محمد امید روز شنبه در همایش تبیین و کاربست اسناد برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی ۳۷۵ روستای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: روستاییان با جذب این تسهیلات می‌توانند تا ۵ سال از منابع مطمئن در حوزه اشتغالزایی و توسعه پایدار بهره‌مند باشند.

وی گفت: هم‌اینک ۶۲ هزار آبادی و روستا در ایران وجود دارد که از این تعداد ۳۸ هزار روستا افزون‌بر ۲۰ خانوار جمعیت دارد که بیش از ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور را تشکیل می‌دهد.

امید تصریح کرد: در ۲۴ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار ایران تنها ۵ درصد جمعیت کشور سکونت دارد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون در این روستاها وضعیت بهداشت، آموزش و راه شوسه ۱۰۰ درصد گزارش شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تاکنون در روستاهای ایران شاخص گازرسانی به ۸۴ درصد و راه‌های آسفالته به ۸۰ درصد رسیده و همچنین آب و برق ۵۸ هزار روستای کشور تامین شده است.

وی گفت: با وجود تمامی تلاش‌های صورت گرفته، متاسفانه با کاهش نرخ جمعیت و سکونت روستایی کشور روبرو شده‌ایم و جمعیت روستایی ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۲۱ میلیون نفر برابر ۷۵ درصد جمعیت کشور بوده است.

امید افزود: این در حالی است که جمعیت روستایی کشور هم‌اینک نیز ۲۱ میلیون نفر اما برابر ۲۶ درصد جمعیت ایران است و این آمار نشان می‌دهد در این مدت ظرفیت جدیدی در روستاهای ایران ایجاد نشده است.

وی یادآور شد: البته ۳۰ درصد کاهش جمعیت ایران در این مدت مربوط به شهرهایی بوده که تبدیل به شهر شده‌اند و هم‌اینک ۵۰۰ روستای حاشیه شهرهای ایران در نوبت ارتقاء و تبدیل به شهر قرار دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تاکید کرد: در دور دوم اختصاص تسهیلات و منابع بانکی برای اشتغالزایی و توسعه پایدار روستایی به سندهای برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی مانند اسناد برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی ۳۷۵ روستای چهارمحال و بختیاری استناد خواهد شد.

امید به تلاش مسئولان چهارمحال و بختیاری در خصوص جذب منابع اشتغالزایی بانکی اشاره و تصریح کرد: سال گذشته سهم این استان از منابع توسعه روستایی ۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی یادآور شد: از این مبلغ تاکنون ۳ هزار میلیارد ریال جذب شده و چهارمحال و بختیاری در ردیف ۴ استان برتر کشور قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، قرار بود اسناد برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای ۳۶۵ روستای چهارمحال و بختیاری در مدت ۵ سال تا سال ۱۴۰۰ تکمیل و ارائه شود.

این در حالی است که این سند ۲.۵ سال زودتر و برای ۳۷۵ روستا در شهرستان‌های ۱۰ گانه چهارمحال و بختیاری تهیه شد.

چهارمحال و بختیاری نخستین استانی است که اسناد برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی خود را تهیه، تدوین و ارائه کرد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ چهارمحال و بختیاری ۹۴۷ هزار و ۷۶۳ نفر جمعیت داشته که ۶۴ درصد در شهرها و ۳۶ درصد در روستاهای این استان سکونت دارند.

این همایش با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری چهارمحال و بختیاری و دستگاه های مختلف به منظور بررسی طرحهای اقتصاد مقاومتی و تحقق آن در مجتمع لاله شهرکرد برگزار شد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان و بیش از ۹۴۷ هزار نفر جمعیت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.