غلامحسین الهام عضو حقوقدان اسبق شورای نگهبان گفت: مجلس در حالی که رسمیت ندارد هیئت رییسه دائم را انتخاب می کند. اگرچه این قانون به تأیید شورای نگهبان رسیده ولی آیا خلاف اصول ۶۵ و ۹۳ قانون اساسی نیست؟

به گزارش جماران، غلامحسین الهام در حساب توییتری خود نوشت:

 طبق اصل ۶۵  قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی با دو سوم مجموع نمایندگان رسمیت می یابد. صدق تام نمایندگی وقتی است که اعتبار نماینده تصویب شده باشد، لذا اصل ۹۶ تصویب اعتبارنامه نمایندگان را در وضعیت عدم رسمیت اجازه داده که امری ضروری است، چرا که در غیر این صورت مشکل دور پدید می آمد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات ضروری انتخاب هیئت رییسه است. لذا آیین نامه داخلی هیئت رییسه سنی و بعد موقت را پیش‌بینی کرده بود. بعد از تصویب اعتبارنامه‌ها حداقل به تعداد دو سوم مجموع نمایندگان یعنی هنگامی که مجلس رسمیت یافت هیات رییسه دائم انتخاب می‌شوند.

ظاهراً درسال ۱۳۹۷ هیات رییسه موقت از آیین نامه حذف شد و مجلس در حالی که رسمیت ندارد  هیئت رییسه دائم را انتخاب می کند. اگرچه این قانون به تأیید شورای نگهبان رسیده ولی آیا خلاف اصول ۶۵ و ۹۳ قانون اساسی نیست؟ اگر اعتبارنامه تعدادی از کسانی که به هیات رییسه رای داده‌اند، رد شود مبنای مشروعیت هیات رییسه چیست؟

عضو اسبق شورای نگهبان خاطر نشان شد: بهتر است  مجلس یازدهم مسیرهای  نقض قانون‌اساسی را که در گذشته اتفاق افتاده مسدود کند و مطابق سوگندی که نمایندگان ادا کرده اند، قانون اساسی را در شکل و محتوا تقویت و تثبیت کند 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.