علی محمدی‌مقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در تقویت سفره‌های زیرزمینی، کنترل روان آب‌ها و تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک، افزود: با اجرای  این طرح‌ها حدود ۱۳ میلیون مترمکعب آب در استان ذخیره‌سازی و بیش از ۵ میلیون رسوب نیز جلوگیری شده است.

به گفته وی، حجم مخازن سدها وسازه‌های آبخیزداری در استان ۱۸ میلیون مترمکعب است.

 به گفته وی، استان چهارمحال وبختیاری یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار وسعت دارد که سرچشمه ۳ رودخانه کارون، زاینده‌رود و بخشی از دز است.

وی افزود: ۸۵ درصد عرصه استان در حوضه کارون، کمتر از ۱۱ درصد در حزوه زاینده رود و ۴ درصد در حوزه دز قرار دارد.

محمدی اظهار داشت: این۳ حوضه در استان به ۲۰۰ زیرحوضه آبخیز تقسیم می‌شود، که مطالعات تفصیلی و اجرای عملیات آبخیزداری برای ۶۵۰ هزار هکتار از عرصه استان تهیه شده است.

وی، با تاکید بر اینکه آبخیزداری به مجموعه اقدامات مدیریتی و اجرای جهت حفظ آب و خاک در یک پهنه از سرزمین، که به آن پهنه حوضه آبخیز می‌گویند، اطلاق می‌شود، افزود:تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری در استان احداث شده  است، که ۱۰۰ سازه از این تعداد سازه خاکی است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گفت: براساس مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر سازه‌های آبخیزداری در استان در ارتفاع بلند احداث نمی‌شود و حداکثر ارتفاع سازه احداثی در استان ۶ متر است.

وی با  اشاره به اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی از پارسال به استان در راستای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود:اجرای عملیات مکانیکی و بیومکانیکی آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در استان ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدی افزود: پارسال ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان پیش‌بینی شده بود، که ۱۵۰ میلیاردریال این میزان تخصیص داده شد.

وی اظهار داشت: امسال نیز برای استان ۴۰۰میلیارد ریال مصوب شد که تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده است و ۸۰ میلیارد ریال نیز تا پایان ماه جاری تخصیص داده می‌شود.

محمدی، از انعقاد ۱۰۰ قرارداد برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در سالجاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۰ قرارداد در حوزه مکانیک و مابقی در حوزه بیومکانیک و بیولوژیک است.

معاون آبخیزداری اداره کل آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گفت: تاکنون براساس نقطه محل و پهنه محل در ۱۸۰ نقطه پهنه محل در حوضه آبخیز استان فعالیت‌های آبخیزداری اجرا شده است.

وی اظهارداشت: امسال پروژه‌های آبخیزداری در ۴۵ حوضه آبخیز منتخب به مساحت ۴۲۲ هزار و ۷۰۹ هکتار در استان اجرا در دست اجراست که در مجموع عملیات مکانیکی، بیومکانیک و بیولوژیک در حدود ۸۳ هزار هکتار ازاین عرصه‌ها اجرا می‌شود.

به گفته وی، احداث سازه‌های سنگی ملاتی، پخش سیلاب، تورکینست و بندخاکی، کنتورفارو، دیوار ساحلی و تثبیت زمین لغزش از جمله اقدامات  حوزه آبخیزداری است که این اقدامات با هدف ذخیره نزولات آسمانی، کنترل فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان اجرا می‌شود.

محمدی، با اشاره به اینکه ۱۱ دشت استان به عنوان مهمترین کانون‌های جمعیتی و محل تولید محصولات کشاورزی به عنوان دشت‌های ممنوعه و بحرانی است، افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری با رویکرد احیاء این دشت‌ها اجرا می‌شود.

وی به مرمت بندهای خاکی آسیب دیده در سیل سالجاری در  شهرستان لردگان و کوهرنگ و شهر چلیچه اشاره کرد و گفت: با توجه به ملموس شدن اهمیت طرح‌های آبخیزداری برای جوامع محلی یک بند خاکی در دشت شهرکرد از سوی مردم احداث شده است.

 حوضه آبخیز نیازمند نگاه سیستمی و جامع‌نگر است

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و همچنین تخصیص حق‌آبه در حوضه آبخیز نیازمند یک نگاه سیستمی و جامع نگر است.

وی با اشاره برخی نظرات انتقادات در خصوص احداث سازه‌های آبخیزداری در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان استان بالادست، افزود: در حوضه آبخیز استان، تمام سازه‌ها کوتاه احداث شده است و ارتفاع آنها کمتر از ۶ متر است.

محمدی اظهار داشت: این سازه‌ها به منظور رسوب‌گیری، کنترل روان‌آب و تقویت آبخوان‌های زیرزمینی احداث شده است و هدف آن به تله انداختن آب و ایجاد حوضچه تبخیر از اهداف این سازه‌ها در استان نیست.

وی افزود: در مدیریت حوضه آبخیز زاینده‌رود جامع‌نگری نشده است و بارگذاری فولاد به عنوان یک صنعت آببَر در مناطق خشک یک تهدید برای حوضه آبخیز است

به گفته وی، اختصاص حق‌آبه زیست محیطی از دیگر مشکلات حوضه زاینده‌رود است در بحث آب شرب هیچ مشکلی وجود ندارد و اختصاص آب برای صنایع پرآب توجیح پذیر نیست

وی، با تاکید بر اینکه بحث زاینده‌رود پیچیده است،گفت: جامع‌نگری در حوضه آبخیز و مدیریت در مبدا، محل انتقال و مقصد باید مورد توجه قرار گیرد 

به گزارش ایرنا،در استان چهارمحال وبختیاری با ۱.۶ میلیون هکتار وسعت ۴۵ حوضه آبخیز وجود دارد که اجرای طرح‌های آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیک و بیومکانیک در استان باید به صورت تلفیقی اجرا شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.