بهمن مرادنیا شامگاه دوشنبه در سومین نشست شورای معادن استان اظهار داشت: ما مخالف بهره برداران حوزه معادن نیستیم و از 12 مورد پروانه ای که متقاضی تعطیلی موقت شدند 6 مورد آن تعیین تکلیف شده است که باید بر اساس قانون در ارتباط با آنها عمل شود.
وی بر رفع ابهامات موجود در خصوص پرونده تعداد معادن ذکر شده در این جلسه تاکید کرد و افزود: شفاف سازی لازم باید انجام شود و در جلسه آینده گزارش کاملی از وضعیت این معادن در اختیار اعضا قرار گیرد.
وی اظهار داشت: به منظور اینکه برای اعضای این جلسه هیچ ذهنیتی باقی نماند بهتر است اطلاعات مکتوبی از این 12 معدن در اختیار آنها قرار داده شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این نشست گفت: از 395 پروانه بهره برداری معادن در استان بیش از 220 پروانه آن مربوط به ماده معدنی سنگ لاشه است.
محمد دره وزمی اضافه کرد: به دلیل رکود فعالیت های عمرانی، بازار کار این معادن سنگ لاشه در داخل استان با مشکل مواجه شده است.
وی افزود: شرایط تولید و فروش ماده معدنی سنگ لاشه به گونه ای است که ارزش حمل به خارج از استان را ندارد و اگر داخل استان فعالیت عمرانی به اندازه مورد نیاز نباشد بازار این ماده معدنی دچار رکود می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: حکم دادگاه تعداد دیگری از این واحدهای معدنی هم به دلیل شکایت معارضین صادر شده و ادامه فعالیت آنها مقدور نیست.
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این نشست گفت: از سال 92 و از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهار پهنه معدنی در راستای کشف مواد معدنی فلزی تعریف و بلوکه شد.
مهدی مرادی افزود: پهنه سقز با مساحت سه هزار و 900 کیلومتر مربع برای کشف طلا و سنگ آهن بلوکه و در آن 14 هزار و 100 کیلومتر پرواز ژئوفیزیک هوایی انجام شد که در نتیجه آن 10 محدوده امید بخش برای کشف طلا بلوکه شده است و به زودی شاهد معرفی معادن طلا در سقز خواهیم بود.
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: پهنه بیجار به مساحت هزار و 100 کیلومتر مربع به ایمیدرو واگذار شد و 6 محدوده در این پهنه تاکنون شناسایی و پروانه اکتشاف برای آنها صادر شده است.
مرادی اظهار داشت: پهنه قروه هم به مساحت سه هزار و 596 کیلومتر مربع به ایمیدرو واگذار شده و قرار است نتایج اکتشافات آن تا پایان سال اعلام شود.
وی گفت: پهنه دیواندره هم در مساحت چهار هزار و 100 کیلومتر مربع بلوکه شده که این پهنه در راستای تامین مواد اولیه زنجیره فولاد آماده شده است.
به گزارش ایرنا، در استان کردستان 387 پروانه بهره برداری معدنی صادر شده که از این تعداد 134 واحد فعال، 243 واحد غیر فعال و 10 واحد در حال تجهیز است.
ذخیره قطعی معادن استان 614 میلیون تُن است و اشتغال اسمی پروانه های بهره برداری چهار هزار و 47 نفر است و اکنون یک هزار و 851 نفر در معادن استان مشغول فعالیت هستند.
سهم کردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تنی معادن کشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال سهم استان سه درصد از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی کشور دارد.
معادن استان برای مصالح ساختمانی، سنگ های تزینی، فلزات، سلیس، فلدسپات، باریت و نمک استخراج می شود.
در استان کردستان حدود یک میلیون و 788 هزار هکتار منابع طبیعی شامل 373 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع وجود دارد که معادل 61 درصد سطح استان را شامل می شود.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.