غلامحسین نصیری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قرار گیری چهارمحال و بختیاری در مسیر کوچ عشایر بگونه ای است که تمامی عشایر استان های خوزستان، اصفهان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد برای ییلاق ناگزیر به استقرار در این استان هستند.
وی مرز مشترک بین چهارمحال و بختیاری و استان های مذکور را 350 کیلومترعنوان و اظهار کرد: استان اصفهان با بستن برخی مسیرها در سمیرم از ورود عشایر به این منطقه جلوگیری و چهارمحال وبختیاری را تبدیل به منطقه میانبند برای عشایر کرده است.
نصیری زمان ورود عشایر به چهارمحال و بختیاری را بیستم اردیبهشت ماه اعلام کرد وادامه داد: بهترین راهکار برای جلوگیری از کوچ زودهنگام، جلوگیری از حرکت عشایر در استان های مبداء نظیر خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد و دیگر استان های گرمسیری است، اما برخی استان ها بدلیل حضور کمتر عشایر و حفظ منابع طبیعی، راغب به این امر نیستند.
نصیری افزود: از آنجا که سرچشمه رودخانه های مهم کشور نظیر زاینده رود، دز و کارون در چهارمحال و بختیاری است، تخریب منابع طبیعی این استان، تخریب حیات فلات مرکزی ایران است.
وی بیان کرد: ورود عشایر و دامداران پیش از فصل بهره‌ برداری از مراتع و در زمانی که خاک رطوبت دارد، سبب از بین رفتن گونه های گیاهی، کوبیدگی و کاهش نفوذ‌پذیری خاک می شود وعلاوه بر نابودی مراتع، با بهم خوردن شرایط زیستی گونه های جانوری و گیاهی، گردشگاه و کانون های گردشگری استان را تهدید می کند.
نصیری تصریح کرد: حل این معضل نیازمند طرح های تحقیقاتی و همکاری و هماهنگی دیگر استان های مبداء کوچ است.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با 126 هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و 500 هزار راس دام، دومین استان عشایری کشور بعد از استان فارس است.
عشایر در 85 درصد از گستره جغرافیایی این استان حضور دارند و شهرستان های کوهرنگ و اردل میزبان بیشترین عشایر برون کوچ و شهرستان لردگان میزبان بیشترین عشایر درون کوچ استان است.
همچنین یک میلیون و 90 هزار هکتار مرتع در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که برای بهره برداری قانونی از این مراتع، منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای 17هزار بهره بردار پروانه چرای دام صادر کرده است.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشار: جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.