خراسان رضوی سالانه 30 میلیون زائر دارد، هشت درصد واحدهای صنفی و 6.5 درصد اتحادیه های کشور در این استان مسقرند که اهمیت نظارت بر بازار و تامین کالاهای اساسی در این منطقه از کشور را دوچندان می کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره وضعیت کلی کسب و کار در استان به خبرنگار ایرنا گفت: شبکه توزیع در خراسان رضوی بسیار کارآمد است به نحوی که با وجود حضور سالانه 30 میلیون زائر در مشهد هیچگاه این استان دچار کمبود کالا نشده است.
راضیه علیرضایی افزود: در این استان تلاش می شود که وزن اقتصادی در بخش اصناف تولیدی - توزیعی افزایش یابد بطوریکه این واحدهای صنفی بتوانند بخشی از برندهای کالای خارجی را که در بازار به فروش می رسد، خود تولید و به نام آن برند عرضه کنند.
وی اظهار داشت: 200 تا 220 هزار واحد صنفی در خراسان رضوی وجود دارد که از مجموع اصناف خراسان رضوی 8.2 درصد اصناف توزیعی، 8.8 درصد خدمات فنی و 7.5 درصد تولیدی هستند.
وی گفت: در آخرین بررسی کسب وکار انجام شده توسط اتاق بازرگانی ایران که مربوط به زمستان 96 است رتبه کسب و کار استان نسبت به پاییز با پنج پله رشد در رتبه 14 قرار گرفت، همچنین نرخ تورم کل دوازده ماه منتهی به اسفند 96 استان 8.3 درصد بود که در مقایسه با سال قبل سه دهم درصد کاهش داشت.
علیرضایی افزود: این استان با نرخ بیکاری 11.4درصد در رتبه شانزدهم کشور طی سال 96 قرار گرفت اما این نرخ در سال 95 حدود 13.2درصد و رتبه استان در نرخ بیکاری کشور 25 بود.

*بازار و تکاپو برای همسو با رشد فناوری
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در دولت امید برای نخستین بار انتخابات و شمارش آرا در اتحادیه های صنفی مرکز استان و شهرستان های تابعه به صورت الکترونیک برگزار شد.
علی غفوری مقدم افزود: دبیرخانه کمیسیون نظارت مرکز استان از اداره اصناف، منفک شد تا باعث تسریع در امور اصناف شود.
وی واگذاری بخش عمده ای از مراحل تشکیل پرونده و صدور پروانه کسب ایثارگران به اتحادیه های صنفی، برگزاری کارگاه های آموزشی مشترک برای روسای شهرستانها و مدیران اتاقهای اصناف به صورت منطقه ای در چهار بخش استان را از دیگر اقدامات انجام گرفته طی پنج سال گذشته برشمرد.
وی گفت: در سال گذشته صنوف تولیدی برای استفاده از تسهیلات طرح بازسازی و نوسازی اصناف به تعداد 160 مورد و نیز از محل تبصره 18 در قالب طرح اشتغال فراگیر به تعداد 200 واحد به بانک معرفی شدند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی این استان را دارنده رتبه دوم در کسب و کارهای اینترنتی بعد از تهران دانست و افزود: در پنج سال گذشته این نوع کسب و کار رشد فزاینده ای داشت و تعداد واحدهای دارای مجوز در این بخش در استان به بیش از 2 هزار و 300 واحد رسید.
وی اظهار داشت: صدور 710 مجوز نماد اعتماد الکترونیک، افزایش نظارت موثر بر عملکرد شرکتهای بازاریابی شبکه ای به طوری که منجر به کاهش چشمگیر تخلفات این حوزه شده، از دیگر اقدامات حوزه بازرگانی اینترنتی استان طی پنج سال گذشته است.

* ساماندهی صنوف غیرمجاز و توسعه اشتغال
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در پنج سال گذشته صدور یکهزار و 12 پروانه اشتغال خانگی و 392 پروانه پشتیبان حقوقی مشاغل خانگی در مجموع برای سه هزار نفر در استان شغل ایجاد کرد.
غفوری مقدم افزود: در این مدت 670 پرونده در استان برای دریافت تسهیلات در این زمینه به ارزش 85 میلیارد ریال تشکیل شد و پرونده 40 نمایندگی کشوری برای پخش کالا تایید و مجوز برای تاسیس 12 انبار در استان به منظور ایجاد مراکز ذخیره سازی صادر شد.
وی اظهار داشت: در پنج سال گذشته واحدهای نانوایی غیرمجاز در مشهد ساماندهی شدند که در این راستا 930 واحد غیرمجاز شناسایی، مجوز برای فعالیت 376 واحد صادر و مجوز 187 واحد تمدید شد.
وی گفت: در مدت مزبور 30 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا به منظور تنظیم بازار بیش از 50 هزار قلم کالا در استان خراسان رضوی برپا شد و 22 نمایشگاه تخصصی کالا و خدمات در حوزه های مختلف توسط بخش خصوصی برگزار گردید.
غفوری مقدم افزود: به منظور حمایت از واحدهای صنفی کوچک و مشاغل خانگی در قالب مصوبات کارگروه ماده 16 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، 50 واحد صنفی و مشاغل خانگی برای عرضه محصولات به شهرداری در مشهد معرفی شد.

* فرش دستباف، بازارهای جدید
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، این استان را یکی از مناطق دارای مزیت در فرش دستباف دانست و اظهار داشت: در پنج سال گذشته برای توسعه صنعت فرش و ارتقای دانش و ساماندهی کارگاه های قالی بافی اقدامات ثمربخش در استان انجام شد.
غفوری مقدم گفت: برگزاری دوره آموزشی ارتقای مهارت قالیبافان در هفت شهرستان استان، برگزاری دوره آموزشی ارتقای مهارت طراحان و نقاشان فرش دستباف با حمایت مرکز ملی فرش ایران برای 65 نفر از طراحان این هنر، معرفی هفت نفر از فروشندگان واجد شرایط و فعال فرش دستباف برای برگزاری دوره آموزشی فروشندگان فرش دستباف در خراسان شمالی از اقدامات انجام گرفته برای ارتقای دانش فرش دستباف در این استان است.
وی افزود: در پنج سال گذشته 625 فقره گواهینامه مهارت دانش آموزان هنرستانهای کار و دانش، 150 فقره مجوز مشاغل و کسب و کار خانگی به صورت مستقل، 26 فقره مجوز مشاغل و کسب و کار خانگی به صورت پشتیبان، 24 فقره پروانه تولید غیر متمرکز فرش دستباف و فراهم کردن زمینه اشتغالزایی برای490 نفر، 16 فقره جواز تاسیس قالیشویی برای واحدهای تولیدی وابسته به فرش و فراهم کردن زمینه اشتغالزایی 90 نفر در خراسان رضوی صادر شد.
وی اظهار داشت: در این مدت مشخصات هزار و 230 قالیباف در سامانه رصد ثبت شد، 85 نفر از افراد مستقل مشاغل خانگی برای دریافت هفت میلیارد ریال تسهیلات، 25 نفر افراد پشتیبان مشاغل خانگی برای دریافت 12.6 میلیارد ریال تسهیلات و فراهم آوردن زمینه اشتغال برای 175نفر، چهار نفر دارای پروانه قالیشویی و صنایع جانبی برای گرفتن 10 میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره 18 طرح اشتغال فراگیر، پنج نفر برای استفاده از تسهیلات مناطق روستایی در خراسان رضوی معرفی شدند.
غفوری مقدم برگزاری المپیاد فرش، راه اندازی سامانه الکترونیکی فرش و اجرای صندوق بیمه کشاورزان برای قالیبافان روستا و شهر را از دیگر اقدامات انجام گرفته طی پنج سال گذشته در حوزه فرش دستباف خراسان رضوی برشمرد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در سال گذشته 512 هزار و 882 کیلو گرم فرش دستباف به ارزش بیش از 17 میلیارد ریال از این استان به کشورهای آمریکا، امارات، بحرین، قطر، استرالیا، کانادا و کویت صادر شد.

* جذب 300 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در حوزه اصناف
غفوری مقدم در خصوص عملکرد حوزه اصناف استان در طول پنج سال گذشته نیز افزود: برگزاری انتخابات 6 اتحادیه صنفی در مرکز استان و 66 اتحادیه صنفی در سایر شهرستانهای تابعه و همچنین تجمیع اتحادیه ها و حذف اتحادیه های مشابه در این مدت انجام شد.
وی اظهار داشت: در این مدت در راستای اجرای ماده 71 قانون نظام صنفی هزار و 997 واحد صنفی به صندوق های مکانیزه فروش و هزار و 632 واحد صنفی به دستگاه کارت خوان بانکی در خراسان رضوی مجهز شدند.
وی جذب 300 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در حوزه اصناف را یکی از دستاوردهای حوزه اصناف استان در دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: طی پنج سال گذشته شاهد تسهیل فرایند صدور پروانه کسب و حذف استعلامات و اقدامات غیر ضروری، نرخ گذاری کالا و خدمات با همکاری اتحادیه ها بودیم.
غفوری مقدم افزود: اجرای برنامه های آموزشی قانون نظام صنفی، تطبیق هزار و 674 مصوبه کمیسیون نظارت شهرستانهای استان با قانون نظام صنفی و آیین نامه ها، ارزیابی عملکرد کمیسیون های نظارت و اتاق های اصناف شهرستان ها، بررسی مشکلات اتحادیه های صنفی و شکایات واصله از کمیسیون های نظارت شهرستانهای استان در طول پنج سال گذشته انجام شده است.

* افزایش بازرسی ها در بازار و کاهش مدت زمان رسیدگی به شکایات
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز درباره اقدامات این حوزه از سال 1392 تا پایان مرداد ماه 1397 در استان گفت: در راستای افزایش رضایتمندی شهروندان و بویژه زائرین بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع)، در این مدت طرح های نظارتی ویژه زائرین با تأکید بر حضور بازرسان در مناطق زائرخیز به صورت ویژه اجرا شد.
علی باخرد افزود: در این مدت بازرسی از واحدها و تشکلهای صنفی به بازرسی و نظارت اتاق اصناف محول شد که اقدام مهمی به شمار می آید.
وی اظهار کرد: در این مدت بازرسی های بدون هدف و غیر ضروری کاهش یافت به نحوی که تعداد بازرسیها از 540 هزار مورد در سال 92 به 490 هزار مورد در سال 96 رسید اما ارزش ریالی پرونده های تنظیمی حدود 30 درصد افزایش داشت.
وی گفت: بازرسی ها و پرونده های تشکیل شده طی پنج ماه ابتدای سال جاری بیش از یک و نیم برابر سال گذشته بوده که نشانگر پرداختن به سرمنشاء تخلفات است.
باخرد افزود: در این مدت افزایش رضایتمندی شهروندان با کاهش زمان رسیدگی به شکایات عمومی از 20 روز به 24 ساعت و همچنین افزایش 50 درصدی شکایات مختومه در مرحله اداری را شاهد بودیم، ضمن اینکه عودت بیش از 60 میلیارد ریال به شاکیان در سال گذشته انجام گرفت.
وی اظهار داشت: طی پنج سال گذشته طرح های نظارتی مناسبتی، زمانی و کالایی متناسب با شرایط استان در راستای افزایش رضایتمندی شهروندان و زائرین بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع) انجام گرفت که شاهد افزایش 20 درصدی اجرای طرح های ویژه در سال 96 نسبت به سال 92 در استان بودیم.
وی گفت: در طول پنج سال گذشته اقدامات نظارتی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا در سطح مراکز عمده کالا ها و باربری ها انجام شد که منجر به کاهش چشمگیر قاچاق کالا و کسب رتبه های برتر در این زمینه و الگو برداری کشوری از اقدامات این سازمان در واحد های مبارزه با قاچاق کالا شد.
باخرد، حضور مستمر و ملموس فعالیت پایگاههای دریافت و رسیدگی به شکایات سازمان و اصناف در شهر مشهد و پاسخگویی به شکایات، حضور بازرسان سازمان و اصناف با لباس متحدالشکل دراطراف حرم مطهر رضوی، ایجاد تیمهای تخصصی بازرسی ویژه کالاهای اساسی، انجام بازرسی های هدفمند از مراکز توزیع کالا و همچنین واحدهای تولیدی استان، ایجاد گشتهای مشترک با سازمان های مختلف، ترویج فرهنگ خریدکالای ایرانی را از دیگر اقدامات انجام گرفته طی پنج سال گذشته در زمینه نظارت بر بازار برشمرد.
وی افزود: در این مدت نظارت و بازرسی از واحدهای تولیدی مواد غذایی در استان با رویکرد جلوگیری از تولید کالای بی کیفیت و حمایت از شرکتهای تولیدی معتبر و استاندارد انجام گرفت و کاربران سامانه های پاسخگویی به شکایات حضور مستمر و 24 ساعته داشتند.

* قاچاق کالا
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره گفت: از سال 1392 تا پایان سال 1396، 16 فقره پرونده در زمینه قاچاق پوشاک به ارزش 5.14 میلیارد ریال در خراسان رضوی تشکیل شد.
باخرد افزود: همچنین در این مدت هشت فقره پرونده قاچاق ارز به ارزش هشت میلیارد ریال و 156 فقره پرونده قاچاق در مورد سایر کالاها اعم از لوازم آرایشی و بهداشتی به ارزش 12 میلیارد ریال در استان تشکیل شد.
وی اظهار داشت: کسب رتبه نخست کشور از نظر ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده، کسب رتبه سوم تعداد بازرسی در کشور، افزایش توان این حوزه در برخورد با قاچاق احتمالی گروه چهارم کالاهای وارداتی مشمول ممنوعیت وارداتی از دستاوردهای حوزه قاچاق کالا در استان طی پنج سال گذشته است.
وی گفت: در این مدت شاهد کاهش چشمگیر عرضه کنندگان البسه مستعمل که قریب به سه دهه به صورت غیر قانونی فعالیت داشتند و پایلوت شدن این استان در کشور در این زمینه بودیم.
باخرد افزود: در طول پنج سال گذشته با اجرای طرح برخورد با عرضه کنندگان کالای قاچاق، تقاضا برای کالاهای وارداتی کاهش یافته و وضعیت واحدهای تولیدی استان رونق بیشتری پیدا کرده است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: در این مدت اقدامات انجام شده در حوزه برخورد با پوشاک قاچاق بویژه پوشاک برند منجر به تهیه دستورالعمل کشوری شده و اجرای دستورالعمل مزبور و عقد قرارداد صاحبان برندهای وارداتی با تولیدکنندگان به منظور استفاده حداقل 20 درصدی از تولیدات داخل استان توسط فروشگاههای برند تنظیم و اجرایی شده است.
وی گفت: با اقدامات انجام گرفته طی پنج سال گذشته در استان، ریسک قاچاق در استان بویژه شهر مشهد با توجه به افزایش اقدامات نظارتی در این بخش در مقایسه با سایر استانهای کشور افزایش یافته است.
باخرد بهبود فضای کسب و کار تولیدات صنعتی و صنفی و همچنین تجار قانونی با توجه به اقدامات مؤثر مبارزه با قاچاق کالا، ایجاد تعامل حداکثری با تشکلهای صنعتی، صنفی و مردمی در مبارزه هدف دار با قاچاق کالا را از دیگر دستاوردهای خراسان رضوی در این مدت برشمرد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.