به گزارش ایرنا، علی‌حسین امینی روز سه‌شنبه افزود: با توجه به طرح تنفس جنگل‌های شمال و برنامه‌ریزی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای ممانعت و توقف طرح‌های بهره‌برداری و برداشتن چوب از این جنگل ها، نقش توسعه زراعت چوب به منظور تامین چوب مورد نیاز  قابل توجه و از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: در این راستا و با توجه به اهمیت موضوع و سیاست‌های اجرایی و حمایت‌های صندوق بیمه کشاورزی در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، طرح "بیمه منابع طبیعی و زراعت چوب" در راستای اطمینان از تولید و حمایت از کسانی در حوزه کشت و زراعت صنوبر فعالیت دارند، این طرح را اجرایی کرده است.

امینی اظهار داشت: سایر مواردی که زیرپوشش این طرح قرار خواهند گرفت علاوه بر زراعت چوب در حوزه منابع طبیعی، شامل مرتع (قشلاقی و ییلاقی)، عملیات اصلاحی مراتع و عملیات بیولوژیک آبخیزداری است.

امینی افزود: در این حوزه  عوامل خطر در بیمه عمومی شامل سرما و یخبندان، سیل، طوفان و در بیمه تکمیلی علاوه بر عوامل خطر عمومی عامل خطر خشکسالی نیز زیرپوشش قرار گرفته می‌شود.
وی اضافه کرد: مجریان طرح‌های جنگل‌کاری اقتصادی یک تا ۳ سال در قالب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌وری جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و مجریان طرح‌های صنوبرکاری که قلمستان آنها زیر ۳ سال سن دارد، می‌توانند نسبت به بیمه مزارع و طرح‌های جنگل‌کاری خود اقدام کنند.

رییس اداره فنی جنگلداری و جنگل‌کاری  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در این طرح حدود ۶۵ درصد از حق بیمه مربوطه از سوی دولت به صورت یارانه پرداخت می‌شود، افزود: مجریان طرح‌ها می‌توانند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستان‌های تابعه و ارائه طرح خود از مزایای این طرح بهره‌مند و نسبت به بیمه آن اقدام کنند.

به گفته وی، در راستای اجرای این طرح بیمه‌ای، طرح‌های بیشتر از ۳ سال مشمول این بیمه نمی‌شود.

امینی، وسعت طرح‌های صنوبرکاری در استان چهارمحل وبختیاری را یکهزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون تولید نهال در نهالستان‌های شهرکرد و لردگان در قالب گونه‌های اقتصادی، جنگلی، سریع الرشد به منظور توسعه جنگل و باغات استان اجرامی‌شود.

وی افزود: امسال ۳۰۰ هزار اصلح نهال و ۱۰۰ هزار اصله نهال آماده توزیع است.

به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.