به گزارش ایرنا، مهرداد جوادی روز چهارشنبه در نشست با مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامین و تربیتی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون ۹۲۳ گواهی آموزشی و ۲۵ فقره کارت شناسایی صنایع دستی در رشته‌های چوبی، قلاب‌دوزی و نمدمالی برای زندانیان آزاد شده در این استان صادر و تحویل آنان شد.

وی افزود:‌ آموزش رشته‌های صنایع دستی به عنوان یک منبع درآمدی با هزینه بسیار کم به قشرهای مختلف به خصوص زندانیان آموزش داده می‌شود.

جوادی تصریح کرد: آموزش‌های صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری به صورت کاربردی و با نگاه تولیدی و درآمدزایی ارائه می‌شود.

وی یادآور شد:‌ اداره کل میاث فرهنگی، گردشگر و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری آمادگی صدور مجوز اشتغال و ارایه تسهیلات اشتغال‌زایی ویژه تمامی زندانیان آزاد شده با هدف ایجاد شغل و حرفه برای حرفه‌آموزی آنان را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت:‌ آموزش نمدمالی و تولید محصولات نمدی به عنوان یکی از رشته‌های مزیت‌دار استان برای درآمدزایی زندانیان در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: بازنگری در آموزش رشته‌های صنایع دستی با هدف کاربردی کردن تولیدات و بهبود وضعیت بازاریابی فروش نیازمند بازنگری است.

جوادی تاکید کرد: ‌برای بیمه زندانیان آزاد شده فعال در حوزه‌های صنایع دستی چهارمحال و بختیاری پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی افزود: ‌بهره‌مندی از توان تعاونی صنایع دستی اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی چهارمحال و بختیاری در برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در سطح ملی و استانی همواره مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: اشتغال و آموزش در حوزه صنایع دستی به عنوان یکی از مصادیق اصلاح و تربیت زندانیان در راستای توجه به رسالت‌های این اداره کل به شمار می‌رود.

حمیدرضا حیدری تصریح کرد: حرفه‌آموزی رشته‌های صنایع دستی در کنار اشتغال‌زایی در دستورکار مسوولان اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

وی یادآور شد: مراقبت بعد از خروج، تلاش برای ایجاد شغل مناسب و جلوگیری از بازگشت زندانیان بهدامن آسیب‌های اجتماعی همواره مورد توجه مدیران اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی چهارمحال و بختیاری است.

حیدری اظهار داشت: استفاده از پتانسیل‌های جامعه برای اشتغال‌زایی زندانیان آزاد شده باعث افزایش امنیت، کاهش آسیب‌های اجتماعی، تامین منفعت و رونق اقتصادی جامعه خواهد شد.

وی گفت: با توجه به علاقه‌مندی زندانیان به فراگیری رشته‌های صنایع دستی و فنی و حرفه‌ای باعث شده تا این افراد استعدیابی و مسیر صحیح هدایت شوند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هزینه پایین تولید و درآمدزایی مناسب از عوامل گرایش زندانیان به یادگیری و فراگیری صنایع دستی است.

وی افزود: تولید محصولات صنایع دستی زندانیان با کیفیت بسیار بالا نشان از استعداد و توامندی آنان دارد.

به گزارش ایرنا، هم‌اینک ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بافته‌های‌داری مانند فرش، گلیم، قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه‌دوزی، خورجین‌بافی، گلیم‌بافی، بافت سیاه‌چادر، جاجیم‌بافی، قفل‌سازی، خاتم و مشتقات آن‌ها از مهمترین آن است.

در سال‌هایی ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار محصولات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد و این نشان می‌دهد این محصول می‌تواند یکی از مهمترین کالاهای صادراتی استان باشد.

هم‌اینک ۵۰۰ هنرمند نمدمال در ۱۵ کارگاه بزرگ تولیدی چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند که از این تعداد ۴۰۰ نفر در شهرکرد و ۱۰۰ نفر در بروجن هستند.

تاکنون ۲۵۰ فقره مجوز صنایع دستی برای این رشته صادر شده و ۴ شرکت فعال در تولید و صادرات نمد در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.

در خرداد ۱۳۹۰ نمدمالی چهارمحال و بختیاری جزو میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

با توجه به کاربرد زیاد نمد، قابلیت استفاده این تولیدات در صنایع گردشگری، خودروسازی، دفاع و ورزش نیز وجود دارد.

تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به دو روش سنتی و نوین صورت می‌گیرد که امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون‌بر ۴۰ نوع محصول نمد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.