به گزارش ایرنا، اشتغال و بیکاری از جمله موضوع های اساسی اقتصاد در هر کشور است، به گونه ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود، از این رو یکی از اهداف کلان توسعه در بسیاری از کشورها و از جمله ایران، کاهش بیکاری و توسعه فعالیت های شغلی است.
مرکز آمار ایران در نظام آمارگیری خود بیکار را اینگونه تعریف کرده است؛ بیکار به تمام افراد 10 ساله و بیشتر اطلاق می شود که فاقد کار باشند (اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی نباشند)، آماده برای کار باشند (برای اشتغال مزد بگیری یا خوداشتغالی آماده باشند) و جویای کار باشند (اقدامات شخصی را به منظور جستجوی اشتغال مزد بگیری و یا خود اشتغالی به عمل آورده باشند)؛ همچنین افرادی که به دلیل آغاز به کار در آینده و یا انتظار بازگشت به شغل قبلی، جویای کار نبوده ولی فاقد کار و آماده برای کار بودند نیز بیکار محسوب می شوند.
در این میان براساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری در بهار 96، 20.3 درصد اعلام شده که پس از استان البرز بالاترین نرخ بیکاری را در بین استانهای کشور به خود اختصاص داده است.
این آمار در مقایسه با نرخ بیکاری بهار 95 که 17.8 درصد بوده است، 3.5 درصد افزایش داشته که این امر نشانگر سیر صعودی نرخ بیکاری در استان است و می طلبد تا برای مهار این وضعیت مسئولان اهتمام بیشتری به کار گیرند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدامات این نهاد در خصوص کاهش نرخ بیکاری استان به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته درحالی که دستگاه های اجرایی استان متعهد به ایجاد 11 هزار شغل بودند، با هم افزایی دستگاه ها 14 هزار شغل ایجاد شد.
سیدعباس جزایری تصریح کرد: با این وجود از آنجا که نرخ مشارکت اقتصادی در استان بالاست، حتی اگر دستگاه های اجرایی بیش از تعهدات خود شغل ایجاد کنند باز هم جوابگوی جمعیت بیکار استان نیست.
وی، جمعیت فعال و آماده به کار استان را 314 هزار و 500 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد در حدود 42 هزار نفر بیکار هستند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در چند سال گذشته اقدامات و برنامه های خوبی در راستای اشتغالزایی و رفع بیکاری در استان انجام گرفته است، اما برای رفع کامل بیکاری در استان می طلبد مسئولان کشوری در اعطای تسهیلات و امکانات اشتغالزایی به استان اهتمام بیشتری داشته باشند.
جزایری، افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی را یکی از عوامل رشد نرخ بیکاری در استان عنوان کرد و گفت: هم اکنون 16 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار در استان وجود دارد و از آنجا که فرصت های شغلی مناسبی برای این افراد وجود ندارد، هر سال به جمعیت بیکار استان اضافه شده اند.
وی، رکود صنعت ساختمان سازی را از دیگر علل افزایش نرخ بیکاری در این استان دانست و افزود: 26 درصد از سهم اشتغال در استان ما وابسته به صنعت ساختمان و فعالیت های پیرامونی آن است از همین رو رکود این حوزه جمعیت زیادی از افراد شاغل را بیکار کرده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری، توجه به ظرفیت های بومی استان را از راهکارهای کنترل بیکاری و رونق اشتغال در استان دانست و اظهار کرد: ظرفیت های بیشماری در حوزه گردشگری وجود دارد که به سبب نبود زیرساخت های لازم مغفول مانده است، از همین رو می طلبد تا در این حوزه فعالیت های بیشتری انجام گیرد.
جزایری با اشاره به هماهنگی های ایجاد شده برای توسعه اشتغالزایی در استان طی سالجاری افزود: امسال تلاش می شود تا 7 هزار شغل جدید در استان ایجاد شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با نامطلوب دانستن نرخ بیکاری استان، بر تلاش و اهتمام بیش از پیش دستگاه ها و نهادهای اجرایی برای توسعه اشتغال در استان تاکید کرد.
قاسم سلیمانی دشتکی تصریح کرد: هرچند شیوه محاسبه نرخ بیکاری شیوه مطلوبی نیست، اما در همه کشور یکسان است و در هر استانی چون به شکل رندمی اندازه گیری می شود، نمی توان آن را به کل استان تعمیم داد.
وی با بیان اینکه دعوت از سرمایه گذاران بخش های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی به منظور انجام سرمایه گذاری در حوزه های مختلف استان در دستور کار مسئولان قرار دارد، افزود: با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه ایجاد طرح های تولیدی و بهره گیری از قابلیت های گردشگری استان می توان تا حد زیادی نرخ بیکاری را در استان کاهش داد.
استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تقویت زیرساخت ها با هدف ایجاد اشتغال می تواند در کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی استان نیز موثر باشد.
با این وجود برخی کارشناسان براین باورند با اجرای برنامه های مقطعی نمی توان به تحقق توسعه پایدار در استان دست پیدا کرد و ضروری است تا به موضوع به شکل ریشه ای و اساسی توجه شود.
در همین خصوص یک کارشناس برنامه ریزی بر ضرورت اصلاح ساختار معیشتی و تغییر اقتصاد سنتی استان تاکید کرد و آن را راهکار ریشه ای برای رفع معضل بیکاری دانست.
علیرضا شجاعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرچند تمام استانهای کشور با معضل بیکاری دست به گریبان هستند، اما نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری به سبب ساختار و اقتصاد معیشت سنتی با افزایش بیشتری روبرو بوده است.
وی ادامه داد: واقعیت این است که هنوز بخش مهمی از عناصر تشکیل دهنده نظام اقتصادی و ساختار معیشتی مردم سنتی است و این ساختار جوابگوی رشد فزاینده جمعیت در استان نیست.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: برهمین اساس جمعیت فعال استان در پی یافتن کار به استانهای دیگر مهاجرت می کنند و در کارخانه ها و شرکت های تولید و صنعتی استانهای بزرگ مشغول به کار می شوند اما وقتی شک ملی و بین المللی به اقتصاد کشور وارد شود از جمله تحریم ها بسیار از این کارخانه ها با مشکل تعطیلی و تعدیل نیرو مواجه می شوند و آن زمان حجم زیادی از افراد به استان باز می گردند.
شجاعی، اصلاح و نوآوری در ساختار معیشتی استان را از راهکارهای منطقی و موثر مهار بیکاری در استان دانست و گفت: با ایجاد کسب و کارهای جدید مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان به ویژه در بخش فناوری اطلاعات و نوآوری در بخش کشاورزی و دامپروری می توان تا حد بسیار زیادی نرخ بیکاری را کاهش داد.
گزارش: خاطره حسین زاده**انتشار: جهانبخش صفری
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.