حسین جهانبازی روز شنبه نشست به مناسبت دهه فجر در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد اظهار داشت: این موضوع سبب شده تا چهارمحال و بختیاری جزو استانهای پیشرو در ضریب نفوذ بذرهای گواهی شده در کشور باشد.

وی افزود: سالانه ۳۰ هزار تن بذر گواهی شده در طبقات و ارقام مختلف تولید و به کشاورزان استان عرضه می‌شود.

جهانبازی،با بیان اینکه بذرهای گواهی شده عاری از هرگونه آفت و بیماری، مقاوم در برابر تغییرات جوی و متناسب با اقلیم هر استانی است، تصریح کرد: افزایش ۴۰ درصدی میزان تولید، تحمل در برابر شوری خاک و کاهش میزان مصرف آب از دیگر مزایای استفاده از بذرهای گواهی شده است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، برگزاری طرح روزهای مزرعه را از دیگر این مرکز دانست و گفت: در این طرح مردم در مزارع با حضور کارشناسان نتایج استفاده از بذرهای گواهی شده و سایر تحقیقات پژوهشی انجام شده در این مزارع را از نزدیک مشاهده می‌کنند.

جهانبازی خاطر نشان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در ۳۲ استان کشور فعال است و به عنوان نهادی مستقل بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی به شمار می‌رود.

معاون بخش گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست به آفات و بیماری‌های گیاهی در این استان اشاره کرد و گفت: بسیاری از آفات و بیماری‌هایی که در سایر استانهای کشور قرار دارد به سبب موقعیت جغرافیایی این استان در حالت قرنطیه قرار دارد.

قباد بابایی افزود: بیشترین تلاش ما در استان این است که در مرحله نخست جلوی ورود آفات به مزارع استان گرفته شود اما چنانچه بیماری وارد استان شد آن را مهار کرده و مانع تسری آن به سایر مناطق شویم.

معاون بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز در این نشست به آفات درختان زاگرس اشاره کرد و گفت: سالهاست که جنگلهای زاگرس زیر فشار عامل انسانی و غیرانسانی بنیه و شادابی خود را از دست داده و مستعد ابتلا به آفت و بیماری هستند از همین روز در سالهای اخیر شاهد طغیان برخی آفات نظیر سوسک چوبخوار در این جنگلها بوده‌ایم.

یعقوب ایرانمنش افزود: بیماری قارچی ذغال از دیگر آفت‌هایی است که وقوع خشکسالی‌های متوالی در منطقه زمینه بروز آن را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر باعث زوال بخشی از درختان بلوط جنگلهای زاگرس شده است، خاطرنشان کرد: زمانی که بارش‌ها کاهش یابد به دنبال آن رطوبت در خاک نیز کم می‌شود، چرخه طبیعی منطقه برهم خورده می‌شود و زمینه برای بروز و طغیان یک بیماری و آفت به وجود می‌آید.

ایرانمنش مهمترین راه مبارزه با آفات و بیماری‌ها را راهکارهای بیولوژیکی دانست و گفت: این در حالی است که در ابتدا باید تلاش کرد تا چرخه طبیعی منطقه برهم خورده نشود.

به گزارش ایرنا،  زاگرس بزرگترین ناحیه رویشی و جنگلی کشور با وسعت بیش از ۶ میلیون هکتار، ۴۱.۹ درصد جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

تغییرات اقلیمی، گسترش آفت و بیماری، خشکسالی، سدسازی، معدن‌کاوی، چرای بی‌رویه دام، آتش‌سوزی، هجوم ریزگردها و اجرای طرح‌های عمرانی از مهمترین عوامل تهدید و تخریب جنگل‌های زاگرس به شمار می‌آید و با وجود برنامه‌هایی که تاکنون برای حفظ و احیای این جنگل‌ها اجرا شده اما حال این جنگل‌ها خوب نیست.

جنگل‌های زاگرس با توجه به زادآوری محدود و پایین، اکوسیستمی شکننده دارد از همین رو جزو جنگل‌های حفاظتی و حمایتی قرار گرفته است.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیش از یک میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس کشور دچار خشکیدگی، آفت و تخریب شده است.

طی ۳ دهه اخیر با تخریب ۳۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها، سطح جنگل‌های زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری از ۳۴۰ هزار هکتار به ۳۱۵ هزار هکتار کاهش یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.