در سال ۱۳۷۷ ماده واحده ای به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که براساس آن دهیاری به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی خودکفا در روستاها تأسیس شود که به دنبال آن دهیاری‌ها در روستاهای سراسر کشور در سال ۸۲ برای ارائه خدمت رسانی ایجاد و راه اندازی شد.

با تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۸۷، منابع درآمدی از این محل به دهیاری‌ها اختصاص یافت و دهیاری‌ها به عنوان آخرین حلقه از مدیریت اجرایی کشور در کنار بخش دولتی منشأ خدمات ارزنده عمرانی در روستاها شدند.

دهیاری‌ها امروز در واقع به عنوان مهمترین بازوی اجرایی دولت در مناطق روستایی محسوب می شوند.

دهیاران که از سال ۱۳۸۲ تاکنون در روستاها خدمت می کنند با مشکلات بیمه ای و استخدام روبه روهستند و از مسئولان انتظار دارند تا با رفع این مشکلات زمینه آبادانی بیشتر این مناطق را فراهم کنند.

از آنجا که توسعه پایدار در گروی توجه به پیشرفت و آبادانی روستاهاست و دهیاران خط مقدم دولت در روستاها هستند حمایت از این قشر زحمتکش ضروری به نظر می رسد.

امسال ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیمه دهیاران اختصاص یافته است تا با این اعتبار مشکل بیمه پاره وقت دهیارها حل  شود وبراساس آیین نامه استخدامی دهیاران در اولویت پذیرش در دستگاه های دولتی خواهند بود.

هم اکنون ۱۰۰ هزار روستا با ۲۱ میلیون نفر جمعیت در کشور وجود دارد. 

در زمان حاضر ۳۶ هزار دهیاری در روستاهای کشور وجود دارد و بخش عمده ای از ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور دارای دهیاری هستند.

 ۶۲ هزار روستا و آبادی زیر ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد که نیازمند راه اندازی دهیاری هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: نقش دهیاران در توسعه روستاها مثال زدنی است.

حسین کلانتری معتقد است که هرچند دهیاران از نظر شغلی مشکلاتی دارند اما جایگاه مهمی برای ایجاد شور و نشاط، رفع مشکلات مردم، رونق کسب و کار و توسعه زیرساخت‌ها روستاها دارند.

وی اضافه کرد:دهیاران برای بالا بردن مشارکت مردم در عمران روستایی باید خلاقیت داشته باشند و با همفکری شوراها، صاحب‌نظران و نخبگان این مناطق را در مسیر توسعه قرار دهند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: هم اکنون ۶۰۱ دهیار برای توسعه روستاها خدمتگذاری می کنند که امید می رود با حمایت های  برنامه ریزی شده از سوی دولت مشکلات شغلی این قشر زحمتکش به حداقل برسد.

وی تصریح کرد:بیش از ۴۴ درصد جمعیت افزون بر ۷۲۳هزار نفری این استان در روستاها ساکن هستند. 

کلانتری گفت:کهگیلویه وبویراحمد دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است که حدود ۷۰۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد. 

وی ابراز داشت: شهرستان باشت با سکونت ۴۸درصد و گچساران با ۲۳درصد به ترتیب دارای بیشترین و کمترین جمعیت روستایی در کهگیلویه و بویراحمد است. 

مدیرکل روستایی شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: نخستین اقدام برای پایداری اشتغال روستایی ثبات شغلی دهیاران است.

دارا کریمی با اشاره به اینکه برخی دهیاران با ۱۵ سال شغل سابقه ثبات شغلی ندارند افزود: عاملان و حاملان توسعه روستایی نیازمند حمایت هستند.

کریمی تصریح کرد: دهیاران با سازمان دهیاری ها و دفتر مناطق محروم توسعه روستایی طرف هستند و باید یک چارتی برای رفع این دوگانگی مشخص شود.

وی گفت: دهیاران  به عنوان کسانی که هم باید پاسخگوی  شوراها و مردم و نهادهای دولتی و عمومی باشند قدرت تصمیم گیری ندارند.

کریمی توضیح داد:بسیاری از برنامه های توسعه روستایی از بالا به پایین تعریف می شود و نیازسنجی صورت نگرفته به همین دلیل توسعه در برخی از مناطق روستایی عقیم است.

وی با اشاره به تجربیات موفق دهیاران در قلعه گنج و لنده گفت: برای راه اندازی صندوق توسعه روستایی با تسهیل گری دهیاران در راستای ایجاد کسب و کارهای خرد اقدام شود.

یک کارشناس امور روستایی بر این باور است که با توجه به مشکلات زیرساخت های اولیه چون آب،برق،گاز که در برخی روستاها وجود دارد و کار در شرایط سخت، فراهم کردن امنیت خاطر دهیاران از نظر امنیت شغلی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

علی کاظمی افزود: روستاها به عنوان مراکز اصلی تولید نیازمند مسئولانی هستند که با فراغ بال با استفاده از ایده های نو به توسعه این مناطق کمک کنند.

وی ابراز داشت:دهیاران  بر حسب میزان جمعیت مناطق مختلف به صورت تمام وقت یا نیمه وقت با کمترین حقوق و مزایا برای پیگیری مسائل روستاها تلاش می‌کنند.

فاضلی با اشاره به اینکه زیرساخت های خوبی برای توسعه زیرساخت های رفاهی روستاها در سال های اخیر انجام شده عنوان کرد: دهیاران به عنوان حافظان دستاوردهای ایجاد شده در روستاها نیازمند حمایت بیشتری هستند.

مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان اردیبهشت امسال بیش از یکهزار و ۵۳ میلیارد ریال از سهم مالیات بر ارزش افزوده و آلایندگی هوا به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های مناطق روستایی و عشایری فرمانداری‌های استان واریز شده است.

محمدعلی غفاری افزود: این اعتبار از محل درآمدهای وصولی مالیات بر ارزش افزوده و آلایندگی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد تأمین و پرداخت شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز که به تازگی در جمع دهیاران گچساران حاضر شده بود می گوید: دهیاران تجربه موفقی در مدیریت روستایی هستند که نیازمند حمایت برای رفع مشکلات شغلی هستند.

محمد امید افزود: طرح بیمه دهیاران و احتساب سوابق شغلی آنان در دولت و مجلس در دست اقدام است که  در صورت تحقق می تواند پاسخگوی بخشی از دغدغه های اشتغال آنان باشد.

وی عنوان کرد: این طرح در کمیسیون های دولت تصویب شده و هم اکنون در انتظار تایید در هیات دولت است.

امید توضیح داد: این طرح پس از تایید در هیات دولت به صورت لایحه به مجلس ارائه خواهد شد.

وی بیان کرد:دولت دوازدهم با افزایش چشمگیر کمک به دهیاریها برای رسمیت بخشیدن به دهیاری ها تلاش کرده است.

محمد امید گفت: ۱۷۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای حوزه برق ، آب،برق،گاز،راه و دیگر زیرساخت های رفاهی روستاهای کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم به دهیاریهای کشور کمک شده است در حالی که مجموع اعتبار کمک شده برای توسعه روستاهای کشور در تاریخ  دهیاری ها از سال ۱۳۸۲ تاکنون ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی عنوان کرد: امسال نیز ۶۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های اولیه زندگی روستایی کشور در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اضافه کرد: با توجه به اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی  ۶۵درصد جمعیت کشور روستایی بود و به دلیل مهاجرت جمعیت روستاهای کشور به ۲۶ درصد رسید طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایر از سال در دولت دوازدهم تصویب و در سال ۱۳۹۷ اجرایی شد که باعث ترویج مهاجرت معکوس در برخی روستاهای کشور شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: با طرحی که در مجلس مطرح، در دولت حمایت و با الطاف مقام معظم رهبری اجرایی شد ۱.۵ میلیارد دلار به اشتغال روستایی و عشایری از محل صندوق توسعه ملی به اشتغال روستاهای کشور اختصاص یافت.

 امید گفت:با اجرای این طرح ۱۵۰ هزار فرصت شغلی از سال گذشته تاکنون برای روستاییان کشور ایجاد شده است و انتظار می رود با جذب همه اعتبارات ۱۵۰ هزار شغل دیگر ایجاد شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری توضیح داد: بخشی از اعتبارات اشتغال روستایی به صورت متمرکز به طرح های با ماهیت ملی در  هر منطقه مانند شهرک دام،گلخانه های یکپارچه و آموزش صنایع دستی اختصاص یافته که مسئولان استان ها می توانند طرح های از این دست را در مناطق شناسایی و زمینه بهره مندی از این ظرفیت در آن را فراهم کنند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی از محل صندوق توسعه ملی در کشور پرداخت شده است.

امید اظهار داشت: ۱۳۰ هزار میلیارد ریال از تسهیلات اشتغال روستایی در مرحله انعقاد تفاهم نامه است که تا پایان آذر ماه پرداخت خواهد شد.

وی افزود: با تحقق همه اعتبارات این تسهیلات در مناطق روستایی سه درصد کاهش می یابد.

امید بیان کرد: نرخ ایجاد اشتغال در روستاها هم اکنون نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش چشمگیری یافته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تسهیلات اشتغال روستایی در بخش های مختلف پرداخت شده گفت:  با پرداخت این تسهیلات تعداد واحدهای بوم گردی روستاهای کشور از ۲۳۰ مورد به یکهزار و ۸۵۰ واحد رسیده است.

امید  تصریح کرد: این میزان تسهیلات با سود چهار برای مناطق مرزی تا ۶ درصد در سایر مناطق کشور با بازپرداخت هشت ساله در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون چهار هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی عشایری در استان تصویب و به بانک ها معرفی شده است.

پروانه نیک مرام اظهار داشت: سهم کهگیلویه و بویراحمد از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر چهار هزار و ۴۳۰ میلیارد بوده است.

وی بیان کرد: تا اکنون تفاهم نامه ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر در استان با بانک ها منعقد شده است و ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

نیک مرام گفت: با پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری در کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون مشکل اصلی  اشتغال استان در مناطق شهری است.

استان ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.

۸۱۴۳/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.