به گزارش خبرنگار ایرنا، سال 97 سال خوبی برای خزانه کم ‌رونق استان کرمانشاه نبود و در بیشتر بخش‌ها، اعتبارات مصوب استان پایین تر از نرخ میانگین کشوری بود.
در زمینه اعتبارات هزینه‌ای، بودجه استان تنها 14 درصد نسبت به سال 96 رشد داشت که از میانگین رشد کشوری کمتر بود طوری که استان کرمانشاه را در رتبه 18 کشور نشاند.
در اعتبارات «تملک دارایی های سرمایه‌ای (عمرانی) استانی» نیز بودجه 787 میلیارد تومانی استان در سال 96 به 710 میلیارد تومان در سال 97 نزول کرد؛ یعنی کاهش 9.85 درصدی که کرمانشاه را در رتبه دهم کشور و چهار رتبه پایین از میانگین کشوری قرار داد.
اعتبارات «موضوع 27 صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده» در سال 97 گرچه 23 درصد افزایش یافت و به 28 میلیارد تومان رسید اما این رشد آنقدر کم بود که کرمانشاه را تا انتهای جدول و رتبه 30 استان های کشور پایین کشید.
تلاش ها برای جذب اعتبارات «قانون استفاده متوازن از امکانات کشور» هم به رشد بودجه از 410 به 436 میلیارد تومان انجامید که حاصل آن نشستن کرمانشاه بر جایگاه سیزدهم کشور و کمی بالاتر از میانگین کشوری بود.
غفلت مدیران استان در روزهای مهم تدوین لایجه بودجه به اندازه ای بود که نزدیک بود ردیف بودجه برخی طرح های عمرانی از این لایحه به طور کلی حذف شود. البته اطلاع و پیگیری برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی جلوی این اتفاق تلخ گرفته شد؛ اتفاقی که اگر رخ می داد به معنی نیمه تمام ماندن آن طرح‌ها بود زیرا بازگشت مجدد ردیف بودجه کاری بشدت سخت و نفسگیر است.

** توصیه‌های ویژه استاندار به مدیران
بودجه نامطلوب 97 بیش از همه به سهل انگاری و قدرت چانه ‌زنی پایین مدیران استانی بر می گشت؛ موضوعی که سبب شد استاندار کرمانشاه مدیران استان را برای جبران این کم کاری به خط کند.
هوشنگ بازوند اواسط آبان 98 و در بحبوحه تدوین لایحه بودجه به مدیران دستگاه های مختلف استان تاکید کرد: از آنجا که تا بیستم آذر ماه لایحه بودجه 97 تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، حدود 20 روز نفس‌ گیر برای تحصیل بودجه مناسب پیش روی همه مدیران و در واقع «شب قدر مدیران» است و آنان باید مطالبات مردم را به گوش وزرا برسانند تا جایگاه مناسبی در بودجه سال آینده داشته باشیم.
بازوند دست روی نقطه ضعف سال 96 هم گذاشت و توجه مدیران استانی را به سمت بازوهای توانمند جذب بودجه جلب کرد: مدیران در مدت باقیمانده، از ظرفیت های وزارتخانه متبوع، مدیر ارشد استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی استفاده کنند.
او تاکید کرد که «همه مدیران استان در 20 روز آینده در تهران مستقر شوند تا بتوانند با چانه ‌زنی و پیگیری از وزارتخانه های خود رشد لازم را در اعتبارات ملی و استانی داشته باشند و این موضوع از شاخص‌های ارزیابی مدیران است.»

** جهش بودجه‌ای کرمانشاه
این تاکیدات سبب فعال شدن بخشی از مدیران استان و پیگیری مستمر آنان شد که این تلاش ها در کنار ورود تمام قد استاندار و بیشتر نمایندگان استان سبب شد که سرنوشت بودجه 98 کرمانشاه این بار متفاوت رقم بخورد.
بر این اساس طبق لایحه بودجه 98، اعتبارات هزینه ای استان در سال آینده (شامل حقوق و مزایای مستمر و سایر اعتبارات هزینه ای) نسبت به امسال نزدیک به 25 درصد رشد دارد و با 448 میلیارد تومان، کرمانشاه را در رتبه دوم کشور نشانده است؛ یعنی 16 پله صعود نسبت به بودجه 97.
اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای (عمرانی) استانی هم نزدیک 10 درصد و در عمل حدود 20 درصد رشد داشته یعنی از کاهش 9.85 درصدی در سال 97 به رشد 9.94 درصدی در سال 98 رسیده و این در حالی است که متوسط رشد کل استان ها 8.75 درصد است.
در واقع استان کرمانشاه در رشد اعتبارات عمرانی استانی با رشد پنج پله‌ای در جایگاه پنجم کشور تکیه داده است.
در جذب اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای (عمرانی) ملی هم اتفاق مشابهی افتاده و بودجه استان با جهش 16 درصدی از 495 میلیارد تومان مصوب در بودجه سال 97 به 576 میلیارد تومان در سال 98 رسیده است.
این رشد در شرایطی اتفاق افتاده که ابلاغ اعتبارات سال 97 در این بخش نسبت به سال 96، 30 درصد کاهش یافته است.
رشد اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور هم بیش از 15 درصد رشد یافته و از 436 به 502 میلیارد تومان رسیده که این موضوع، استان را هشت پله بالا آورده و در رتبه پنجم کشور قرار داده است.
همچنین مقایسه اعتبار طرح های استانی ویژه مصوب قانون در سال های 96 تا 98 نشانگر رشد مثبت بیشتر این طرح هاست.

** هم‌افزایی تنها راهکار جذب بودجه و حمایت مرکز
بی شک صعود خوشایند در جدول بودجه ای کشور و جذب سهم بیشتری از بودجه برای استان پُرمشکل کرمانشاه، حاصل هماهنگی، هم‌افزایی و همفکری بیشتری در بین مدیران اجرایی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی است.
آنچنان که استاندار کرمانشاه هم تاکید کرده، نمایندگان استان یک پتانسیل بزرگ برای چانه ‌زنی با خزانه ‌داران کشور و وزرا و جذب بودجه و اعتبار برای استان هستند و هر مدیری که در استفاده از این ظرفیت موفق بوده، توجه و اعتبار بیشتری هم از مرکز دریافت کرده است.
نمونه این هم‌افزایی در شرق کرمانشاه اتفاق افتاده؛ جایی که مدیران استان و حمایت و نفوذ حسن سلیمانی، نماینده هرسین، صحنه و کنگاور اتفاقات بودجه‌ای خوبی برای این منطقه رقم زده است.
از سوی دیگر اما، غفلت از ظرفیت های چانه ‌زنی سبب کاهش سهم استان از کیک بودجه شده است.
در واقع برخی دستگاه ها در شب های قدر بودجه‌ای نتوانستند تا آخر بیدار بمانند؛ به عنوان نمونه اداره کل راه و شهرسازی نتوانسته بیشتر از 53 میلیارد تومان برای خط راه آهن سراسری «تهران - بغداد» جذب کند؛ خطی که اکنون در مرحله کرمانشاه به اسلام آباد است و با بودجه سال 98 نمی تواند بیشتر از 10 کیلومتر پیش‌روی کند.
در مجموع تجربه بودجه 98 نشان داد که تنها راه کسب سهم مناسب از بودجه سالانه و به طور کلی جذب حمایت‌های مادی و معنوی مسئولان ارشد کشور در پیگیری مستمر، هم‌افزایی، چانه‌زنی با مدیران تصمیم‌ گیر با استفاده از توان نمایندگان استان در مجلس است؛ اتفاقی که اگر عملی شود نه تنها در بودجه که در جذب سرمایه و طرح های بزرگ و ملی به کمک کرمانشاه خواهد آمد و در یک پروسه چند ساله منجر به تحول در استان می شود.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.