این کتاب در سال ۱۳۹۷ در ۲۰۲ صفحه از سوی انتشارات سامان دانش به چاپ رسیده است.

کتاب شهرکرد در گذر زمان دارای ۷فصل است که فصل نخست آن با عنوان شهرکرد امروز در خصوص موقعیت جغرافیایی استان چهارمحال و بختیاری، رشد محدود شهرکرد و عوامل آن و اطلاعاتی در خصوص برخی محله های این شهر است.

در فصل دوم کتاب با عنوان فرهنگ و مهاجرت به شهرکرد در خصوص وجه تسمیه نام دهکرد و مهاجرت به این منطقه، گویش دهکردی، مردم‌شناسی، ابزار زندگی، لباس و موسیقی این شهر سخن به میان آمده است.

فصل سوم در خصوص جغرافیای طبیعی دشت شهرکرد از قبیل ساختار زمین‌شناسی، وضعیت زلزله و گسل، آب و هوا، حیات وحش، پرندگان، آبزیان و وقوع سیل و قحطی در دشت شهرکرد قدیم نوشته است.

فصل چهارم این کتاب در خصوص نقشه جغرافیا عهد کهن دشت شهرکرد است و در فصل پنجم آن نگاهی به گذار و خلاصه به میراث باستانی و تاریخی استان و دشت شهرکرد انداخته شده است.

فصل ششم قلعه‌های پراکنده در دشت شهرکرد و تجمع قلعه‌ها و چگونگی شروع شهرسازی شهرکرد و فصل هفتم در خصوص بناهای عمومی دهکرد نظیر بقعه امامزاده حلیمه و حکیمه خاتوان، مسجد اتابکان، عصارخانه، مسجد نو، بیمارستان شفا و گرمابه پرهیزگار تدوین شده است.

حسین مظهری دهکردی در بخش پیشگفتار این کتاب به بررسی علل از بین رفتن بافت قدیم شهرکرد اشاره وآورده است: " ۹۵ درصد بافت قدیم شهرکرد به دلیل فرسایش، عدم استفاده از مصالح مقاوم، سرایت رطوبت از زمین، شسته شدن در برابر بارش‌ها، عقب‌نشینی معابر، نداشتن برنامه احیای بافت قدیم، خالی از سکنه شدن و عدم توجه به مسائل رفاهی از بین رفته است."

به گزارش ایرنا، دهکرد نام قدیم شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری بوده است.

۷۳۶۳/۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.