به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز سه شنبه در حاشیه برگزاری مانور اطفای حریق اراضی حفاظت شده چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگاران افزود: سطح آتش سوزی ها در مراتع، جنگلها و محیط زیست کشور در دولت یازدهم از 6 هزار و 700 هکتار به 2 هزار هکتار کاهش یافته است.
به گفته وی، برخی از این آتش سوزی ها به دلیل خطای انسانی، خشکسالی یا گرم شدن هوا رخ می دهد.
ابتکار افزود: با اجرای طرح جامع مقابله با آتش سوزی در جنگل ها و مراتع از سال 93 تاکنون این سطح از آتش سوزی ها کاهش یافته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پایان این مانور در جمع مردم و مسئولان گفت: همه انسان ها به طبیعت سرزنده، بدون آلودگی و آتش سوزی نیاز دارند و طبیعت به انسان نیازی ندارد، اما کشاورزی، آب شرب و حیات وحش و حیات بشر به طبیعت نیاز دارند.
وی تصریح کرد: کسی نمی تواند این منابع خدادادی را نادیده بگیرد و همه موظف به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی هستند.
وی با بیان اینکه در یکی 2 دهه اخیر آتش سوزی منابع طبیعی و محیط زیست نسبت به گذشته بیشتر شده است، افزود: یکی از علل تخریب منابع طبیعی و محیط زیست، گرمایش زمین، آتش سوزی، عوامل انسانی ، مداخل انسانهاست.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از رویکردهای جدید دولت هماهنگی و هم پیمانی دستگاههای اجرایی برای کمک به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی است و اگر آتش سوزی در جنگلها و مراتع این کشور اتفاق افتاد، همه بخشها با یک فرماندهی واحد و هماهنگ به مهار این آتش بپردازند.
وی افزود: دولت یازدهم برای این موضوع با توجه به آسیب هایی که وجود داشت، یک برنامه مدون را تدوین کرد و از سال 93 دولت یازدهم برنامه مقابله با آتش سوزی در منابع طبیعی را تصویب کرد.
به گفته وی، در این راستا نیز ستادی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تشکل شده است تا از تمام ظرفیت دستگاههای دولتی و نیروهای مسلح و بسیج برای اطفای آتش در مراتع و جنگلها استفاده شود.
ابتکار تصریح کرد: در این راستا در 18 استان کشور 43 بالگرد و هواپیمای اطفای حریق از سوی وزارت دفاع و پیشتیبانی نیروهای مستقر می شود.
وی با بیان اینکه مردم محلی در اطفای حریق به دلیل دسترسی به منابع طبیعی زودتر عمل می کنند، گفت: برای جلوگیری از آتش در منابع طبیعی و اطفای حریق از توان جوامع محلی و عشایر، نیروی انتظامی و نیروی بسیج استفاده خواهد شد.
ابتکار تاکید کرد: برگزاری این مانورها براساس یک سناریو و پروتکل هماهنگی بین دستگاههاست که دستگاههای اجرایی براساس این پروتکل عمل می کنند.
به گزارش ایرنا، مانور اطفای حریق مناطق حفاظت شده روز سه شنبه با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، قائم مقام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیرداری، رئیس یگان حفاظت جنگلها و مراتع و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.
در این مانور به مساحت 20 هکتار با حضور دستگاههای عضو ستاد بحران از هفت استان در سطح 20هکتار از اراضی و مراتع طبیعی بخش فرخشهر از توابع شهرستان شهرکرد برگزار شد.
خبرنگار: محمود رئیسی**انتشار: جهانبخش صفری
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.