به گزارش ایرنا، حمید لیاقتی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندهای آبگیری شده شهرضا و مبارکه افزود: شهرضا در نقطه خروجی سیلاب قرار دارد و با توجه به چنین موقعیتی این شهر در معرض خطر سیلاب قرار داشت و بندهای خاکی با بارش های 6 فروردین آبگیری شد و تهدیدهای سیلاب با اجرای این پروژه های آبخیزداری بی اثر شد.
لیاقتی ادامه داد: حدود 10.5 میلیون هکتار کار اجرایی و 2.5 میلیون هکتار کار مطالعاتی در زمینه احداث بندهای خاکی پخش و کنترل سیلاب توسط این اداره کل انجام شد و در حوزه شهرضا که در نقطه خروجی سیلاب قرار داشت مطالعات آبخیزداری انجام شد اما برای ایمنی کامل این شهر نیاز به مطالعه ،کار اجرایی و تامین اعتبار داریم.
وی با اشاره به 20 سال خشکسالی و فرونشست زمین تصریح کرد: بعد از این مدت خشکسالی و شرایط نامناسب پوشش گیاهی با فرو نشست زمین مواجه می شویم و به دنبال آن ، روان آب اتفاق می افتد و اکنون استان هم از نظر پوشش گیاهی و فرو نشست زمین در معرض خطر قرار دارد.
رییس مطالعات مهندسی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان ادامه داد: اگر طبیعت از بین برود دیگر اصلاح پذیر نیست و باید با اجرای پروژه های اساسی به سمت حفظ جنگل ها و مراتع و منابع طبیعی برویم چراکه ایران جز کشورهای با فرسایش خاک بالاست و تخریب پوشش گیاهی علت اصلی فرسایش خاک است.
وی در خصوص بند باغ سرخ که یکی از بندهای آبگیری شده شهرضا گفت: این پروژه با 300 هکتار مساحت در سال 72 به عنوان بند پخش سیلاب در خروجی رودخانه زر چشمه شهرضا احداث شد و با مهار آب و کنترل سیلاب ،آب به سمت تالاب گاو خونی جریان دارد.
لیاقتی تاکید کرد: بندهای خاکی علاوه بر مهار سیلاب و رسوب گیری روان آبها ، تغذیه مصنوعی برای سفره های زیر زمینی است که باعث می شود چاه ها و قنوات پر شوند.
وی با اشاره به 17 حلقه چاه عمیق و 27 قنات در شهرضا ادامه داد: با آبگیری شدن بندها این چاه ها و قنوات تغذیه شدند وقنات های قدیمی و چند طبقه دوباره جان گرفتند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مبارکه از آبگیری دو بند آبخیزداری طالخونچه ، نهچیر و حوضچه فلفلی خبر داد و گفت: ۲۰ طرح آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیکی در مبارکه انجام شد که نیمی از آن بر رودخانه شور اجرا شد و با بارش های اخیر و آبگیری بندها باعث تغذیه چاه ها و قنوات این شهر شد.
کسری طاهری اضافه کرد : دو رودخانه اصلی شور که 23 کیلومتر و رودخانه زاینده رود که 21 کیلومتر آنها در حوزه استحفاظی شهر مبارکه قرار دارد باعث شد که موضوع آبخیزداری در اولویت قرار بگیرد.
با توجه به بررسی های انجام گرفته از اسفند ماه سال گذشته تاکنون به طور میانگین 90 درصد طرح های آبخیزداری استان آبگیری شد و این بارندگی ها باعث شد 150 سازه از طرح های آبخیزداری و آبخوان داری این استان آبگیری شود که با اجرای این طرح ها 150 میلیون متر مکعب کنترل سیلاب شده است.
آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌ های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌ های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
بر اساس آمار موجود از مجموع 60 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و مرتعی کشور حدود 25 میلیون هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.
شهرضا در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
6026 /7141
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.