به گزارش ایرنا، محمدرضا عارف شنبه شب در جشن روز دانشجو در تالار فارابی دانشگاه شهرکرد در پاسخ به سوال دانشجویی که عنوان کرد، باید جریان اعتدال را نادیده گرفت، افزود: هیچ جریان سیاسی را نباید نادیده گرفت و باید از ظرفیت همه جریان های سیاسی در راستای پیشرفت و توسعه کشور استفاده کرد.
وی گفت: اعتدال یک گفتمان نیست، بلکه یک رویکرد سیاسی است و اعتدال در ذات اصلاح طلبی است و کشور به اعتدال سیاسی نیاز دارد و یک ضرورت برای کشور است.
رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت خاطره شهدای جنبش دانشجویی افزود: از همان ابتدای انقلاب اسلامی ایران، امام راحل بر وحدت حوزه و دانشگاه تاکید داشتند و امام در همه سطوح جامعه بر حفظ وحدت تاکید کردند.
وی تاریخ رسمی جنبش دانشجویی را 74 ساله عنوان کرد و گفت: نقش جنبش دانشجویی و دانشجویان در ساختارهای اجرایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از جمله سپاه، جهاد سازندگی، دفاع مقدس، صحنه های مختلف سیاسی و انتخابات پررنگ بوده است.
رئیس بنیاد امید ایرانیان با ابراز اینکه جنبش دانشجویی ریشه در آرمان ها و ارزشهای انقلاب اسلامی ایران و امام دارد، اظهار کرد: جنبش دانشجویی در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران باید جایگاه کلیدی برای خود قائل باشد.
به گفته وی، رشد 25درصدی دانشجویی با 4.5 میلیون نفر جمعیت، سرمایه اصلی آینده کشور است و جنبش دانشجویی نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت دارد و مدیران آینده کشور از بین این دانشجویان خواهند بود.
رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان افزود: یکی از مهمترین آسیب هایی که می تواند جنبش دانشجویی را با چالش روبه رو کند مستقل نبودن ( عدم استقلال ) این جنبش خواهد بود که این جنبش باید جایگاه و جهت گیری های ملی و مشخص داشته باشد.
عارف گفت: این جنبش با وجود دستاوردهای بزرگی که داشته، آسیب هایی دارد که مهمترین آسیب آن عدم استقلال است، زیرا گروه ها و جریان های بیرون از دانشگاه تمایل دارند در بین جنبش دانشجویی جای پایی داشته باشند، اما جنبش دانشجویی باید اسقتلال، پویایی فرهنگی و رشد علمی خود را حفظ کند.
به گفته وی، نقش مهمی که انجمن های اسلامی در دهه های گذشته در اعتلای فرهنگی داشته اند، بی بدیل بوده است و باید از افراط و تفریط ها و تندروی ها دوری کرد و واقعیت ها را پذیرفت، زیرا کشور هنوز با ایده آل ها فاصله دارد.
وی گفت: مهمترین رویکرد راهبرد جریان اصلاح طلبی در دهه 90 حفظ آرامش و بهره گیری از ظرفیت همه نخبگان بوده که به موفقیت های مهمی دست یافت و امید است جنبش دانشجویی نیز به آرمان های خود وفادار باقی بماند.
عارف اظهار کرد: بخشی از مشکلات کشور در سالهای اخیر ناشی از افراط و نفریط بوده و درک شرایط یک اصل ضروری برای جنبش دانشجویی است و بی تفاوتی نسبت به مسائل ملی و فراملی برای جنبش دانشجویی یک آسیب دیگر است.
این نماینده مجلس انتقاد سازنده را باعث اصلاح امور و توسعه و پیشرفت دانست و گفت: مطالبه گر نبودن جنبش دانشجویی یک آفت برای این جنبش خواهد بود و دانشگاه و دانشجو نباید به صورت تک بعدی به آموزش بپردازد و دانشجو باید تحول خواه و اعتدالگرا، پاسدار ارزشهای انقلاب اسلامی و حافظ قانون باشند.
عارف تاکید کرد: جنبش دانشجویی با هر رویکرد و سلیقه ای در آرمان ها و ارزشها اختلاف نظر ندارند، بلکه در روش ها و تاکتیک ها اختلاف سلیقه وجود دارد که می تواند با یک اجماع ملی این جنبش به اهداف خود برسد.
وی تاکید کرد: نباید از نقد دانشجو هراس داشت و باید فضای باز سیاسی در دانشگاه وجود داشته باشد و پرونده دانشجویان ستاره دار که یک بار تکذیب می شود و یکبار تایید، به صورت جدی بسته شود، زیرا دانشجویان مقاطع مختلف، همه متولد انقلاب هستند و صلاحیت دانشجویان باید براساس ملاک علمی صورت گیرد.
عارف در پاسخ به سوال دانشجویی که معتقد بود چرا فراکسیون امید از وزیر پیشنهادی علوم با 70 سال سن حمایت کرد؟، افزود: در این باره دو دیدگاه وجود داشت، استادان دانشگاه اعلام کردند که وزیر علوم سابقه اصلاح طلبی دارد و عضو انجمن اسلامی مدرسین بوده است و یک دوره نیز مسئولیت در این انجمن داشته و از طرفی برخی تشکل های دانشجویی از فراکسیون می خواستند به وزیر رای اعتماد ندهند که پس از 8 جلسه نشست با وزیر علوم، اعضای فراکسیون به صورت فردی رای دادند.
وی گفت: عملکرد اخیر وزیر علوم و تحقیقات نیز نشان داده است که وی به وعده هایش در زمان رای اعتماد، پایبند بوده و عملکرد مطلوبی داشته و انتظار است وزیر پاسخگوی مطالبات دانشجویان که مطالبات قانونی است، باشد که این گونه نیز عمل کرده است.
به گفته وی، رئیس جمهوری به وعده هایی که به مردم داده پاییند است و باید بررسی شود که اگر از حجت الاسلام حسن روحانی در انتخاب حمایت نمی شد، چه اتفاقی رخ می داد؟
عارف در باره جریان اصلاح طلبی دانشجویی افزود: تک قطبی شدن جامعه در دوره از دهه 80 شکل گرفت و حتی رقیب در گفتار خود اعلام می کرد که جریان اصلاح طلبی حذف شده است ولی مردم در انتخابات این جریان را انتخاب کردند.
وی گفت: در مورد رد صلاحیت ها نیز باید براساس قانون عمل کرد و نباید سلیقه ای باشد و در این زمینه نیز تعامل خوبی با شورای نگهبان فراهم شود.
عارف در پاسخ به سوال یک دانشجوی دختر که درباره حوادث سال 88 پرسید و اعلام کرد آیا فتنه را قبول دارید و آیا نباید سران فتنه محاکمه شوند؟ نیز گفت: این بحث باید در یک فضای کارشناسی مورد ارزیابی قرار گیرد؛ بله فتنه بوده است، اما نباید یک سویه کسانی که تربیون دارند در این باره اظهار نظر کنند و باید سهم هر طرف در این بحث مشخص شود و هر کس خطایی کرده است باید در دادگاه براساس قانون محاکمه شود.
وی گفت: در جمهوری اسلامی ایران هیچ کس به خود جسارت نمی دهد به امام حسین (ع) جسارت کند و مانند حرمت شکنی ظهر عاشورای سال 78 این خواسته دشمن مشترک بود و همانگونه که مقام معظم رهبری اعلام کردند، سران فتنه در خارج از کشور بوده اند.
به گزارش ایرنا، در این نشست نمایندگان چهارمحال و بختیاری و یک عضو شورای اسلامی شهر تهران، عارف را همراهی کردند.
دانشگاه شهرکرد بیش از 8 هزار دانشجو دارد.
خبرنگار : محمود رئیسی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.