جی پلاس

جنجال‌های جهان ورزش| اعتراض‌ تیم ها در زمین فوتبال

بازیکنان به خاطر مشکلات ورزشی و نژادپرستی گاهی اعتراض خود را در زمین بازی نشان می دهند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: در دنیای ورزش تنها هواداران نیستند که اعتراض خود را در جریان بازی ها نشان می دهند، گاهی اوقات تیم ها نیز به شرایط بدی که وجود دارد معترض می شوند. این مشکلات تنها به ورزش محدود نمی شوند و مسائل سیاسی و حقوق شهروندی نیز از دلایل اعتراض تیم ها است. 

تامی اسپیت و جان کارلوس 

جنجال های جهان ورزش

یکی از برجسته ترین اعتراض های تاریخ ورزش در بازی های المپیک سال ۱۹۶۸ اتفاق افتاد. تامی اسپیت و جان کارلوس برندگان مدال ۲۰۰ متر مردان روی سکو دستان مشت کرده خود را بالا بردند. این نحوه اعتراض با دستکش سیاه در حمایت از جنبش حقوق مدنی در آمریکا انجام می شد. کمیته برگزاری المپیک هر دو ورزشکار را به خاطر این اعتراض از بازی ها اخراج کرد. 

میامی هیت 

جنجال های جهان ورزش

تریوون مارتین، نوجوان ۱۷ ساله آفریقایی آمریکایی در فوریه ۲۰۱۲ توسط یک مامور افتخاری به نام جرج زیمرمن کشته شد. زیمرمن بدون دلیل به مارتین غیر مسلح مظنون شد و در یک درگیری به ضرب گلوله او را کشت. پلیس داوطلب اعلام کرد دفاع از خود بوده است و به همین خاطر دستگیر نشد. بازیکنان تیم بسکتبال میامی هیت در ماه مارس در توییتر عکسی را به اشتراک گذاشتند که لباس ورزشی مشابه با گرمکن مارتین در شبی که به قتل رسید پوشیده بودند و خواستار اجرای عدالت شدند.

راسینگ سانتاندر 

جنجال های جهان ورزش

بازیکنان راسینگ سانتاندر پس از سوت شروع دیدار برگشت کوپا دل ری برابر رئال سوسیداد در سال ۲۰۱۴ در دایره مرکزی زمین دست بر گردن هم ایستادند و نشان دادند که نمی خواهند بازی کنند. داور مجبور شد بازی را لغو کند. بازیکنان تیم اسپانیایی سه روز قبل اعلام کرده بودند که اگر شورای اجرایی و رییس باشگاه استعفا ندهد بازی نخواهند کرد. بازیکنان تیم دسته دومی با وجود وعده رییس باشگاه ماه ها بود حقوق نگرفته بودند. 

لس آنجلس کلیپرز

جنجال های جهان ورزش

در سال ۲۰۱۴ بازیکنان تیم بسکتبال لس آنجلس کلیپرز پیش از دیدار پلی اف با گرمکن هایی که برعکس پوشیده بودند در زمین حاضر شدند تا لوگو کلیپرز دیده نشود، سپس آن ها را به زمین پرتاب کردند. این اتفاق یک روز پس از انتشار صدای ضبط شده دونالد استرلینگ، مالک باشگاه و اظهارات نژادپرستانه اش رخ داد.

فوتبال آمریکایی

جنجال های جهان ورزش

در سال ۲۰۱۶ کالین کپرنیک در سومین بازی دوستانه پیش فصل سان فرانسیسکو فورتی ناینرز هنگام نواخته شدن سرود ملی آمریکا به نشانه اعتراض به رفتار خشونت آمیز پلیس با شهروندان آفریقایی آمریکایی زانو زد. این حرکت آغازگر یک جنبش شد و خیلی از بازیکنان حاضر در لیگ NFL و ورزشکاران رشته های دیگر به این شکل اعتراض کردند. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا خواستار اخراج بازیکنانی شد که هنگام نواخته شدن سرود ملی زانو می زنند. سپس بازیکنان دو تیم فوتبال آمریکایی جکسونویل جگوارز و بالتیمور ریونز با زانو زدن در زمان پخش سرود ملی پاسخ ترامپ را دادند. 

گرمیو 

جنجال های جهان ورزش

در نخستین ماه های بحران کرونا فوتبال در برزیل متوقف نشد و بازی ها پشت درهای بسته برگزار شدند. در چنین شرایطی گرمیو باید به مصاف سائو لوییز می رفت. تیم برزیلی پیش از آغاز بازی نسبت به برگزاری دیدار در بحران کرونا اعتراض کرد. همه بازیکنان و سرمربی این تیم با ماسک در زمین حاضر شدند. 

تیم زنان شیلی 

جنجال های جهان ورزش

در فینال فوتبال زنان بازی های پاناآمه‌ریکانوس ۲۰۲۳ بازیکنان تیم شیلی به نشانه اعتراض به نداشتن دروازه‌بان ۱۵ ثانیه روی زمین نشستند. داور سوت شروع بازی را به صدا درآورد و  بازیکنان تیم مکزیک به نشانه احترام به حریف ایستادند و بازی نکردند. تیم شیلی برای این دیدار دروازه‌بان نداشت و مجبور شد از مهاجم خود برای محافظت از دروازه استفاده کند. 

تیم ملی کنگو 

جنجال های جهان ورزش

یکی از لحظات فراموش نشدنی جام ملت های آفریقا ۲۰۲۴ اعتراض بازیکنان کنگو به کشتار در شرق کشورشان بود. هنگام نواخته شدن سرود ملی پیش از دیدار با ساحل عاج در مرحله نیمه نهایی بازیکنان تیم کنگو انگشتان دست چپ خود را به نشانه شلیک به سرشان چسباندند و با دست راست خود دهانشان را پوشاندند (به نشانه سکوت). درگیری میان ارتش کنگو و شورشیان M۲۳ موجب شده است هزاران نفر به خاطر عدم امنیت خانه های شان را ترک کنند. 

دیدگاه تان را بنویسید