سوء مصرف مواد مخدر پدیده ای است که از زمانهای دور در جوامع بشری وجود داشته و در حال حاضر نیز با وجود پیشرفت های علمی و افزایش تردیدناپذیر سطح آگاهی انسان ها، همچنان درحال گسترش است و هرساله افراد زیادی را به کام خود می کشد.
افزایش فعالیت های تولید موادمخدر در کشورهای همسایه طی سال های اخیر، افزایش تنوع، کاهش قیمت، ورود مواد مخدر صنعتی و گسترش سطح دسترسی، تداوم بیکاری و مشکلات و نابسامانی های اجتماعی در کنار افزایش جمعیت سبب شده تا مصرف مواد مخدر در کشور اگر نگوییم آهنگ صعودی دارد، اما همچنان ویرانگر به پیش می رود.
امروز دیگر ماهیت مشکل ساز سوء مصرف مواد مخدر و لزوم برخورد با آن بر کسی پوشیده نیست، اما آنچه اهمیت بسیاری یافته چگونگی مواجهه با آن است.
به باور کارشناسان، هزینه های بسیار و راهکارهای سختگیرانه و شدید مقابله با مصرف مواد مخدر چنان که باید در طی چندین دهه گذشته نتوانسته گشایشی در گره کور این معضل چندوجهی داشته باشد و لازم است از منظر دیگری به موضوع مقابله با مصرف مواد مخدر نگریسته شود.
در همین راستا به بهانه هفته مبارزه با مواد مخدر با برگزاری میزگردی در دفتر ایرنا مرکز شهرکرد با حضور کارشناسان و متولیان امر در استان به ارزیابی عملکرد چندین دهه دستگاه ها و نهادهای متولی در حوزه مقابله و پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر و ضرورت تغییر در نگرش های موجود این حوزه پرداخته شد که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

** مقابله با مواد مخدر موفقیت آمیز نبوده است
رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب و معاون قضایی دادگستری شهرکرد در این میزگرد با ارزیابی عملکرد سالها مبارزه با مواد مخدر در کشور اظهار کرد: 40 سال از مبارزه با این مقوله می گذرد، اما با استناد به آمارهای ارائه شده در حدود چهار میلیون معتاد در کشور شناسایی شده که این موضوع زیبنده کشور نیست.
علیرضا روحانی با انتقاد از غفلت زدگی نهادهای فرهنگی در امر مقابله با مواد مخدر افزود: درحالی که باید مقابله با مواد مخدر دغدغه اصلی کشور باشد، اما این موضوع آنچنان که باید مورد توجه نهادهای مذهبی و فرهنگی قرار نگرفته است.
وی با بیان اینکه سیاست های فعلی در امر مقابله با مواد مخدر هدفمند و ریشه ای نیست، گفت: تمام فعالیت های این حوزه در یک ستاد فرعی خلاصه شده و نهادهای فرهنگی متعدد و تریبون های موثر، هم و غم چندانی در این حوزه از خود نشان نداده اند.
معاون قضایی دادگستری شهرکرد با بیان اینکه مقابله با مواد مخدر در کشور توفیق چندانی نداشته است، اظهار کرد: وجود تعداد بیشمار معتادان کشور نشان از عدم توفیق در رویکردهای گذشته دارد و ضروری است تا در رویه موجود تجدید نظر شود.

** مقابله با مواد مخدر به مساله نخست نظام تبدیل شود
روحانی ادامه داد: تغییر روند موجود می طلبد با مطالعات میدانی از سطحی نگری در این حوزه دوری کرده و با نگاه ریشه ای، مقابله با مقوله مواد مخدر را به مساله نخست نظام تبدیل کرد.
وی، قطع زنجیره اقتصادی بین تولیدکننده و مصرف کننده را از مهمترین راهکارهای اساسی برای مقابله با مصرف مواد مخدر بیان کرد و گفت: امروز شاهد شکل گیری پدیده «صنعت تجارت مواد مخدر» در کشور هستیم که با قطع این زنجیره و اهتمام نمایندگان مجلس برای تصویب قوانین لازم در این خصوص می توان به رفع این مشکل امیدوار شد.
رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب شهرکرد، موفقیت در امر مقابله با مواد مخدر را مستلزم اقدامات شجاعانه دانست و افزود: بهره گیری از تجربیات موفق کشورهای دیگر در امر ریشه کن سازی مواد مخدر و به حداقل رساندن تقاضا برای آن نیازمند تصمیمات و اقدامات شجاعانه است و در این رابطه باید به مردم بیش از پیش اعتماد کرد.
روحانی خاطرنشان کرد: همچنین باید در رفع عواملی که موجب گرایش مردم به سمت مصرف مواد مخدر می شود از قبیل بیکاری، نبود امکانات تفریحی مناسب برای جوانان، افسردگی و مشکلات روحی و روانی افراد و مصرف تفریحی مواد مخدر گام های عملی برداشت.

** مبارزه با مواد مخدر در کشور اثرگذار بوده است
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری در نقطه مقابل این اظهارات معتقد است: اقدامات صورت گرفته در این حوزه اثرگذار بوده است.
سید قدیر مرتضوی در این میزگرد گفت: اگرچه پس از گذشت چندین دهه مبارزه با مواد مخدر همچنان درگیر این مشکل هستیم اما این به منزله بی اثر بودن اقدامات انجام گرفته نیست.
وی ادامه داد: اگر اقدامات انجام شده در این سالها نبود چه بسا وضعیت کنونی بسیار وخیم تر و غیرقابل کنترل می شد از همین رو نمی توان گفت در امر مبارزه با مواد مخدر ناموفق بوده ایم.

** اجتماعی کردن راهکار جدید مقابله با مواد مخدر
وی با اشاره به اتخاذ رویکرد اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: یکی از عللی که سالها سرعت مبارزه با مواد مخدر را کند و فرسایشی کرده، اتکای بیش از حد به اقدامات دولتی و غافل شدن از ظرفیت های مردمی است که این نقصان با حرکت به سمت برنامه های مشارکتی و اجتماع محور تا حدی برطرف شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری افزود: با این وجود همچنان جای عقلای غیردولتی در مسیر مبارزه با مواد مخدر خالی است و برای دستیابی به موفقیت های بیشتر ضمن آنکه نیازمند مشارکت جدی تر سازمان های مردم نهاد هستیم، باید بسترهای فرهنگی مقابله با این معضل را نیز فراهم کنیم.
مرتضوی با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی پیشگیری از مواد مخدر در بلندمدت به نتیجه می رسد، تصریح کرد: فعالیت های فرهنگی اگرچه در بلندمدت به نتیجه می رسد اما هزینه های بسیار کمتری در بردارد و موفقیت آمیزتر از راهکارهای قهری و سلبی است.
وی ادامه داد: اگرچه اجتماعی کردن مقوله مواد مخدر در کشور با تاخیر انجام گرفته اما اگر با مشارکت مسئولانه همه نهادهای دولتی و مردمی همراه شود بی شک به موفقیت های زیادی در این حوزه دست پیدا می کنیم.

** مشارکت جویی مردم موثرترین راهکار مقابله با مواد مخدر
نماینده دادستان عمومی و انقلاب چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد با تاکید بر اثرگذاری راهکارهای پیشگیرانه نسبت به برنامه های مقابله ای اظهار کرد: در حال حاضر موثرترین راهکار برای مقابله با مواد مخدر، راهکارهای پیشگیرانه و مشارکت جویی مردم در این حوزه است.
مهدی درویش زاده بروجنی ادامه داد: در حالی که 26 دستگاه به صورت مستقیم در امر مقابله با مواد مخدر فعالیت دارند، اما بنا بر گزارش های موجود به جز چند دستگاه انگشت شمار مابقی در انجام رسالت خود جدیت لازم را ندارند.
وی تصریح کرد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد برنامه هایی از قبیل سند جامع پیشگیری از اعتیاد در سال 1390 تدوین شده اما تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است.
دادیار شعبه اول دادسرای شهرکرد با تاکید بر بهره گیری از تجربیات کشورهای موفق در این حوزه افزود: به نظر می رسد اقدامات پیشگیرانه باید از مدارس آغاز شود.
درویش زاده ادامه داد: همچنین علاوه بر بحث پیشگیری باید نظارت ها بر روند درمان معتادان و مراقبت از بهبود یافتگان با جدیت بیشتری انجام گیرد.
وی خاطرنشان کرد: دادگستری در راستای پیشگیری از مواد مخدر آمادگی لازم را برای تقویت همکاری های بین بخشی و هم افزایی برنامه ها دارد.

**کارگاه های آموزشی از مهمترین برنامه های پلیس
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد با اشاره به اقدامات این نهاد اظهار کرد: پاکسازی نقاط آلوده و در معرض خطر، شناسایی مجرمان، اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و کنترل محورهای مواصلاتی استان از جمله این اقدامات به شمار می رود.
سرهنگ سلیمان ریاحی، اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه را بهترین راه مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: در همین راستا برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی با هماهنگی نهادهای مختلف در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه تمرکز برنامه های پیشگیرانه معطوف به دانش آموزان و دانشجویان است، افزود: در طول سال تحصیلی برنامه های آموزشی متعددی برای دانش آموزان و دانشجویان استان اجرا می شود، چرا که آگاه سازی و اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر می تواند بسیار موثرتر از مقابله محض باشد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به انهدام 13 باند تهیه و توزیع مواد مخدر در استان گفت: همچنین از ابتدای امسال تاکنون 14 دستگاه خودرو حامل مواد مخدر توقیف و 907 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شد.

** فعالیت 52 تیم اجتماع محور بهزیستی برای پیشگیری از مواد مخدر
کارشناس مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد اظهار کرد: 31 تیم اجتماع محور شهری و 21 تیم اجتماع محور روستایی در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر در استان فعال هستند.
فاطمه آقابزرگی افزود: تیم های اجتماع محور شهری بیش از 281 هزار نفر و تیم های اجتمع محور روستایی بیش از 68 هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده اند.
وی، مصون سازی در مهدهای کودک را از دیگر اقدامات پیشگیرانه این نهاد در حوزه مبارزه با مصرف مواد مخدر دانست و گفت: در 79 مهد فعال در استان برنامه های متعددی اجرا شده و در حدود 9 هزار نفر از والدین، مربیان و کودکان آموزش های لازم را در این حوزه فرا گرفته اند.
آقابزرگی با اشاره اقدامات درمانی این نهاد از پذیرش 2 هزار نفر در کمپ های ترک اعتیاد فعال در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 88 نفر از سوی مراجع قضایی به بهزیستی معرفی شده و مابقی خود معرف بوده اند.
کارشناس مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری، کمک به معتادان بهبود یافته را از دیگر اقدامات مهم در این حوزه عنوان کرد و گفت: در همین راستا طی تفاهم نامه ای بین این نهاد و سازمان فنی و حرفه ای بهبود یافتگان آموزش های لازم را برای برعهده گیری شغل فرا می گیرند.
آقابزرگی تصریح کرد: پنج درصد از بودجه اداره کل بهزیستی به اشتغالزایی بهبودیافتگان اختصاص یافته و تلاش شده تا با اعطای تسهیلات با بهره کم این افراد را دوباره به جامعه بازگرداند و زندگی عادی خود را شروع کنند.

** فعالیت 60 سازمان مردم نهاد در امر پیشگیری از مصرف مواد مخدر
نماینده تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد گفت: اجتماعی کردن مقوله مبارزه با مواد مخدر یکی از اقدامات موثر در سالهای اخیر بوده و می تواند با به کارگیری ظرفیت های مردمی روند اقدامات را سرعت بخشید.
سید مرتضی فیاضی با بیان اینکه 60 سازمان مردم نهاد در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر در استان فعال است، تصریح کرد: این سمن ها در سه سطح ساماندهی شده اند و می توانند بعنوان بازوان کمکی دولت در این حوزه اثرگذار باشند.
وی، الگوسازی از قهرمانان ورزشی و هنری برای اقشار هدف را از مهمترین برنامه های سازمان های مردم نهاد دانست و گفت: تلاش می شود این برنامه در گام در نخست بصورت آزمایشی در یکی از شهرستانهای استان اجرا شود.

** کاهش تقاضا موثرتر از راهکارهای مقابله ای
کارشناس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری نیز گفت: مواد مخدر یکی از چهار معضل بزرگ دنیاست و همه کشورها را درگیر کرده است.
حبیبی، اعتیاد به مواد مخدر را یک مشکل چندبعدی دانست و گفت: مواد مخدر تبعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به دنبال دارد و کشورهایی که نتوانند با آن بدرستی مقابله کنند متحمل ضررهای جبران ناپذیری می شوند.
وی، موقعیت استراتژیک ایران و همسایگی کشور افغانستان را از عوامل ورود انواع مخدر به کشور دانست و گفت: نیروی انتظامی و دادگستری در امر کشفیات بسیار خوب عمل کرده اند، اما اگر بتوانیم با اقدامات پیشگیرانه تقاضا برای مواد مخدر را کاهش دهیم به موفقیت های بیشتری در این حوزه دست می یابیم.

** ضرورت حمایت بیشتر از بهبود یافتگان
حمیدرضا زارع از دیگر کارشناسان حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز در این میزگرد اظهار کرد: در سالهای اخیر سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر در استان از رشد کمی برخوردار شده و ظرفیتی است که می تواند در اجرایی شدن رویکرد اجتماع محور نقش موثری ایفا کند.
وی ادامه داد: در گام نخست برای پیشگیری از اعتیاد در چهار کانون هدف دانش آموزی، دانشجویی، کارگری و محلات، برنامه هایی تدوین و اجرا شده است.
زارع با اشاره به تسهیلات اشتغالزایی و حمایت هایی که برای بهبود یافتگان مواد مخدر پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: حمایت هایی که در حال حاضر وجود دارد ناچیز و حداقلی است و ضروری است تا در این حوزه اقدامات بیشتری صورت گیرد.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.