دکتر علی احمدی، جمعیت هدف و زیرپوشش این طرح در مرحله نخست را ۱۰هزار نفر عنوان و اظهار کرد:۷ هزار نفر از این تعداد را جمعیت شهری و مابقی را جمعیت روستایی تشکیل می دهد.
وی تصریح کرد: فعالیت اجرایی این مرکز بصورت رسمی از مهرماه ۹۵ آغاز و تا پایان سال جاری پایش سلامت ۷ هزار جمعیت شهری به اتمام می رسد و بررسی وضعیت سلامت حدود ۳هزار نفر از جمعیت روستایی شهرستان اردل در روستاهای سرچاه، لیرالی، سرخون، عزیز آباد و روستاهای تابعه از فروردین سال آینده آغاز می شود.
دکتر احمدی با بیان اینکه هم اکنون ۸۰درصدی آمار مرگ و میر کشور مربوط به بیماریهای غیرواگیردار افزود: تشخیص زودهنگام بیماری های مزمن همچون دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، ریوی کبد و کلیه، سرطان ها، بیماری های گوارشی، سکته مغزی و قلبی به منظور ارتقای سطح سلامت جامعه و کاهش بار این بیماری ها از اهداف راه اندازی این مرکز است.
به گفته وی، در این مرکزغربالگری و انجام معاینات پزشکی، بررسی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر دار، بررسی وضعیت تغذیه و معیشتی افراد، اندازه گیری فشار خون، وزن، قد، دور کمر و تعیین وضعیت توده بدنی و میزان اضافه وزن و چاقی ، آزمایشات چربی و قند خون از مواردی است که در این مرکز انجام می شود.
وی اظهار داشت: سلامت افراد تحت پوشش این طرح، سالانه و به مدت ۲۰سال مورد بررسی قرار می گیرد.
دکتر احمدی با بیان اینکه نتایج حاصل از این مطالعه در آینده و تدوین برنامه های مداخلاتی در حوزه سلامت نقش بسزایی دارد خاطر نشان کرد: هم اکنون ۱۸ شهر در استان های مختلف کشور در حال بهره مندی از خدمات مرکز کوهورت ( مرکز تحقیقات مدل سازی درسلامت) هستند.
گفتنی است، به مناسبت دهه فجر سال ۹۶ در بیست و یکمین روز از بهمن ماه جاری، جمعی از خبرنگاران با حضور در مرکز کوهورت شهرکرد ضمن بازدید از این مرکز، با فعالیت ها و اهداف آن بیشتر آشنا شدند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 866112
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.