خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - جواد محمودی*: در حالی که تمام جهان درگیر ویروس کرونا و عواقب ناشی از این ویروس است تنها راه مهار این بلای جهانی قرنطینه‌های سفت و سخت است.

در ابتدا اعلام شد که مردم با پیوستن به پویش‌هایی مانند «درخانه بمانیم» از حضور در اجتماعات خودداری کنند ولی چون بعضی از مردم که هنوز این اتفاق را جدی نگرفته‌اند یا حتی باور نکردند، به هشدارهای مکرر نهادهای مسئول توجهی نکردند و دولت مجبور شد طرح فاصله گذاری را به یکباره تصویب و به طور جدی و قاطع با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی اجرا کنند.

ولی متأسفانه این جدیت راه در روهایی هم دارد و می‌شود با پرداخت جریمه نسبتاً سنگینی قانون را نادیده گرفت.

در این طرح برای افرادی که اصرار بر ورود به یک شهر دیگر را داشته باشند جریمه ۵۰۰ هزارتومانی و توقیف یک‌ماهه خودرو در نظر گرفته شده است. در ابتدا شاید فکر کنیم این مبلغ سنگین جریمه بازدارنده باشد اما این مطلب برای قشر متوسط درست است و برای ثروتمندان مبلغ بسیار ناچیزی است. فراموش نکنیم با این وضعیت اقتصادی که گرانی بنزین هم فشار مضاعف ایجاد کرده بیشتر خانواده‌ها که در اکثریت جامعه قرار دارند توان مسافرت را ندارند و معدود افراد از این قشر با دانستن و پذیرفتن این فشارهای اقتصادی همچنان مسافرت را در برنامه تعطیلات نوروزی خود قرار می‌دهند و البته هستند افرادی که برای دیدن اقوام نزدیک خود مسافرت می‌کنند، حال اگر شرایط بدتر از این هم باشد.

در اینجا ماهیت سفر حتی با تحمل فشار ناشی از این شرایط اقتصادی را رد نمی‌کنیم اما زمانی که ویروس کرونا نه تنها برای کشور بلکه جهانی بحران زایی کرده است این اقدامات جای سوال دارد. ولی بازهم این سفرها را در این لحظه نقد نمی‌کنیم هرچند باید ملاحظاتی در نظر گرفته می‌شد که قبل از راهی شدن شهروندان اطلاع رسانی دقیق و جدی صورت می‌گرفت که لحظه آخر برگشت نخورند که این خود می‌تواند یک نارضایتی بدی را ایجاد کند.

آن چیزی که مورد نقد جدی است اینست که اگر کسی ناقل ویروس کرونا باشد و نشانه‌های آن را نداشته باشد، با پرداخت جریمه ۵۰۰ هزارتومانی و حتی توقیف یک‌ماهه خودرو وارد یک شهر شود، مردمان آن شهر میزبان چه گناهی کرده‌اند که تاوان این استثنا و پارتی بازی سرمایه داری را بپردازند همانطور که دیدیم در استان‌های شمالی و مسافر پذیر کشور میزان ابتلاء به دلیل افزایش مسافرت شهروندان استان‌های دیگر شیب تندتری پیدا کرد.

این اتفاق یعنی دور زدن، نادیده گرفتن و استثناهای قانونی با پول قبلاً هم اتفاق افتاده ولی این بار که جان مردم در خطر است بی عدالتی محض است، بعید می دانم پاسخی برای این اقدام تصمیم گیران باشد. چرا در قانون‌هایمان اینقدر خلأ داریم و ضرورت دارد که قوانین سختگیرانه‌تری در مسیر مقابله با کرونا در نظر گرفته شود.

*دبیر مجمع عالی کانون‌های فرهنگی تبلیغی کشور

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.