستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی با دانشگاه های علوم اجتماعی ارتباط پررنگ تری داشته باشند و از محتوای پژوهشها، مقالات، رساله ها و پایان نامه ها برای حل مشکلات حوزه خود استفاده کنند.
این مسئول گفت: متاسفانه خود مدیران در 80 درصد جلسات مرتبط با پژوهش و مسایل کیفی، اجتماعی و فرهنگی که مسایل زیربنایی و بلند مدت جامعه هستند حضور نیافته و جانشین و نماینده حتی دست چندم آنها در جلسات حضور می یابد که نشان دهنده نوع نگاه و توجه آنها به جایگاه و اعتبار پژوهش و تحقیق است.
وی با بیان اینکه مدیران هنوز به ضرورت پژوهش در جامعه احساس نیاز نکرده اند، افزود: به همین دلیل بیشتر طرح های پژوهشی انجام شده حالت زینتی، دکوری، و ویترینی پیدا می کند و نه به جایی بر می خورد و نه اساسا مشکلی را حل می کند.
رییس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد هفته پژوهش و فناوری استان قزوین گفت: درحالی که پژوهشگر واقعی و اصیل که هویت خود را با تحقیق و پژوهش در موضوعات مختلف به دست آورده و صلاحیت و اهلیت انجام تحقیق را دارد گوشه نشین شده و صدایش به جایی نمی رسد.
وی افزود: این شرایط باعث شده تا در جامعه با جماعتی به اصطلاح پژوهشگر مواجه باشیم که به پژوهش به عنوان یک امر تجاری و منبع درآمد نگاه می کنند و این از آسیب های حوزه پژوهش است.
علیرضایی گفت: حتی بسیاری از طرح های پژوهشی دستگاه ها به دست اهالی و متخصصان آن حوزه انجام نشده و از طریق لابی گری، واسطه جویی و دریافت سهم تحقیق به افراد به اصطلاح پژوهشگر واگذار می شود.
این مسئول با بیان اینکه پژوهش حدفاصل جهان جدید و قدیم است و به عنوان مهمترین شاخص توسعه یافتگی در دنیای امروز محسوب می شود، ادامه داد: هرچقدر جوامع و کشورها به مقوله پژوهش بیشتر اهمیت داده و با تخصیص اعتبار بستر فعالیت اهالی پژوهش را بیشتر فراهم کنند میزان پیشرفت و سطح توسعه یافتگی خود را نشان داده اند.
وی اضافه کرد: در جامعه ما پژوهشگران در غربت و در حاشیه جامعه به سر می برند و هنوز پژوهش جایگاه و اهمیت خود را نیافته و به عنوان یک تابلو و تزیین و کلاس کار برای طاقچه مدیران به آن نگریسته می شود.
مدیر کل روابط عمومی استانداری قزوین با واکاوی دلایل این موضوع، بیان کرد: چون فرهنگ نمی دانم و باید بپرسم هنوز در جامعه ما شکل نگرفته و برای حل مشکلات و مسایل مختلف اجتماعی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و... به دامن تحقیقات و پژوهش پناه برده نمی شود.
علیرضایی اضافه کرد: اگر جامعه، مدیران و توده های جامعه به این درجه از فهم دست یابند که فرهنگ اگر نمی دانم بپرسم و از اصحاب فن و متخصص سوال کنم باید نهادینه شود آن زمان پژوهش به جایگاه خود رسیده و در جامعه قدر خواهد دید.
وی گفت: چون مدیران و مسئولان مطلق اندیش، تمامیت خواه و عالم به همه چیز و همه فن حریف هستند برای نتایج تحقیقات و پژوهش ارزش قایل نبوده و احساس به پژوهش در جامعه ما وجود ندارد.
این مسئول تصریح کرد: متاسفانه مدیران در بخش اعظم انجام تحقیقات و اجرای طرح های پژوهشی به دنبال پژوهشگرانی هستند که نتایج تحقیقات آنها منطبق بر ذهنیات خودشان باشد به جای اینکه ذهنیت و تحلیل خود را بر نتیجه تحقیقات استوار کنند.
علیرضایی اضافه کرد: به همین دلیل پژوهشگرانی که اندیشه مدیران را نقد می کنند در دستگاه های اجرایی جایی نداشته و طرح های پژوهشی به کسانی واگذار می شود که به دنبال تحقق امیال و ذهنیات مدیران هستند.
وی با اشاره به راهکار نهادینه کردن پژوهش در جامعه گفت: باید در فضای علمی و عمومی جامعه فضای امنی را برای محققان و پژوهشگران ایجاد کرد تا نتایج تحقیقات خود را به راحتی در دسترس همگان قرار داده و با برگزاری مناظرات، بحث های علمی و میزگردهای تخصصی برای نقد و تحلیل نتایج اقدام کنند.
علیرضایی اضافه کرد: در این صورت پژوهش به تدریج در جامعه گفتمان سازی شده و عملکرد، نتایج و کارکردهای مثبت تحقیقات برای مردم و مدیران عینی شده و تحقیق و پژوهش به جایگاه خود خواهد رسید.
هفته پژوهش و فناوری استان قزوین از 24 تا 30 آذرماه در قزوین برگزار خواهد شد.
برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی،جشنواره ایده های برتر، تجلیل از پژوهشگران و واحدهای فناور برتر استان، انتشار ویژه نامه و... از جمله برنامه های هفته پژوهش استان در سال جاری است.
6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.