کمال اکبریان روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرستان در تولیدات محصولات باغی به ویژه گردو و بادام، یکی از استان‌های مطرح و سرآمد کشور به شمار می‌رود اما نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی مانع بهره‌گیری مناسب از این فرصت شده است.

وی، سطح باغات شهرستان را ۱۸ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان ۱۰ هزار هکتار آن زیر کشت بادام است که در تولید برخی از گونه‌های بادام رتبه‌های نخست کشور را در اختیار دارد.

اکبریان با اشاره به ارزش صادراتی تولیدات بادام این شهرستان، تصریح کرد: با احداث شهرک تخصصی بادام و رونق صنایع تبدیلی و تکمیلی علاوه‌ بر اشتغالزایی چند 100نفری در این شهرستان، ارزآوری بالایی نیز برای استان و کشور به همراه خواهد داشت.

فرماندار سامان با اشاره به انتخاب محل ساخت شهرک تخصصی بادام این شهرستان، اظهار داشت: زمینی در ورود شهر سامان به مساحت ۱۵ هکتار انتخاب شده است و طبق برنامه، مقرر شده است تا این زمین ظرف مدت 3 ماه آینده به شرکت شهرکهای صنعتی واگذار شود.

اکبریان، احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی تولیدات بادام را از اولویت‌های مهم این شهرستان برشمرد و گفت: این صنایع، تحول خوبی در اقتصاد، اشتغال و ارزش‌افزوده تولیدات بادام استان فراهم می‌کند.

چهارمحال و بختیاری با تولید ۴۲ هزار تن بادام آبی معادل ۲۰ درصد تولید بادام با کیفیت کشور، از مناطق مهم تولید ملی و توسعه صادرات غیرنفتی کشور به شمار می‌رود.

این استان به طور متوالی در ۱۲ سال اخیر بیشترین تولید بادام آبی کشور را به خود اختصاص داده است.

بادام مامایی، شاهرودی ۱۲، ربیعی، بادام سفید و سایر ارقام شاهرودی از ارقام اصلی بادام این استان به شمار می‌رود.

بیش از ۷ هزار میلیارد ریال تولیدات بخش کشاورزی استان به بادام اختصاص دارد که ۲۲ درصد ارزش تولیدات کشاورزی استان را شامل می‌شود.

شهرستان سامان در ۲۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.