مهرداد جوادی روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین مدیران کل مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری و زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان تاکید کرد: در این تفاهمنامه توسعه و ارتقای سطح همکاری‌های دو جانبه پیرامون برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های خرد و کلان حمایت دولت در بخش صنایع دستی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: پرورش و هدایت استعداد فکری و فنی زندانیان در راستای رسیدن به خودباوری و کسب روحیه استقلال،ارتقای سطح مهارت‌های هنری و صنایع دستی مددجویان در اجتماع، کاهش بزه‌کاری و جلوگیری از تکرار جرم با کسب مهارت‌های هنری و ایجاد زمینه‌های اشتغال مددجویان، جامعه‌پذیری و کسب مقبولیت اجتماعی مددجویان پس از دوران حبس و بست و گسترش صنایع دستی و هنرهای سنتی اصیل ایرانی از اهداف پیش‌بینی شده در امضای تفاهمنامه بین ادارات کل مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری و زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان است.

جوادی تصریح کرد: در این تفاهمنامه به اتخاذ تدابیر لازم برای انجام هرگونه فعالیت فرهنگی، آموزشی، تحقیقی و تبلیغی در زمینه صنایع دستی، بهره‌مندی از توان آموزشی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری با بهره‌گیری از امکانات و توان بالقوه اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی در زمینه‌های مختلف آموزشی توجه شده است.

وی یادآور شد: همکاری و تعامل در راستای ارتقای سطح آموزش‌های مهارت هنری به سمت اشتغال پایدار، برنامه‌ریزی و مشارکت در زمینه برگزاری گردهمایی‌ها، جشنواره‌ها، المپیادها و نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی در زمینه صنایع دستی، همکاری در زمینه فعالیت‌های حمایتی هنرجویان و تولیدکنندگان، تشکیل کارگروه مشترک به منظور تهیه و تدوین برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مشترک در زمینه صنایع دستی و ارائه برنامه و رفتارهای اجرایی با توجه به وضع موجود برای رسیدن به وضع مطلوب مهمترین موضوع و زمینه‌های همکاری در امضای تفاهمنامه بین ادارات کل مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری و زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان است.

به گزارش ایرنا، این تفاهمنامه را مهرداد جوادی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری و حمیدرضا حیدری مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان امضا کرده‌اند.

از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون ۹۲۳ گواهی آموزشی و ۲۵ فقره کارت شناسایی صنایع دستی در رشته‌های چوبی، قلاب‌دوزی و نمدمالی برای زندانیان آزاد شده در این استان صادر و تحویل آنان شد.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری آمادگی صدور مجوز اشتغال و ارایه تسهیلات اشتغال‌زایی ویژه تمامی زندانیان آزاد شده با هدف ایجاد شغل و حرفه برای حرفه‌آموزی آنان را دارد.

هم‌اینک ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بافته‌های‌داری مانند فرش، گلیم، قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه‌دوزی، خورجین‌بافی، گلیم‌بافی، بافت سیاه‌چادر، جاجیم‌بافی، قفل‌سازی، خاتم و مشتقات آن‌ها از مهمترین آن است.

در سال‌هایی ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار محصولات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد و این نشان می‌دهد این محصول می‌تواند یکی از مهمترین کالاهای صادراتی استان باشد.

هم‌اینک ۵۰۰ هنرمند نمدمال در ۱۵ کارگاه بزرگ تولیدی چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند که از این تعداد ۴۰۰ نفر در شهرکرد و ۱۰۰ نفر در بروجن هستند.

تاکنون ۲۵۰ فقره مجوز صنایع دستی برای این رشته صادر شده و ۴ شرکت فعال در تولید و صادرات نمد در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.

در خرداد ۱۳۹۰ نمدمالی چهارمحال و بختیاری جزو میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.