ابوطالب امینی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح ها در مساحتی بالغ بر 120 هزار هکتار اجرا شده که به طور غیرمستقیم 420 هزار هکتار از زمین های استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی با بیان اینکه طرح های آبخیزداری در استان شامل پروژه‌های آبخیزداری، جنگل کاری، کاداست، آموزشی، مهار سیلاب ها و حفاظت از مراتع بوده است، خاطرنشان کرد: این طرح ها در قالب 70 طرح آبخیزداری تعریف شد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اضافه کرد: طرح های یاد شده در 15 شهرستان مانند گلپایگان، خوانسار، چادگان، فریدونشهر، شاهین شهر، اردستان، سمیرم، آران و بیدگل، نجف آباد ولنجان در حال انجام است.
امینی با اشاره به اینکه امسال از محل صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار برای طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص داده شد، گفت: سهم استان اصفهان از این میزان 360 میلیارد ریال بود.
وی با بیان اینکه طرح های مرتبط با سیلاب حدود 50 تا 60 میلیون مترمکعب آب حاصل از این پدیده را بطور مفید در چرخه مصرف قرار داده است، تصریح کرد : انجام طرح‌ های یاد شده سبب تغذیه 58 حلقه چاه، 62 چشمه، 102 قنات، حفظ 238 کیلومتر راه و حفاظت از سه هزار و 430 هکتار از اراضی زراعتی شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان افزود: در صورت اجرا نکردن طرح های مرتبط با سیلاب، روستاهایی در شهرهای نطنز، نایین، اردستان، خوروبیابانک، کاشان، لنجان، نجف آباد و جندق به مشکلات جدی بر می خورند.
وی تصریح کرد: استان اصفهان دارای 10 میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری است و تا پایان برنامه ششم توسعه مکلف هستیم برای 600 هزار هکتار از اراضی استان اصفهان طرح های آبخیزداری انجام دهیم.
امینی بیان کرد: این مجموعه توانسته است تاکنون برای 700 هزار هکتار از زمین‌های این خطه طرح‌های مطالعاتی آماده داشته باشد و در صورت تأمین اعتبار عملیات را آغاز کند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: برای اجرای طرح های آبخیرداری در این منطقه یک هزار و 700میلیارد ریال اعتبار نیاز است و در صورت تأمین این هزینه نیروهای اجرایی و مشاوران مرتبط فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه بودجه امسال آبخیزداری کل کشور بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال بود، تاکید کرد: این سهم در بودجه سال 98 به پنج هزار میلیارد ریال تقلیل یافته است و امیدواریم این کسری اصلاح شود، زیرا طرح های آبخیزداری از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بطور جدی به آن توجه کرد.
به گزارش ایرنا، آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌ های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌ های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
بر اساس آمار موجود از مجموع 60 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و مرتعی کشور حدود 25 میلیون هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.
6020/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.