سعدی نقشبندی روز شنبه در پنل تخصصی پژوهش دانشکاه منابع طبیعی کردستان اظهار داشت: این اداره کل در سه سال گذشته از هفت طرح پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، مرکز پژوهش و توسعه جنگل داری دانشگاه کردستان در راستای مدیریت منابع طبیعی این استان حمایت کرده است.
وی با اشاره به اینکه برای این طرح ها یک میلیارد و 100 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است افزود: طرح های پژوهشی در زمینه بررسی اثر کودپاشی در مراتع، مدل سازی خطر پروانه جوانه خوار بلوط در جنگل ها، بررسی کشت و تولید و بهره برداری گیاهان دارویی در دیمزارهای کم بازده، بررسی ذخیره گاه های ژنتیکی جنگل های کردستان، بررسی شدت آتش سوزی ها در ارتباط با گونه های جنگلی انجام شده است.
نقشبدی افزود: پژوهشگران می توانند بازوی برنامه ریزی منابع طبیعی در روند طرح های حفاطت از مراتع و جنگل ها باشند و در این راستا بهبود روش های تصمیم سازی و جلب مشارکت مردم محلی در مدیریت منابع از جمله اهداف این اداره کل در حمایت از طرح های پژوهشی است.
وی اضافه کرد: تجزیه تحلیل نگرش های پایین به بالا و بالا به پایین در مدیریت منابع طبیعی، روش های متناسب با وضعیت اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مردم محلی، تحلیل نقاط قوت و ضعف روش ها و آسیب شناسی آنها از دیگر اهداف اداره کل است.
کردستان حدود یک میلیون و 788 هزار هکتار منابع طبیعی شامل 373 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع دارد که معادل 61 درصد سطح استان را شامل می شود.
3034/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.