مهرداد قطره سامانی روز یکشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین بارش‌های سال آبی ۹۷-۹۸ به ۸۳۳ میلیمتر رسید که این میزان بارش در مقایسه با سال گذشته آن ۲۴۸ درصد رشد و در مقایسه با میانگین بلندمدت دوره مشابه ۴۴ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: به صورت نقطه‌ای نیز در سال آبی ۹۷-۹۸ (اول مهر تا ۳۱ شهریور)، شهرستان شهرکرد ۴۰۶ میلیمتر بارش، لردگان ۸۷۱ میلیمتر، سامان ۴۲۱ میلیمتر، فرخشهر ۳۸۸ میلیمتر، دزک ۸۶۳ میلیمتر، بلداجی ۵۸۶ میلیمتر، آورگان ۸۱۹ میلیمتر، فارسان ۶۷۴ میلیمتر، اردل ۸۵۷ میلیمتر، اردل ۸۵۷ میلیمتر و بن ۴۱۴ میلیمتر بارش به خود اختصاص دادند.

قطره سامانی بیشترین میزان بارش‎ها در استان چهارمحال و بختیاری را مربوط به ایستگاه کوهرنگ با ۲ هزار و ۱۴۴میلیمتر اعلام کرد و گفت: کمترین میزان بارش‌ها نیز مربوط به ایستگاه فرخشهر با ۳۸۸ میلیمتر بوده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بارش‌های موثر سال آبی ۹۷-۹۸ تاثیر چندانی بر بهبود عمق خشکسالی در این استان نداشته است، اظهار داشت: بر اساس شاخص ارزیابی بارش- تبخیر ( Spei ) مناطق مختلف استان به جز مناطق محدودی در شهرستان کوهرنگ و مرکز شهرستان لردگان همچنان درگیر پدیده خشکسالی هستند.

قطره سامانی خاطرنشان کرد: هم اینک تمام نقاط شهرستان‌های بروجن، بن و سامان دارای خشکسالی متوسط و شدید است.

وی نقش سیلاب‌های بهار امسال را در مهار خشکسالی هواشناسی تا حدی تاثیرگذار دانست و گفت: این در حالی است که خشکسالی هیدرولیکی (آب‌شناسی) همچنان سیطره خود را در مناطق مختلف استان نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و کمبود بارش‌ها در این استان طی یک دهه گذشته استان‌های خوزستان و اصفهان را با چالش کم‌آبی مواجه کرد اما در سال زراعی جاری با بارش‌های خوب بهاری کم‌آبی تا حدی برطرف شد، با این وجود کارشناسان بر این باورند که این بارش‌ها نمی‌تواند عمق خشکسالی‌های یک دهه اخیر را جبران کند.

۷۳۶۳/۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.