علیمحمد محمدی روز شنبه به مناسبت هفته ملی خاک در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، این طرح ها را شامل؛ مرمت بند سنگی ملاتی نصیر آباد و ساخت بند سنگی ملاتی گدار کبک بروجن، بند سنگی گابیونی میلاس لردگان، بند خاکی بارده و سنگی ملاتی یانچشمه شهرستان بن، ساحل سازی دهنو و مطالعات سد زیرزمینی در شهرکرد و بن دانست.
وی اعتبار مصوب برای اجرای این طرح ها را 56.5 میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: 11میلیارد و 600میلیون ریال این مبلغ از محل اعتبارات مدیریت بحران، 35.6 میلیارد ریال از محل اعتبارات طرحهای ملی و مابقی از محل اعتبارات استانی تامین می شود.
محمدی ادامه داد: تاکنون 30 درصد از اعتبارات استانی این طرح ها تامین شده و برای تامین اعتبار توسط مدیریت بحران نیز اقدامی صورت نگرفته است.
وی کاهش رواناب ها، نفوذ آب در سفره های زیرزمینی و جلوگیری از سیل و فرسایش خاک را از مزایای اجرای این طرح ها عنوان کرد.
محمدی با بیان اینکه میزان فرسایش خاک در کشور 15 تن و در چهارمحال و بختیاری 20 تن در هکتار است، بیان کرد: این درحالی است که برای تشکیل یک سانتی متر خاک بین 300 تا 800 سال بسته به خشک و مرطوب بودن خاک منطقه، زمان نیاز است.
وی با رد احداث سدهای بتونی و بزرگ در کشور برای حفظ آب افزود: ساخت سد در موارد خاص، تنها برای شرب و آن هم با رعایت شرایط زیست محیطی منطقه، ضروری است و برای صنعت و کشاورزی باید از روش های نفوذ آب در سفره های زیرزمینی استفاده کرد.
وی ادامه داد: دولت به منابع طبیعی رویکرد تجارت آزاد و بازاری نداشته باشد و در اجرای طرح هایی برای سد سازی و توسعه مناطق، تناسب و مزیت نسبی منطقه را نیز در نظر بگیرد.
به گزارش ایرنا، تاکنون یکهزار و 633 بند ملاتی، 73 بند خاکی، 314 گابیون، هفت مورد آبگیر، 100 سد خشکه چین، 16مورد کف بند و سد زیرزمینی در بخش آبخیزداری منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری ساخته شده است.
همچنین یک میلیون و 400 هزار هکتار از سطح چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگلها پوشش داده که رقمی معادل 86.5 درصد از سطح این استان را شامل می شود.
12 تا 19 آذرماه با عنوان هفته ملی خاک نامگذاری شده است.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.