به گزارش ایرنا، کردستان استانی کشاورزی است که در چهار دهه از عمر پر برکت نظام جمهوری اسلامی با تامین برخی زیرساخت های مورد نیاز از سمت فعالیت های سنتی به سوی مدرنیته حرکت کرده تا با پوست اندازی ظرفیت های خود به تجلی برساند.
این استان دارای یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی و حدود 3.1 میلیون راس دام با 123 هزار بهره بردار است که سالانه قادر به تولید حدود 2 میلیون و 900 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی هستند.
کشاورزی کردستان در چهار دهه گذشته با اتکا بر مولفه های مختلف از جمله توجه به بهره‌وری و کارآمدی، تشخیص صحیح پتانسیل های این حوزه، استمرار و تقویت ارتباط سالم و سازنده دستگاه های متولی با تولید کنندگان، اجرای سیاست ها و طرح های متعدد از کشاورزی غالب سنتی به سمت مدرنیته حرکت کرده است.
کشاورزی در این دوران با اتکا به این ویژگی ها توانسته علاوه بر اینکه نقش خود را در زمینه های مختلف غذایی و اقتصادی کشور به خوبی ایفا کند به سمت مدرنیته شدن فعالیت های بهره برداران نیز حرکت کرده باشد.
هر چند کشاورزی کردستان فاصله زیادی با فعالیت های مدرنیته دارد اما در برخی از بخش ها توانسته برای خود جایگاهی پیدا کند، خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج به منظور بررسی این پیشرفت ها میزگردی را با حضور معاونان بهبود تولیدات گیاهی و تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی و رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان برگزار کرد.

** تغییر رویکرد برای افزایش بهره وری مهمترین هدف در کشاورزی کردستان است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این میزگرد گفت: پیشرفت کشاورزی بویژه در این استان بسیار چشمگیر بوده بطوریکه در سال 57 سطح اراضی کردستان حدود 490 هزار هکتار بود ولی اینک به 755 هزار هکتار رسیده ست.
محمد فریدسپری با اشاره به اینکه سطح زیر کشت باغات نیز در همان سال حدود 10 هزار و 600 هکتار بود که امروز به حدود 46 هزار و 500 هکتار رسیده است، اظهار داشت: سطح اراضی آبی هم از حدود 89 هزار هکتار به 125 هزار هکتار رسیده است.
وی افزود: استفاده از آبیاری تحت فشار در اراضی با هدف افزایش بهره وری از منابع آبی در کشور اجرا می شود که تا دهه اول انقلاب هیچ زمینی از این امکان بهره مند نبود اما اکنون 52 هزار و 700 هکتار اراضی از این سیستم استفاده می کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در اوایل انقلاب 478 هزار تن انواع محصولات زراعی و 65 هزار تن انواع محصولات باغی در این استان تولید می شد که هم اکنون میزان تولید محصولات زراعی به 2 میلیون و 100 هزار تن و محصولات باغی نیز به 330 هزار تن رسیده است.
سپری یادآور شد: آنچه که بعد از چهل سال برای ما مهم است، اجرای برنامه هایی برای تغییر رویکرد، افزایش تولید و کشاورزی پایدار در کردستان است که برای آن می توان با افزایش میانگین اراضی آبی از 11 درصد فعلی به حداقل 30 درصد و رشد فرآوری محصولات از 33 درصد فعلی به بالاترین حد ممکن در کوتاهترین زمان دست یافت.

** ضریب مکانیزاسیون کشاورزی کردستان 13 برابر افزایش یافت
وی افزود: برای افزایش راندمان های کشاورزی توسعه بخش های دیگری نیز دنبال می شود که می توان به افزایش ضریب مکانیزاسیون در مزارع استان اشاره کرد که این ضریب در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی 13 برابر نسبت به قبل از انقلاب افزایش داشته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ایجاد یک بستر مهم برای کشت اولین گام در توسعه زراعت است که در این بخش ابتدای پیروزی انقلاب ضریب مکانیزاسیون استان کمتر از نیم اسب بخار در هکتار بود که امروز با داشتن 27 هزار دستگاه تراکتور و یک هزار و 31 دستگاه کمباین به 2 و سه دهم اسب بخار در هر هکتار رسیده است.
وی اضافه کرد: این ضریب که حدود 70 صدم اسب بخار از 1.63 اسب بخار کشور بالاتر است باعث می شود زمان کشت در مزارع به خوبی رعایت شود که در نتیجه آن قبل از شروع بارندگی های پاییزه بیش از 90 درصد کشت انجام می شود.
سپری یادآور شد: در نتیجه ضریب بالای مکانیزاسیون کشاورزی کردستان، اکنون 99 درصد زراعت و 95 درصد برداشت غلات استان به صورت مکانیزه انجام می شود تا جایگاه استان به عنوان انبار غله کشور به خوبی حفظ شود.

** تعداد ارقام قابل کشت در کردستان از 2 به 11 مورد رسیده است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه تامین بذر دومین برنامه کاری این استان در توسعه کشاورزی پایدار است، گفت: با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در ورود ژرم پلاسم و بذرهای جدید حرکت های خوبی در چند سال اخیر انجام شده است.
وی اظهار داشت: امروز در مزارع گندم 11 رقم متنوع کشت می شود که به صورت میانگین هر کدام حداقل 30 درصد عملکرد بالاتری نسبت به 2 رقم بومی دارد که قبل از انقلاب در مزارع این استان کشت می شد.

** نهادهای بین المللی همکاری سازمان در توسعه کشاورزی کردستان هستند
سپری با بیان اینکه استفاده از تجربه ها و دستاورهای علمی دنیا از دیگر اهداف سازمان در توسعه کشاورزی استان است، افزود: در راستای کشاورزی حفاظتی طرحی با همکاری مرکز تحقیقات بین المللی اراضی خشک موسوم به ایکاردا در حال انجام است که سعی می شود در پایان برنامه پنج ساله آن 25 درصد افزایش عملکرد با پایداری تولید در استان داشته باشیم.
وی اضافه کرد: این طرح اکنون وارد سال سوم اجرای خود شده و در آن آخرین تحقیقات داخلی و خارجی با همکاری محققان در مزارع نمایشی و پلت فرم های استان با تنوع 79 رقم محصول کشت می شود.
سپری اظهار داشت: دستاوردهای این طرح به صورت همزمان در معرض دید بهره برداران قرار می گیرد بطوریکه در سال زراعی گذشته 10 هزار نفر روز مزرعه از نتایج کشت در این مزارع که منجر به افزایش عملکرد شد را دیده و مشتاق به اجرای آن در مزارع خود شده اند.

** کشاورزی اقتصادی با توسعه باغات پیگیری می شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه باغداری در اراضی آبی و پرآب حدود سه تا چهار برابر زراعت برای بهره برداران درآمد زایی دارد، افزود: در این راستا توسعه فعالیت های باغی با تکیه بر استفاده از آب باران و روان آب های استان دنبال می شود.
وی اضافه کرد: یکی از طرح های مهم در این راستا توسعه باغات در اراضی شیب دار بود که امسال در شهرستان های سروآباد، بانه، مریوان، سنندج، کامیاران و سقز با یک هزار و 775 هکتار سطح پیش بینی در حال انجام است.
سپری گفت: سعی می شود 50 هزار هکتار باغ در اراضی شیب دار ایجاد شود که مصوبه این هدف در کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و منابع آب مورد نیاز آن نیز تخصیص یافته است.

** 100 هزار هکتار اراضی آبی جدید در کردستان ایجاد می شود
وی با بیان اینکه اکنون تنها 10 درصد شامل 120 هزار هکتار از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی کردستان آبی است، افزود: سازمان جهاد کشاورزی با همکاری دستگاه های مختلف بدنبال افزایش این سطح است.
سپری یادآور شد: برای این هدف، ایجاد اراضی آبی در حدود 100 هزار هکتار از اراضی استان در دستور کار قرار گرفته که با تخصیص آب مورد نیاز آن از سوی دستگاه های متولی مدیریت بخش آب در حال محقق شدن است.
وی با اشاره به اینکه برای تحقق این طرح 74 هزار میلیارد ریال از منابع مختلف ملی درخواست اعتبار شده است، اضافه کرد: تاکنون برخی از موافقت های مورد نیاز این طرح از سوی دستگاه های کشوری اخذ شده و پیش بینی می شود با انجام آن سالانه حدود یک میلیون و 100 هزار تن محصول کشاورزی در این اراضی تولید شود.

** تولید نهال سالم مکمل طرح توسعه باغات است
سپری گفت: در زمینه توسعه باغات در این استان تولید نهال سالم دنبال می شود که در این راستا استفاده از ظرفیت 6 نهالستان در برنامه قرار گرفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: گیاه شناسان و گیاه پزشکان استان به صورت مداوم از تولیدات این نهالستان ها برای بررسی مسابل خاک شناسی و وضعیت نهال، بازدید می کنند.
وی یادآور شد: در این نهالستان ها سالانه بیش از سه میلیون و 200 هزار اصله نهال و نشا تولید می شود که شامل موی ریشه دار دیم و میوه های هسته دار و دانه دار و نشا توت فرنگی است.
سپری اضافه کرد: این نهال ها در اختیار بهره بردارانی قرار می گیرد که با تایید سازمان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی طرح توسعه باغات را اجرا می کنند.

** تولیدات دامی کردستان رشد 1.5 تا 23 برابری به خود دیده است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این میزگرد گفت: این استان به لحاظ استعداد طبیعی از جمله 2 میلیون هکتار مرتع و جنگل و 1.2 میلیون هکتار اراضی کشاورزی، شرایط خوبی برای بحث پرورش دام دارد.
سید احمد ذکریایی نژاد اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی بهره برداران و دستگاه های اجرایی به ظرفیت های این بخش توجه شد و افزایش میزان تولید در بخش های مختلف دامی رشد 1.5 تا 23 برابری داشته است.
وی افزود: طی این مدت کمترین میزان رشد در بخش تولیدات دامی مربوط به گوشت قرمز با افزایش 1.5 برابری است که از 18 هزار تن دهه 60 اکنون به حدود 27 هزار تن رسیده است.
ذکریایی نژاد با بیان اینکه بیشترین میزان رشد نیز با 36 برابر مربوط به تولید عسل ارگانیک است که از 37 تن ابتدای انقلاب اکنون به یک هزار و 349 تن رسیده است، اضافه کرد: تولید گوشت مرغ از سه هزار و 550 تن دهه 60 شمسی اکنون به 82 هزار تن رسیده که 23 برابر رشد دارد.
وی یادآور شد: در این سال ها همچنین تولید شیر در استان با 2 برابر رشد از 127 هزار تن به 237 هزار تن رسیده است.

** زنجیره صنعت مرغداری در کردستان تکمیل شده است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی بخش کشاورزی به عنوان محور توسعه استان قرار گرفته است، گفت: این مهم شرایط و فرصت را برای توسعه بخش دامپروری مهیا کرد بطوریکه در چهار دهه گذشته تمام حلقه های زنجیره دامپروری از جمله صنعت مرغداری در کردستان تکمیل شده است.
وی اضافه کرد: انواع کشتارگاه و سردخانه ها، کارخانجات خوراک دام و طیور، کارخانجات مواد لبنی، مراکز جمع آوری شیر، انواع تلقیح مصنوعی، کلینیک های دامپروری خصوص و دولتی و داروخانه ای دامی، مرکز اصلاح نژاد تحقیقات از جمله حلقه های زنجیره تولید فرآورد های دامی در استان موجود است.
ذکریایی نژاد با اشاره به اینکه در سال 57 هیچ واحد صنعتی یا نیمه صنعتی در زمینه پرورش دام، کشتارگاه صنعتی یا نیمه صنعتی و میدان عرضه دام در استان وجود نداشت، گفت: اکنون یک هزار و 225 واحد گاوداری، 930 واحد پرواربندی بره و گوساله، 17 کارخانه خوراک دام و طیور و 9 کشتارگاه دام در کردستان وجود دارد.
وی اضافه کرد: در واحدهای روستایی و واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی استان حدود سه میلیون و 100 هزار راس دام شامل یک میلیون و 680 هزار دام سبک و یک میلیون و 330 هزار راس سنگین است پرورش داده می شود.

** کردستان به دنبال تامین 13 درصدی نیاز گوشت قرمز کشور است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: افزایش تولید گوشت قرمز استان کردستان در برنامه ای پنج ساله از 27 هزار تن فعلی به 40 هزار تن از طرح های پیشران حوزه کشاورزی استان است.
وی اضافه کرد: در این طرح سرمایه گذاری در حوزه زنجیره تولید گوشت قرمز با استفاده از تسهیلات قانونی دولت دنبال می شود تا در هر سال 13 درصد از نیاز سالانه 100 هزار تنی گوشت قرمز وارداتی کشور در کردستان تامین شود.
ذکریایی نژاد یادآور شد: علاوه بر طرح توسعه تولید گوشت، سیاست سازمان جهاد کشاورزی افزایش تعداد دام سنگین و واحدهای صنعتی و جایگزینی آن با دام های سبک است که می تواند تولید گوشت را 28 هزار تُن حدود 13 درصد و تولید شیر را تا 249 هزار تُن حدود 16 درصد افزایش دهد.

** 797 واحد پرورش طیور در کردستان فعال است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با توسعه و رشد روز افزون صنعت پرورش طیور تعداد واحدهای پرورشی این استان از 106 واحد سال 57 اکنون با 12 هزار ظرفیت شغلی به 797 واحد رسیده است.
وی اضافه کرد: این تعداد شامل 761 واحد مرغداری پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت 15 میلیون و 500 هزار قطعه در هر دوره است که سالانه 82 هزار تن از این محصول تولید و روانه بازار مصرف شده است.
ذکریایی نژاد افزود: همچنین 13 مرغداری تخم گذار با ظرفیت 555 هزار قطعه و تولید سالانه 7.2 تُن تخم مرغ، 14 واحد پرورش مرغ مادر گوشتی با ظرفیت 330 هزار قطعه در هر دوره در این استان فعال است.
وی یادآور شد: یک کارخانه جوجه کشی با ظرفیت 2 میلیون قطعه در سال، چهار واحد پرورش بوقلمون گوشتی با ظرفیت 15 هزار و 500 قطعه و چهار واحد پرورش شتر مرغ با ظرفیت 141 قطعه در سال از دیگر واحدهای فعال پرورش طیور در این استان است.

** سه تفاهم نامه کشاورزی با اقلیم کردستان عراق امضا شده است
معاون تولیدات بهبود گیاهی کردستان با بیان اینکه سیاست این سازمان حضور در بازارهای جهانی است، گفت: برای توسعه فعالیت های کشاورزی و صادرات آن امسال سه تفاهم نامه با اقلیم کردستان عراق شامل 2 مورد با استان سلیمانیه و یک مورد با استان حلبچه به امضا رسیده است.
وی اظهار داشت: تنوع اقلیمی، چند فصلی و گستردگی عرصه فعالیت های بخش کشاورزی، منابع غنی ژنتیکی، گونه های گیاهی و دامی، اراضی مستعد و پهناور، ظرفیت های خالی و بالای محصولات کشاورزی صادرات محور و مرز طولانی با کشور عراق نقاط قوت در بخش کشاورزی استان کردستان است.

** تحقیقات علمی در حوزه کشاورزی کردستان سابقه 50 ساله دارد
رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان نیز در این میزگرد گفت: سابقه فعالیت های علمی کشاورزی این استان در زمینه های اصلاح بذر و نهال، خاک شناسی و حاصل خیزی و اداره حفظ نباتات به بیش از 50 سال می رسد.
حسین سدری اظهار داشت: اما این فعالیت ها به صورت متمرکز از سال 69 شروع شده و با توجه به گستردگی بحث کشاورزی، ماموریت آن در 6 محور اصلی تعریف شده است.
وی افزود: این ماموریت ها در زمینه های مختلف شامل پژوهش در حوزه علوم کاربردی و تقاضا محور، آموزش به بهره برداران و کارشناسان، ترویج و انتقال یافته های علمی به مزارع و باغات، تولید فنآورانه بذرهای پرورشی، حفظ ژئوپلاسمای گیاهی و جانوری و نظارت بر تولید بذرهای پرورشی است.

** سالانه 100 طرح پژوهشی در کردستان اجرا می شود
وی با بیان اینکه در این مرکز انجام کارهای پژوهشی تقاضا محور و کاربردی مورد هدف اصلی قرار گرقته است، یادآور شد: در کردستان از سال 69 تاکنون هر ساله 100 طرح پژوهشی در حوزه های زراعی، باغبانی، خاک شناسی، آبیاری، جنگل و مرتع، علوم دام، دامپزشکی، گیاهان دارویی، گیاه پزشکی، حفاظت خاک، آبخیزداری، اقتصادی و اجتماعی اجرا می شود.
رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان اضافه کرد: انجام کارهای تحقیقاتی در سه ایستگاه تحقیقاتی انجام می شود و در قالب طرح های ترویجی و آموزشی، دستورالعمل های فنی در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.
وی افزود: این نتایج به عنوان راهگشایی برای افزایش تولید و ارتقای کمی و کیفی محصولات در راستای ارتقای امنیت غذایی و کیفیت محصولات کشاورزی کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد.

** محققان 17 رقم پربازده غلات در کردستان معرفی کرده اند
رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: در 10 سال گذشته با تلاش محققان این مرکز و همکاری موسسات تحقیقاتی کشور حدود 12 رقم گندم و پنج رقم جو که مناسب آب و خاک و شرایط اقلیمی استان است معرفی و در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه پیش از این تنها یک رقم گندم در استان کشت می شد، افزود: ژنتیک ارقام متعلق به خود استان بوده و مواد ایجاد آن از کشورهای اقلیم مشابه مثل سوریه، ترکیه و مصر وارد و با تلاقی ارقام بومی پس از 10 سال گونه های مناسب منطقه معرفی می شود.
سدری اضافه کرد: کسب رتبه دوم کردستان در تولید گندم طی سال زراعی گذشته نتیجه کشت ارقام متنوع گندم در این استان است.

** مرکز تحقیقات در حال پیش روی برای مقابله با تغییر اقلیم است
وی افزود: تغییر اقلیم در کشور و استان از دغدغه های حال حاضر است که وزارت جهاد کشاورزی با تکیه بر توان علمی مراکز تحقیقاتی بدنبال پیش روی برای مقابله با تغییرات اقلیمی است.
سدری اضافه کرد: در این راستا در کنار معرفی ارقام مختلف زراعی بدنبال حفظ تولید علوفه مناسب برای دام با استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های مراتع به نحوی که باعث به هم خوردن تعادل طبیعت نشود، هستیم.
وی گفت: در این راستا ارقام مختلف علوفه ها مانند ماشک لامی، مراغه و گل سفید برای بهره برداران استان معرفی شده که جایگزین مناسبی ارقام محلی در توسعه پرورش دام است.

** تحقیقات توت فرنگی در کردستان سابقه 24 ساله دارد
رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان با اشاره به اینکه این استان رتبه اول تولید توت فرنگی در کشور را دارد، اظهار داشت: برای افزایش تولید و کاهش ریسک بهره برداران از آسیب های طبیعی تحقیقات علمی این محصول از 24 سال قبل آغاز شده است.
سدری گفت: طی این مدت حدود 21 تا 22 رقم توت فرنگی به کشور وارد شد و محققان این مرکز اقدامات مختلفی از جمله سازگاری ارقام با شرایط اقلیمی، تغذیه و بحث مبارزه با علف هرز آن را به صورت مکانیکی و بیولوژیکی انجام دادند.
وی افزود: معرفی یک رقم زرد آلو، یک رقم بادام دیر گل، ارائه راهکارهای مبارزه بیولوژیکی و روش های انتاگونیستی و معرفی سه رقم مگس های پارازیتوئید از جمله کارهای محققان این استان در این مدت است.
سدری اضافه کرد: شناسایی 200 گونه گیاهان دارویی، آغاز اقدامات مختلف برای جلوگیری از انقراض بز مرخز به عنوان گونه جانوری بومی از دیگر خدمات انجام یافته در راستای اهداف این مرکز است.
به گزارش ایرنا، استان کردستان به لحاظ توانمندی های طبیعی خود از جمله برخورداری از 2 میلیون هکتار مرتع و جنگل، 1.2 میلیون هکتار اراضی کشاورزری، 3.1 میلیون راس دام، داشتن بیش از 6 میلیارد مترمکعب روان آب و حدود سه میلیارد مترمکعب ظرفیت ذخیره آب پشت سدها می تواند به عنوان مهمترین قطب کشاورزی کشور تبدیل شود.
در کنار این پتانسیل ها مرزی بودن استان می تواند تسهیل کننده صادرات محصولات تولیدی آن باشد که بررسی های اولیه نشان می دهد در صورت تکمیل زیرساخت های مورد نیاز بخش کشاورزی و توسعه سرمایه گذاری، تولید بخش کشاورزی استان از 2.7 میلیون تن فعلی به پنج میلیون تن برسد.
لازم است برای رسیدن به این اهداف دستگاه های اجرایی با مشارکت مردم و حضور سرمایه گذاران در عرصه های مختلف در گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی این استان اقدامات جهشی انجام دهند.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.