ذبیح‌الله غریب روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت محصول کلزا رفت که امسال با تامین بذر اصلاح شده و برخی نهاده‌های مورد نیاز، زمینه برای کشت بیش از یکهزار و ۱۰۰ هکتار مزرعه کلزا فراهم شد.
به گفته وی، سطح کشت دانه روغنی کلزا با به کارگیری سیاست‌های تشویقی، قیمت مناسب و جذاب، خرید تضمینی، پرداخت به موقع بهای محصول و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی، افزایش می‌یابد.
رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این محصول روغنی آب کمتری نسبت به محصولات دیگر نیاز دارد و در برابر خشکسالی، مقاومت بیشتری دارد، از این رو کشت کلزا اقتصادی‌تر از سایر دانه‌های روغنی است.

وی، از توزیع بذر کلزا اصلاح شده به صورت قیمت نیم بهاء و کشت اراضی ۵ هکتار به بالا به صورت رایگان خبر داد و گفت:قیمت پیشنهادی برای خرید تضمینی این محصول ۵۰ هزار ریالی تعیین شده است.
غریب، به تولید بیش از ۳۰۰ تن روغن از کارخانجات روغن‌کشی این استان اشاره کرد و توضیح داد: سالانه این میزان روغن، از محصولات کلزا، آفتابگردان و کنجد در کارخانه روغن‌کشی این استان استحصال و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از توسعه کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا افزود: پوشش ۱۰۰درصدی بیمه کلزاکاران و پرداخت یارانه ۵۰ درصدی دانه کلزا مهمترین اقدامات حمایتی دولت از کلزاکاران این استان است. 

به گزارش ایرنا، روغن کلزا به دلیل حضور اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می شود. 
سالانه در چهارمحال وبختیاری بیش از ۱.۵ میلیون تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می‌شود، که سطح زیرکشت استان نیز ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۰ هزار بهره بردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.