علینقی حیدریان روز سه‌شنبه  در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ظرفیت ذخیره ۱۳۰ مترمکعب آب به وسیله احداث ۱۲۲ بندخاکی در استان سمنان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بندهای خاکی حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری وظیفه استحصال آب ندارند و صرفا برای کاهش سرعت سیلاب و جلوگیری از خسارت ناشی سیل احداث می‌شود، اما به ذخیره آب نیز کمک می‌کند.

وی بیان کرد: بندهای خاکی که توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری احداث می‌شود دارای خروجی  است و بعد از ذخیره حجم معینی از روان‌آب‌ها، سرریز مخزن از خروجی خارج می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: به طور معمول اعتبار مورد نیاز برای احداث بندهای خاکی از محل اعتبارات ملی تامین ‌می‌شود، اما اعتباری ملی برای لایه‌روبی در نظر گرفته نمی‌شود.

حیدریان خاطرنشان کرد: سیلاب های ویرانگر در ابتدای امسال، بیش از پیش اهمیت و ضرورت اجرای طرح های آبخیزداری را بر همگان آشکار کرد و اجرای طرح ها نیازمند تخصیص اعتبار ویژه است.

فرهاد عبدالشاه معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیست و یکم فروردین امسال  در گفت و گو با ایرنا، گفته بود: وقوع سیل در فروردین ۹۸،  بر اساس برآوردها بیش از ۳۵ میلیارد ریال به سازه های آبخیزداری مانند بندهای خاکی خسارت زد.

وی در ادامه اظهار داشت: بیشترین خسارت ناشی از وقوع سیل در روزهای گذشته مربوط به شهرستان های مهدیشهر و گرمسار بوده است.

به گفته وی، بندهای خاکی با کنترل رسوب در سیلاب از انتقال رسوب به پایین دست و بروز خسارت جلوگیری می کند و بر همین اساس در سیل اخیر بندهای خاکی محل انباشت رسوب شده و باید لایروبی شود تا از ظرفیت ذخیره آب آن کاسته نشود.
وی ابراز داشت: سیل اخیر در ۲۵ سال گذشته بی سابقه بوده و در اثر شدت سیلاب، بندهای خاکی نیازمند لایروبی هستند.
عبدالشاه خاطرنشان کرد: براساس برآوردها حدود ۲۰ درصد از بندهای خاکی استان سمنان نیازمند لایروبی هستند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: براساس برآوردها هزینه لایروبی بندهای خاکی به ازای هر یک متر مکعب ۵۰ هزار ریال است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.