با اجرایی شدن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در سراسر کشور ، به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، اکنون وقت گشت و گذار مجازی در جاذبه‌های گردشگری است.

اکنون با نشستن در خانه و تنها به یک کلیک می‌توان تمام جذابیت‌های ایران و جهان را به نظارت نشست و در این بین جذابیت‌های چهارمحال و بختیاری در بخش تاریخی و طبیعی قابل تماشاست.

گردشگری مجازی یا "E-tourism" یک صنعت نوپا در حوزه گردشگری است که با توجه به توسعه ابزارهای مدرن ارتباطی و اپلکیشین‌ها،این بخش از صنعت گردشگری در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

حذف فیزیکی رفت و آمد به جاذبه‌های گردشگری به دلیل وجود ویروس کرونا ،این روزها زمینه توسعه صنعت گردشگری مجازی را تقویت کرده است.

اجرای طرح " در خانه بمانیم" این فرصت را ایجاد کرده است تا صنعت توریسم بتواند در این زمان، تمام جذابیت های گردشگری را در معرض دید آنلاین یا برخط علاقه‌مندان قرار دهد.

اکنون در سطح جهان نیز که این ویروس گسترش یافته است،بخشی از استارت‌آپ‌های گردشگری مجازی (cyber tourism) جهان در حال ارائه بهترین دستاوردهای سفرهای گردشگری مجازی بدون حضور فیزیکی افراد هستند.

با این اوصاف، حال که امکان مسافرت جاده‌ای در این روزهای کرونایی وجود ندارد، می‌توان نگاهی جدی به بحث صنعت گردشگری مجازی داشت، تا پس از فروکش کردن زنجیره انتقال ویروس کرونا، در زمان مناسب حضور فیزیکی نیز در این جاذبه‌های گردشگری را فراهم کرد.

نگاهی به جذابیت‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری از استانهای سردسیری و کوهستانی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است.

از جمله این جاذبه‌هایی که می‌توان در گردشگری الکترونیک و مجازی مورد توجه قرار گیرد، دره عشق در استان است که آبشار دره عشق یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این استان است که اسمش نیز همانند خودش زیباست و این آبشار یکی از بهترین نقاط دیدنی در چهارمحال و بختیاری است.

از ویژگی‌های آبشار دره عشق این است که نه از قله یا میان کوه بلکه از دل کوه چون چاهی وارانه بیرون می‌جهد، ارتفاع بلندی دارد که در ایران شاید کم نظیر باشد.

غار یخی چما، یک جاذبه شگفت انگیز در ۲۵ کیلومتری روستای چلگرد است، این غار مثل یک دالان پر از برف است که حتی در اوج گرما نیز خنکای زمستان را با خود به همراه دارد و نامگذاری این غار یخی به «چما» (یا چی‌ما)، از گویش بختیاری عشایر منطقه گرفته شده است.

روستای سرآقا سید، در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا و در یکی از دامنه‌های قله «هفت تنان» در بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و در فاصله حدود ۱۳۰ کیلومتری شهرکرد، روستایی زیبا با بافتی منحصر بفرد در منطقه به چشم می‌خورد که به دلیل ساخت خانه‌های پلکانی  به ماسوله زاگرس معروف است. 

خانه‌هایش همه خشتی است و درهای تمام خانه‌ها رو به طبعیت سبز و البته امام‌زاده «آقا سید» باز می‌شود و بیشتر خانه‌های سرآقاسید بدون پنجره است و درها تنها منفذ خانه‌ها به شمار می‌آید.

پارک ملی تنگ صیاد، منطقه مرتفع کوهستانی تنگه صیاد در در محدوده کوه‌های فرخشهر در ارتفاعات ۳ هزار متری سطح دریا قرار گرفته است. تنگ صیاد به‌ واسطه دارا بودن تعداد زیادی تپه ‌ماهور زیستگاه مناسبی برای گونه قوچ و میش وحشی است و همچنین تنگ صیاد دارای ۲۰ تیپ گیاهی و ۲۵۲ گونه گیاهی متعلق به ۵۲ تیره که حدود ۳۰ گونه انحصاری ایران است.

علاوه بر گونه‌های متوع گیاهی در این منطقه گونه‌های شاخصی از جانوری هم زندگی می‌کنند اما در زمان مختلف ورود گردشگر به این منطقه حفاظت شده مسیر نیست و تنها می‌ت‌وان زیبایی آن را در عکسها دید. 

کاخ سردار اسعد بختیاری، معماری قلعه سردار اسعد یا قلعه جونقان از معماری کاخ‌های اروپایی قرن ۱۹ به ویژه کاخ‌های فرانسوی الهام گرفته شده است.

این بنا در دو طبقه و در اواخره دوره قاجار ساخته شد و قلعه بر سر گذرگاه جاده لینچ با هماهنگی امین السطلان صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار بنا شد.

طاق سنگی جونقان،طاق سنگی‌های جونقان واقع در ۸ کیلومتری شهر جونقان و در ابتدای تنگه در کش ورکش (مسیر شهرکرد- اردل) با شیوه‌ای منحصر به فرد به صورت خشکه چین احداث شده است.
مجموعه طاق‌های سنگی جونقان که به" خان اوی" به معنی کاروانسرای آبی معروف و در گویش ترکی محلی خان اوی بمعنی خانه خان است با شیوه‌ای جذاب  به صورت خشکه چین و با استفاده از روش نخ کشی به شکل گهواره‌ای باز با نمای هلالی ساخته شده و از اهمیت خاص برخوردار است. 

طاق سنگی جونقان در ۱۵ آذر ماه سال ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۳۷ به فهرست آثار ملی کشور اضافه شده است.

سنگ نبشته‌های مشروطه خواهان در ده‌چشمه، یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که می‌تواند این روزها در فضای مجازی مورد بازدید مردم قرار گیرد و این کتیبه‌ها، تاریخ معاصر در چهارمحال و بختیاری کتبیه‌های انقلاب مشروطه در پیرغار ده‌چشمه فارسان است.

کتیبه‌های انقلاب مشروطه در روستای ده‌چشمه شهرستان فارسان، شاید یکی از سیاسی‌ترین جاذبه های گردشگری معاصر ایران باشد.
مشروطه خواهان پس از فتح پایتخت، در راه بازگشت در روستای ده‌چشمه ۲ کتیبه فتح تهران را به یادگار گذاشتند و مجموعه سنگ نوشته مشروطه پیرغار، شرح فعالیت مجاهدین چهارمحال و بختیاری در مبارزه با استبداد محمدعلی شاه قاجار است.
کاخ قلعه دزک در روستای دزک شهرستان کیار چهارمحال و بختیاری، خاستگاه برخی رویدادهای ملی و میزبان شخصیت‌های مختلف تاریخی و ادبی ایران و جهان بوده است.
کاخ قلعه دزک، در سال ۱۳۲۵ هجری قمری به دستور لطفعلی خان امیرمفخم بختیاری پسر امامقلی خان حاجی ایلخانی با الهام از معماری و تزئینات بدنه قصرهای اروپایی قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی و با ترکیبی از معماری و هنر ایرانی در روستای دزک بنا شد.
موزه پوشاک کاخ قلعه دزک در بهمن ۱۳۸۸ راه‌اندازی و در آن پوشاک شهرها، روستاها و مناطق شاخص و خاص چهارمحال و بختیاری معرفی و به معرض نمایش گذاشته شد.
قلعه چالشتر چهارمحال و بختیاری تلفیقی از معماری دوران قاجار در ایران با معماری اروپایی است که با ستون‌هایی ایستاده از سنگ،خودنمایی می ‌کند.


مجموعه قلعه تاریخی چالشتر که به ' قلعه خانی' مشهور است، در ‎ ۱۱۰سال پیش در چالشتر احداث و بنا شده است و در یکی ‌از سر ستونهای سنگی این مجموعه قلعه، تاریخ ساخت آن را به سال ‎۱۳۲۱هجری قمری حک کرده‌اند.
مجموعه تاریخی چالشتر شامل ' سردر سنگی'،'خان‌نشین '، ' اندورنی '، ' حمام '، ' انبارها ' و ' اصطبلها ' است و قلعه عیانی و خان‌نشین این مجموعه تاریخی دارای ‎ ۳۸ستون سنگی با سر در و ایوان است.
' ازاره سنگی ' منقوش این مجموعه قلعه شامل نقوش افسانه‌ای و اسطوره‌ ای، زندگی روزمره ، گل و گیاه، گل و گلدان، گل و مرغ، نقوش پیچش گیاهی و نقوش فرشته است.
این نقوش به صورت ماهرانه و زیبا خلق شده و در برخی موارد به صورت برجسته حجاری شده است و در این مجموعه قلعه، اندرونی با یک دالان به‌ قسمت خان‌نشین ارتباط داشته و ایوان آن دارای ‎ ۱۰ستون سنگی است.
ایوان با آجرکاری و کاشی معرق در لچکی‌ها و پیشانی بنا با ازاره‌های سنگی منقوش شامل درختان تاک، گل و گلدان ،گل و مرغ و سرو و کاج تزئین شده است.
اتاق‌های این مجموعه قلعه نیز با نقوشی به سبک نقاشی ' لندنی' که تلفیقی از هنر نقاشی ایرانی و غربی است، مزین است و این سبک نقاشی که در دوره قاجار به اوج خود می‌رسد، شامل نقوش گل و گلدان، افسانه لیلی و مجنون و نقوش اسلامی شامل یوسف و زلیخا به همراه خط نوشته‌ای از آیات قرآن است.
این مجموعه قلعه دارای ۵ ایوان است و ۵ اتاق نیز در اندرونی آن وجود دارد و در مجموع دارای ‎ ۴۰ستون است.
از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان، رودخانه زاینده‌رود است که ۶۵ کیلومتر از آن در استان قرار دارد، موقعیت منحصربه فردی را برای گردشگری مجازی دارد و در این روزها می‌توان این جاذبه طبیعی را بیشتر از دور دید و تنها با یک کلیک تمام این زیبایی رودخانه را به تماشا نشست.

بر روی رودخانه زاینده‌رود، پل تاریخی زمانخان و در کنار آن باغات بادام و گردو و و روستاهای دیدنی از جمله یاسه چای قرار دارد که بارها عکسهای این جاذبه‌ها از سوی عکاسان در اینترنت منتشر شده است.

ویژگی بافت عشایر در کوهرنگ،بازفت در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری در مسیر خوزستان از دیرباز محل کوچ ییلاق و قشلاق و ایلراههای عشایر بوده است و همواره توجه گردشگران بویژه گردشگران خارجی را برانگیخته است، که گردشگری مجازی در معرفی این جاذبه در روزهای کرونایی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

بافت عشایری کوهرنگ و وجود عشایر کوچرو یکی از بهترین زمینه ها برای تماشای کوچ عشایری از طریق گردشگری مجازی و الکترونیک است.

عشایر چهارمحال و بختیاری همزمان با فصل بهار از سمت خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچک می‌کنند.

تالابهای بین‌المللی، گرداب‌ها و طبیعت بکر، چهارمحال و بختیاری دارای پتانسیل‌های بی‌بدیلی در حوزه گردشگری طبیعی است که می‌تواند در رونق این صنعت در کشور نقش بسزایی ایفا کند، در واقع بکر بودن این استان مهمترین ویژگی و برگ برنده آن در رقابت در عرصه بوم‌گردی (گردشگری طبیعی) با سایر استانهاست و اکنون نوبت آن است که این بخش از گردشگری در فضای مجازی و گردشگری الکترونیک نمود بیشتری به خود بگیرد.

حاشیه رودخانه زاینده‌رود از شهر چلگرد تا روستاهای انتهای سامان و تالاب چغاخور تا انتهای شهرستان بروجن، از ظرفیتهایی دیدنی به صورت مجازی است.
باغستان‌های حاشیه‌رودخانه زاینده‌رود در سامان، پارک استخر فرخشهر، چشمه وقت و ساعت، گرداب بِن، تالابهای بین‌المللی چغاخور و گندمان، چشمه برم لردگان، پارک‌های جنگلی، گردشگاه سیاسرد، چشمه زنه هفشجان، پارک جنگلی پروز، کانونهای گردشگری در شهرستانهای کوهرنگ، اردل، فارسان، شهرکرد، بروجن و لردگان، را می‌توان در گردشگری مجازی سیر و سیاحت کرد.
چهارمحال و بختیاری از استانهای کوهستانی کشور است که حدود۷۶ درصد وسعت آن را کوه‌ها و تپه‌ها و ۲۴ درصد را دشت‌های آبرفتیتشکیل می‌دهد و تصاویر این استان در این روزها بیش از هر چیز دیگر می‌تواند بازتاب داشته باشد.
یکی از شگفتی‌های آیینه‌وار چهارمحال و بختیاری، تالاب بین‌المللی چغاخور است، تالابی که ۲هزار و۳۰۰ هکتار مساحت دارد و در دامنه ارتفاعات ۳ هزار و۸۳۰ متری برآفتاب و کلار در نزدیک شهر بلداجی شهرستان بروجن قرار دارد.
چشمه برم لردگان در۱۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری و آبشار شورانگیز آتشگاه در لردگان نیز از دیگر آیینه‌های آبی استان است که می توان آن را در فضای مجازی در این روزها به اشتراک گذاشت.
سیاسرد بروجن در۶۰کیلومتری مرکز استان نیز انعکاسی از نور و آب است که درختانش در فصل بهاران رخ میشویند و این عکس های آن این روزها دیدنی است.
علاوه بر نگین‌های آبی شهر آسمان فیروزگون، جنگلهای بلوط بازفت، جنگلهای اردل و لردگان، تالابهای بین‌المللی چغاخور، گندمان و سولقان، بافت سنتی عشایری و روستاهای تاریخی فرصتی برای توسعه گردشگری مجازی دارد.
به غیر از این، در تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری شامل شهرکرد، بن ، سامان، فارسان، اردل، کیار، کوهرنگ، بروجن، لردگان و خانمیرزا جاذبه های گردشگری وجود دارد که می توان آن در به صورت مجازی در روزهای کرونایی در خانه دید و لذت برد.

ورود گردشگر در این روزها به چهارمحال و بختیاری ممنون است

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، در سالجاری هیچ‌کدام از مراکز اقامتی زیرمجموعه این اداره کل، مسافر و یا گردشگری از استان‌های دیگر اسکان و حضور ندارد.

مهرداد جوادی تاکید کرد: برای جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا هیچ‌کدام از مراکز اقامتی زیرمجموعه این اداره کل، حق پذیرش مسافر تا اطلاع بعدی را ندارند.
وی افزود: اسکان مسافران در مدرسه‌ها، خانه‌های معلم و مکان‌های عمومی مانند بوستان‌ها و معبرهای عمومی تا اطلاع بعدی ممنوع است.
جوادی تصریح کرد: هم‌اینک تمامی کانون‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری تعطیل است و روزانه بر آن‌ها نظارت می‌شود.
وی گفت: همچنین تمامی ۲۲ دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری و رزرواسیون اماکن اقامتی دارای مجوز چهارمحال و بختیاری ضمن تعطیلی این مراکز باید نسبت به حذف و امحای تبلیغات میدانی خود و پرهیز از هرگونه تبلیغات دیگر تا اطلاع بعدی اقدام کنند.
جوادی تاکید کرد: مردم چهارمحال و بختیاری می‌توانند شکایت‌ها و گزارش‌های خود را با شماره تلفن‌های ۰۳۸۳۳۳۴۹۷۶۰ در میان بگذارند.

آغاز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در استان

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار و سخنگوی  نیز از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی چهارمحال و بختیاری از روز جمعه تا ۱۵ فروردین همزمان با سراسر کشور در این استان خبر داد.

جعفر مردانی افزود: این طرح در راستای کمک به قطع زنجیره انتقال و تشدید مبادی ورودی و خروجی ،برای مقابله و پیشگیری هرچه بیشتر شیوع ویروس کرونا اجرایی شد.

وی ادامه داد: این طرح به فرمانداران شهرستانهای ۱۰ گانه استان نیز ابلاغ شده و انتظار می‌رود با اهتمام ویژه ای در راستای اجرای آن اقدام شود.

مردانی تصریح کرد: از روز جمعه تا پایان طرح، هیچ مسافر و فرد غیربومی حق ورود به استان را ندارد و مسافران و افراد غیربومی که هم اینک در استان حضور دارند، باید سریع‌تر استان را ترک کرده در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شوند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: چنانچه فرد غیربومی اصرار ورود به استان را داشته باشد و از قوانین سرپیچی کند، پلیس فرد متخلف را ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌کند و خودروی وی به مدت یک ماه در پارکینگ توقیف می‌شود.

مردانی از تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و اصناف غیرضروری در استان تا ۱۵ فروردین خبر داد و گفت: تمامی مراکز تفریحی، گردشگری، اقامتی و برنامه‌های جمعی رسمی و غیررسمی تا این تاریخ تعطیل است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۲۴ ساعته باز هستند و اصنافی نظیر فروشندگان لبنیات، میادین میوه و تره‌بار، مراکز عرضه محصولات پروتئینی و کالاهای اساسی مردم باز هستند و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

مردانی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مردم این استان غربالگری شده‌اند، افزود: این همراهی مردم سبب شده تا استان جزو ۵ استان برتر کشور در غربالگری ویروس کرونا شناخته شود.

 به گزارش ایرنا، طرح تقویت فاصله گذاری اجتماعی با هدف کمک به تشدید قطع زنجیره انتقال بیماری با رویکرد کاهش تماس‌ها، عدم برگزاری اجتماعات و حذف ترددهای غیرضروری در سطح کشور (مصوب ستادبه گزارش ایرنا، ویروس جدید کرونا کووید ۱۹ نام دارد، این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و لغو سفرهای غیرضروری و اجتماعات، نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند. ملی مدیریت و مقابله با کرونا) از بامداد جمعه هشتم فرودین ماه آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه اجرا می‌شود و در صورت تصویب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اجرای طرح تمدید خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ویروس جدید کرونا کووید ۱۹ نام دارد، این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و لغو سفرهای غیرضروری و اجتماعات، نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.