ذبیح الله غریب روز شنبه در سومین همایش استانی روز جهانی خاک با اشاره به نامگذاری روز جهانی خاک با عنوان "جلوگیری از فرسایش خاک" با تاکید بر اینکه مواده آلی بخش کمی از وزن خاک را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: این مواد تاثیر زیادی بر ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک و افزایش کیفیت خاک و توان تولید دارد.

وی افزود: خاک یک موجود زنده است و باید در حوزه فرسایش خاک و جلوگیری از آلودگی خاک، تخریب و تغییر کاربری خاک در حوزه کشاورزی و حوزه‌های مختلف توسعه مورد توجه قرار گیرد.

غریب، بر بسیج همگانی برای حفظ خاک با  اجرای طرح‌های تغییر الگوی کشت تاکید کرد و گفت: به دلیل زمان بر بودن تولید خاک صادرات و واردات خاک امکان پذیر نیست و باید برای حفظ این سرمایه تلاش شود.

وی با تاکید بر اینکه بدون نگاه آمایش سرزمین و توجه به بحث حفاظت از خاک نباید طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای اجرا شود، گفت: بی‌توجهی به این امر باعث می‌شود، خسارت‌های زیادی بر خاک وارد شود که استمرار این تخریب و فرسایش خاک باعث صدمه زدن به چرخه تولید در حوزه‌های مختلف از جمله غذا می‌شود.

غریب اظهار داشت: حفظ و حراست از خاک در گذشته دارای اهمیت بیشتری بوده است.

وی گفت: چهارمحال و بختیاری از نظر خاک پر ظرفیت است و ۸۵ تا ۹۰ درصد مساحت استان عرصه ملی است و استفاده اقتصادی از خاک در استان بسیار بالاست.

وی به تغییر اقلیم در کشور و استان اشاره کرد و گفت: تغییرات اقلیم آسیب جدی به منابع طبیعی وارد می‌کند.

رئیس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: فرسایش خاک و آلودگی خاک در کشور یک موضوع نگران کننده است در استان مضوع الودگی خاک بسیار کمتر است.

این همایش با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیز داری مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی، محیط زیست و دانشگاه شهرکرد با موضوع خاک و فرسایش برگزار شد.

حدود ۶۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری معادل ۵۴ درصد از به سیستم آبیاری نوین مجهز شده و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی تولید می‌شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.