مهرداد قطره سامانی روز دوشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین بارش‌های استان در سال آبی جاری ۲۱۴ میلیمتر گزارش شده است که این بارش‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد و در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۳۱ درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: این وضعیت برای استانی که سرچشمه ۲ رودخانه بزرگ زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است، نگران‌کننده است و این موضوع می‌طلبد تا در مدیریت منابع عزم جدی به کار گرفته شود.

قطره سامانی تصریح کرد: با ابراز تاسف باید اعلام کرد که روند بارش‌ها در استان به شکلی است که این کسری بارش‌ها جبران نخواهد شد و پس از یک سال وقفه خشکسالی در استان(سال آبی ۹۸-۹۷)روند خشکسالی‌ها در استان همچنان تداوم می‌یابد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در ادامه از کاهش ۲ و ۷ دهم درصدی میانگین دمای استان در زمستان امسال خبر داد و گفت: با وجود این که حداقل دمای مراکز ایستگاه هواشناسی استان کمتر از میانگین بلندمدت نیست اما میانگین دما نسبت به سال گذشته از کاهش برخوردار بوده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با وجود مساحت کمی که دارد، نقش مهمی در تولید آب شیرین کشور ایفا می‌کند و سرچشمه ۲ رودخانه کارون و زاینده‌رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز در این استان است.
تا چند سال گذشته عنوان می‌شد که این استان ۱۰ درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد، اما امروز بسیاری از کارشناسان و مسئولان حوزه آب نسبت به کمبود شدید آب در این منطقه هشدار می‌دهند.

خشکیدگی ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس و ۵۰۰ هزار هکتار از مراتع و گون‌زارهای استان، ممنوعه شدن هر ۱۰ دشت اصلی استان، فرونشست دشت‌ها، خشک شدن ۵۸ درصد از چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها، شکل‌گیری چشمه‌های گرد و خاک و گسترش بیابان‌زایی تنها بخشی از پیامدهای وقوع خشکسالی در این استان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.