به گزارش ایرنا، سیدعلی کاظمی روز سه شنبه در همایش ملی هیدرولوژی ایران در دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: با وجودی که مسئولان بر این اصل معتقدند که حیات کشور از منطقه زاگرس آغاز شده است، اما برخی اقدامات در تقابل با حفظ محیط زیست این منطقه است.
وی ادامه داد: درحالی که مقرر شده بود در سیاست های نظام انجام هر اقدامی در گرو ارائه و اجرای بسته های فرهنگی و زیست محیطی باشد، اما اینک برخی طرح های در حال اجرا فاقد بررسی اثرات زیست محیطی است که مشکلات عدیده ای را در این زمینه ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: از رییس سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می رود همچون گذشته مدافع حقوق استان هایی باشد که با اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای، متحمل فشار زیست محیطی می شوند.
وی با بیان این که بهره برداری از آب های آزاد و شیرین کردن آب دریاها راهکار مناسبی برای حل بحران کم آبی نیست، با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف، در عین حال این اقدام را بهترین راهکارعنوان کرد.
رییس دانشگاه شهرکرد نیز در این همایش، شیرین کردن آب دریاها را تنها راه برون رفت از بحران کم آبی موجود دانست و بر آن تاکید کرد.
شایان شامحمدی ادامه داد: هرچند پرهزینه بودن این طرح یکی از ایرادهای وارد بر شیرین کردن آب دریاها و استحصال منابع آب های آزاد عنوان می شود، اما جز این اقدام راه دیگری امکان پذیر نیست.
وی بیان کرد می توان از بخش خصوصی به عنوان ظرفیت مطلوبی در این زمینه بهره برد.
شامحمدی ادامه داد: به جای اجرای طرح های کشاورزی در مناطق درگیر با خشکسالی، کشاورزی و کارخانجات به مجاورت دریاها و منابع آب های آزاد انتقال یابد.
وی در ادامه از کم آبی مطلق در 50 سال آینده کشور خبر داد وگفت: با افزایش حدود 2 برابری جمعیت ایران و کاهش روزافزون منابع آبی، میزان آب موجود برای هر شهروند از یکهزار و 600 مترمکعب به 500 متر مکعب در سال کاهش می یابد.
شامحمدی تصریح کرد: این درحالی است که همزمان با کاهش منابع، الگوی بهره برداری آب در جهت مصرف بیشتر در حال تغییر است.
وی همچنین افزایش گازهای گلخانه ای بخصوص بخار آب و تاثیر روزافزون آن در تبخیر منابع آبی را از دیگر عوامل مهم در تشدید یحرانی کم آبی سال های آتی برشمرد.
دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران صبح سه شنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دانشگاه شهرکرد آغاز به کار کرد.
این کنفرانس به همت انجمن علمی هیدرولوژی ایران و با همکاری دانشگاه تهران، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، پایگاه استنادی جهان اسلام، استانداری چهارمحال و بختیاری، شرکت آب منطقه ای، اداره کل منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب و سازمان محیط زیست استان روزهای 20 و 21 تیرماه در دانشگاه شهرکرد برگزار می شود.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشار: جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.