هی فو لی (He Fu li) روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:در کشور چین بیش از یکهزار نوع کالا از درخت بامبو تولید می شود و این هنر صنایع دستی در ایران نیز می تواند آینده خوبی داشته باشد .
وی که مدت پنج روز در خانه صنایع دستی لیالستان لاهیجان به آموزش هنرجویان این رشته پرداخت خاطرنشان کرد: ایرانی ها با علاقه به صنعت بامبوبافی مشغول هستند و پشتکار خوبی دارند ولی از داشتن ابزارهای لازم برای تولید انبوه و پیشرفت کار محروم هستند که باید ابزارهای لازم را تهیه کنند تا بتوانند کالاهای خوب و متنوعی را تولید و عرضه نمایند.
وی یادآورشد: کشت بامبو بسیار ساده است و می توان با کاشت آن در یک سال چندین سال بدون هیچ مشکلی از آن برداشت کرد و هرچه کشور در زمینه تولید این پیشرفت کند استقبال از کالاهای تولیدی افزایش می یابد.
وی که صاحب کارگاه بزرگ تولید محصولات بامبو در استان چجیانگ کشور چین است ،اظهارداشت: گروهی از ایران باید انتخاب شوند و مدت یک سال در چین دوره ببینند ،تا بتوانند با ابزارهای لازم آشنا شده و از این ابزارآلات استفاده نمایند.
وی که استاد دانشگاه این رشته در کشور چین است گفت: در کشور چین رشته بامبو بافی از رشته های دانشگاهی محسوب می شود و در دانشگاه کشاورزی استان چجیانگ تدریس می شود و این دانشگاه دانشجو تربیت می کند و دانشجویان پس از آموزش و طی کردن مراحل دانشگاه وارد کارگاه های صنایع دستی بامبو می شوند و از این دانشجویان هم دولت و هم بخش خصوصی حمایت می کند.
وی با اشاره به تجربیات خود در این زمینه گفت :از 60سال پیش و از سن 15سالگی به کار بامبو بافی اشتغال دارد و دارای کارگاه بزرگی است که بیش از 10هزار نفر در آن مشغول به کار هستند و محصولات خود را به کشورهای آمریکا ، اسپانیا، ایتالیا و آلمان صادر می کند.
وی تصریح کرد: 20سال پیش از بامبو اژدهای معروفی به طول دو هزار و 500 متر و به ارتفاع سه متر ساخته است که از سوی دولت چین به مناسبت برگشت کشور هنگ کنگ به چین از سوی دولت این کشور به دولت هنگ کنگ هدیه شد.
این استاد صنایع دستی خاطرنشان کرد: کارگاه تولید وی سالیانه 500دلار به دولت چین مالیات پرداخت می کند.
اولین کارگاه بامبوبافی کشور با همکاری شورای جهانی صنایع دستی (آسیا - اقیانوسیه) از چهارم تا هشتم آذرماه جاری در خانه صنایع دستی لیالستان شهرستان لاهیجان برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی 40 نفر از هنرمندان و هنرجویان استان های گیلان ، مازندران ، گلستان و آذربایجان غربی شرکت داشتند و آموزش های لازم در رشته های مروار بافی ، بامبو بافی و حصیر بافی را فرا گرفتند.
سه تن از استادان کشور چین برای اولین بار با دعوت سازمان میراث فرهنگی کشور از طریق شورای جهانی صنایع دستی به مدت 15 روز به ایران آمده و این آموزش ها را برعهده دارند و در این کارگاه بیش از 10نوع محصول جدید به هنر آموزان آموزش داده شد.
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

گیلان اولین تولیدکننده بامبوی کشور ، جزء دو استان برتر کشور در مروار بافی و اولین تولید کننده حصیربافی کشور است که درحال حاضر در این سه رشته بیش از چهارهزار نفر فعالیت می کنند.
روستای لیالستان که در بین لاهیجان و لنگرود واقع شده پایتخت بامبو بافی ایران نام گرفته است و بامبو یک قرن پیش همزمان با تاسیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان در سال 1306 به ایران وارد شد و در ایستگاه کشت شد که پس از آن به روستای لیالستان انتقال یافت و در این روستا استادان زیادی در امر بامبوبافی تربیت شدند.
در دهه های اخیر با ورود کالاهای بافته های شده و ارزان این محصول از کشور چین بازار بامبوی ایران به کسادی گرایید اما بار دیگر مورد حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفته و درصدد احیای آن هستند.
خبرنگار: نظرپور **انتشار دهنده: بابایی
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.