به گزارش خبرنگار ایرنا، خلیل عزیزی روز شنبه در نشست شورای اسلامی استان با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر در اکثر شهرهای استان به شهرداری توجه خاصی نمی شود و تعدادی از این شهرداری ها به طرف ورشکستگی پیش می روند.
وی با تاکید بر اینکه درآمد زایی شهرداری ها باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: تعدادی از شهرداری های استان در حالی از پرداخت حقوق کارکنان خود عاجزند که بسیاری از ادارات دولتی بدهی های خود به این مدیریت ها را پرداخت نمی کنند.
رییس شورای اسلامی کردستان وجود زمین های قولنامه ای را دیگر مشکلات شهرداری های استان اعلام کرد و گفت: عده ای سودجو به اموال مردم دست درازی می کنند و مشکلات عدیده ای را برای شهرداری ها و مردم ایجاد کرده اند.
عزیزی با بیان اینکه شورای اسلامی استان به عنوان شورای فرادست با مشکلات زیادی مواجه است، گفت: هیچ تعامل و همکاری با شورای استان وجود ندارد و از نمایندگان مجلس انتظار داریم با توجه به مشکلات این شورا برای رفع آنها تلاش کنند.
وی نبود ساختمان و امکانات مناسب، عدم توجه به عزل و نصب ها و رعایت نکردن شن شورا را از دیگر مشکلات موجود عنوان کرد.
رئیس شورای اسلامی کردستان با انتقاد از عدم حضور سایر نمایندگان مجلس در این نشست اظهار داشت: علی رغم مکاتبات فراوان با هر 6 نماینده استان برای حضور در این نشست فقط 2 نفر حضور پیدا کردند.

**حذف عوارض منجر به تعطیلی برخی شهرداری ها می شود
رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی سنندج نیز در این نشست با اشاره به تصمیم دولت درباره حذف برخی از عوارضات شهرداری و تبدیل آن به مالیات گفت: در چنین شرایطی که شهرداری ها درآمد پایداری ندارند این تصمیم منجر به تعطیلی شهرداری شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت می شود.
یوسف اسدی عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را از دیگر مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: حقوق کارکنان شهرداری ها از محل مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می شود که عدم پرداخت آن منجر به تعویق در پراخت حق الزحمه کارکنان شده است.
وی در ادامه یکی از مشکلات شورا را عدم تثبیت جایگاه قانونی آن اعلام کرد و اظهار داشت: برخی از مسئولان استان هیچگونه جایگاهی برای شوراها قائل نیستند که این مسئله در انجام وظایف شورا خلل ایجاد می کند.

**کردستان دارای بیشترین جمعیت حاشیه نشینی است
نماینده شورای شهرستان سروآباد نیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر کردستان دارای بیشترین جمعیت حاشیه نشین است گفت: دلیل اصلی این چالش نبود زمینه لازم برای استفاده از منابع موجود و مهاجرت از روستاها به شهرها است‌.
امیر وزیری افزود: دیدگاه امنیتی حاکم بر استان موجب شده سرمایه گذاران بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه گذاری در این استان نداشته باشند که امید می رود نمایندگان مردم در مجلس برای تغییر این دیدگاه و یا کمرنگ کردن آن تلاش کنند.

**معادن موجود در قروه نفعی برای مردم شهرستان ندارد
نماینده شورای شهر قروه نیز در این نشست گفت: در حال حاضر 64 معدن در سطح این شهرستان وجود دارد که از این معادن هیچ سود و منعفتی عاید مردم نمی شود.
شکری از نمایندگان مردم در مجلس خواست با رایزنی های خود زمینه رسیدن حداقل 2درصد از درآمد این معادن به شهرداری قروه را فراهم کنند.
وی همچنین با اشاره به پروژه های موجود این شهرستان خواستار فراهم کردن شرایطی برای اختصاص تسهیلاتی بلاعوض برای این پروژه ها شد.

**کارگران شهرداری مریوان 6ماه است حقوق نگرفته اند
رییس شورای اسلامی شهر مریوان نیز در این نشست با اشاره به اینکه کارگران شهرداری 6ماه است حقوق نگرفته اند، گفت: در این شرایط بد اقتصادی این وضعیت بسیار نگران کننده است و باید فکری برای آن شود.
امید درخشانی اظهار داشت: شهرداری مریوان پنج ماه است بصورت سرپرستی اداره می شود و انتظار می رود حداقل تا قبل از 22بهمن تکلیف این شهرداری مشخص شود.
نایب رییس شورای شهر مریوان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر زریبار با مشکلات زیادی روبرو است اما تاکنون فکری برای آن نشده است، افزود: موضوع زباله مریوان نیز به موضوعی جهانی تبدیل شده و تاکنون اقدامی اساسی برای رفع آن انجام نگرفته است.
عبدالله عبدی رشد قارچ گونه منازل مسکونی غیرمجاز را از دیگر مشکلات شهر مریوان دانست و گفت: اجراییات شهرداری مریوان قدرت برخورد با این ساخت و سازها را ندارد.
وی اظهار داشت: کارگران شهرداری مریوان هنوز عیدی سال 95 خود را دریافت نکرده اند و امیدواریم که نمایندگان مردم در مجلس راهکارهایی برای رفع مشکلات موجود ارائه دهند.
در ادامه این جلسه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حاضر در جلسه نیز قول دادند در حد توان خود برای رفع این مشکلات تلاش کنند.
7348 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.