نکونام: در باشگاه دشمن دارم/ با ۱۳ بازیکن جلوی این جنگ می ایستم

سرمربی استقلال باردیگر درباره مشکلات این تیم در آستانه نیم فصل دوم لیگ برتر صحبت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، جواد نکونام مهمان تلفنی برنامه فوتبال برتر بود. او درخصوص مسائل مختلف و مشکلات استقلال و عدم جذب بازیکنان مورد نیازش به صحبت پرداخت که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم:

* تیم ملی لیاقت قهرمانی را داشت
به بازیکنان و کادرفنی تیم ملی خسته نباشید می‌گویم که زحمت کشیدند، بخصوص دیدار برابر ژاپن که باعث خوشحالی مردم شدند. با توجه به کیفیت تیم ما، لیاقت قهرمانی را داشت. ولی به هر حال باید به آینده نگاه کنیم تا به موفقیت برسیم. شاید در مرحله گروهی کیفیت تیم‌ها پایین‌تر بود ولی هر چقدر جلوتر می‌رفتیم، اوضاع بهتر می‌شد. تیم ملی هم می‌دانست از بازی‌ها چه می‌خواهد، ولی در جاهایی نتوانست شرایط مناسب را مقابل برخی از حریفان ایجاد کند. ولی به هر حال به همه آنها خسته نباشید می‌گویم. زندگی و فوتبال ادامه دارد و باید نگاهمان به جام جهانی و المپیک باشد.

* باید برای جام ملت‌های بعدی برنامه‌ریزی کنیم
کسی فکر نمی‌کرد که کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و ایران بین چهار تیم نباشند. شرایطی پیش آمد که تصور می‌شد برنده دیدار ایران و ژاپن قهرمان شود. پس از پیروزی ایران، همه بازی خوب تیم ملی را تحسین کردند. واقعا تیم نسبت به تاکتیکی که برای آن بازی در نظر گرفته بودند، خوب کار کرد. وقتی تیمی مانند اردن به فینال می رسد و با توجه به کیفیت بازیکنان، توقع مردم بالا می رود. ما بازیکنان خوبی داریم بخصوص در خط حمله که می‌توان گفت بهترین‌های آسیا را داریم. به هر حال روز فوتبالی و اتفاقات فوتبالی و روز بد بازیکن سبب می‌شود که شما در یک تورنمنت، از جام کنار بروی. باید برنامه‌ریزی ما بلندمدت باشد و بدانیم چه هدفی داریم. ببینید هدف ما جام جهانی نیست چون مدعی نیستیم و هدفمان کسب تجربه برای جام ملت‌هاست. بهتر است برای موفقیت در جام ملت‌های بعدی برنامه‌ریزی کنیم.

* دو بازیکن را از دست دادیم و دو بازیکن گرفتیم
در تعطیلات، تمریناتمان را شروع کردیم. با این تفاوت که دو بازیکن ما در اردوی تیم ملی بودند. تعداد نفرات ما در تمرینات و بازی‌های دوستانه کم بود. حتی بازی‌هایی که برگزار کردیم با زمان کمتری بود تا بازیکنانمان مصدوم نشوند. ما لیست را به مدیریت تحویل دادیم و نقل و انتقالات را شروع کردیم و تا اینجا پیش رفتیم که سیلوا و ماشاریپوف را جذب کردیم ولی متأسفانه سعید مهری و کوین یامگا را از دست دادیم ولی به جذب بازیکن نیاز داشتیم و داریم. منتظریم ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد.

* رئیس هیئت مدیره با آن بیانیه مخالف بود
مسئولیت این باشگاه با این همه افتخار و پیشکسوتان بزرگ، در اختیار من است که خوشحال می‌شوم افتخاری کسب کنم در غیر اینصورت حداقل امانتدار خوبی باشم. بیانیه‌ای که (پس از لغو اردوی امارات) منتشر شد نشان می‌دهد که من آنجا دشمن دارم. دشمنان منتظر اتفاقات هستند. زمانی که با آقای افضلی رئیس هیئت مدیره صحبت کردم، ایشان کاملا با آن بیانیه مخالف بودند و بدون اجازه ایشان منتشر شده بود و آقای افضلی از این موضوع ناراحت بودند.

* بارها گفتم اگر بازیکنی جذب نشود، به اردو نمی‌رویم
من تا روز آخر گفتم اگر دو بازیکن هم بگیریم به اردو می‌رویم، ولی وقتی بازیکنی گرفته نشد، طبیعی است. من هم در کنفرانس، هم تلفنی و هم حضوری گفتم اگر بازیکنی جذب نشود، به اردو نمی‌رویم. چون من با چهارده، پانزده بازیکن به اردو نمی‌روم. حتی در دوران بدنسازی با هفده، هجده بازیکن هم نمی‌شود به اردو رفت چون بازیکن نهایتا حدود 50 دقیقه بتواند بازی کند. اگر پنج نفر را تعویض کنم، پنج نفر دیگر باید 90 دقیقه بازی کنند و قطعا باعث مصدومیت آنها می‌شود و تیم ضربه می‌خورد.

* مدیر باشگاه گفت دو بازیکن ستاره باید جذب کنیم
من لیست اول و دوم را دادم که عین واقعیت بود و باید انجام می‌شد. شما ببینید الآن صیادمنش کجا رفت؟ ما حتی با او مذاکره نکردیم. پدرش مصاحبه کرد و این را گفت. سعید عزت اللهی چطور؟ اگر می‌تواند جدا شود چرا نمی‌تواند پیش ما بیاید؟ حداقل مذاکره کنید. شاید اصلا دوست نداشته باشد بیاید، ولی مذاکره کنید. بازیکنانی که من اعلام کردم، چیزی بود که مدیر باشگاه به من زنگ زد و خودش گفت ما به دو ستاره نیاز داریم. اسم بازیکنان را نمی‌آورم. گفتند با ایکس و ایگرگ صحبت کنید. گفتم برای این بازیکنان پول هست؟ گفتند بله. خب من هم نسبت به آنها لیست دادم و گفتم از بین آنها دو نفر را بگیریم و حتی یک نفر را جذب کنیم کافی است. نگفتم که 6 تا لژیونر می خواهم. یک زمانی بازیکنانی مانند من که در اروپا بودیم، آرزو داشتیم به استقلال بیاییم. آخرش هم گفتند لیست کهکشانی است.

* قانون سقف بودجه ظلم و خیانت به فوتبال ایران بود
من باز هم می‌گویم، باشگاه بزرگ به بازیکن بزرگ نیاز دارد. باید از آن لیست، بازیکن جذب می‌شد. ما در نیم فصل اول نتوانستیم بازیکنان مدنظرمان را جذب کنیم، چون می گفتند قانون سقف قرارداد است. خودتان دیدید چه اتفاقی افتاد. باشگاهی که 600 تا 700 میلیارد هزینه می‌کند، اصلا جریمه چهار میلیاردی برایش مهم است. هر کسی که قانون سقف بودجه را گذاشت و تعداد بازیکنان را کم کرد، به فوتبال ایران ظلم و خیانت کرد. باشگاه‌های ایران اگر می‌خواهند کاری را انجام دهند که به نفع فوتبال باشد، باید فیرپلی مالی داشته باشند.

* ببینید چند بازیکن جوان آواره شدند
برید ببینید امسال چقدر بازیکن زیر 25 سالی که همیشه داشتیم، آواره شدند. همه لیست تیم‌ها را در همه جای دنیا افزایش می‌دهند تا بازیکنان بتوانند در لیگ برتر خودشان را نشان دهند. ما این لیست را کم کرده‌ایم. ببینید چند بازیکن از لیگ برتر رفته‌اند که در لیگ دسته اول بازی کنند. چند بازیکن در فوتبال ایران نابود شد. بجای اینکه راه دزدی را ببندیم، به بازیکنان جوان و آیندگان فوتبال ضربه زدند. ما بجای افزایش بازیکن، تعداد بازیکنان لیگ برتر را کاهش دادیم. باز هم می‌گویم، قانون فوتبال را باید فوتبالی‌ها بنویسند.

* برای بازیکنی که بند فسخ داشت هم کاری نکردید
قرار بود سقف را سوراخ کنیم و مانند بقیه تیم‌ها بازیکن بگیریم. خب چه شد؟ فردا نگویند چرا این بازیکن می‌آ‌ید یا آن بازیکن میآید. من دو لیست دادم که هیچ بازیکنی از آن جذب نشده است. مثلا یک بازیکنی گفته‌اند که در خانه با ما مذاکره کرده است. مگر خانه جای مذاکره است؟ فرض کنید باشگاهی در اروپا می‌خواهد رونالدو را بخرد. به باشگاه النصر نامه‌ای می‌زند و این تیم عربستانی یک قیمت پرت اعلام می‌کند تا کسی سمت رونالدو نیاید. ولی وقتی که شما با چک یا پول نقد بروی، فرق می‌کند. الآن بازیکن داریم که اگر پول رضایت‌نامه‌اش را پرداخت کنیم، می‌تواند جدا شود. حالا اسم نمی‌آورم ولی مربی ذوب آهن خودش این را گفت. خب این کار را هم انجام نمی‌دهید، من باید چکار کنم؟

* دوستم را فرستادم تا با ماشاریپوف صحبت کند
من متأسفانه یامگا را از دست داده‌ام. با اینکه سعید مهری قرارداد داشت، نمی‌دانم چطوری جدا شده است. چون با اجازه من نرفته است. ما دو بازیکن داشتیم که نیستند و باید جای آنها بازیکن بگیریم. قرار بوده است در نیم فصل، سقف را رعایت نکنیم یا حتی اگر هم رعایت کنیم، باید بازیکن می‌گرفتیم. آیا ما بازیکن جذب کردیم؟ در مورد ماشاریپوف نیز من خودم دوستم را فرستادم تا با او صحبت کند. اول فصل نیز با ماشاریپوف صحبت کرده بودم و توانستیم او را به تیممان بیاوریم. حالا باشگاه هزینه‌های او را پرداخت کرده و دستش درد نکند. ولی خب سعید مهری جدا شده و ما جای او هافبک می‌خواهیم.

* فخرالدینی خودش پول رضایت نامه داده است
هوادار با یک سری بازیکن که قبلا در این تیم بوده زاویه دارد و می گویند به استقلال نیایند که حق دارند. ولی من 10 تا لیست دادم و الآن دیگر بازیکنی نیست که جذب کنیم. بازم خدا پدر و مادر میلاد فخرالدینی را بیامرزد که خودش پول رضایت نامه داده تا به تیم ما بیاید. من لیست داده ام و بازیکنانم مشخص بوده اند. من نمی توانم با هفده بازیکن وارد لیگ شوم و بازی کنم.

* من با سیزده بازیکن جلوی این جنگ می ایستم
در جنگی که متأسفانه علیه من، تیم من و استقلال به راه افتاده که می خواستند به یک تیم معمولی تبدیل شود؛ می ایستم. حتی اگر تعداد بازیکنانم سیزده نفر باشد. الآن که خدا را شکر هفده نفر هستیم. هر اتفاقی که افتاد، من می خواهم هوادار بداند. ان شالله میلاد فخرالدینی آمد، دیگر بازیکنی نمی خواهیم. ما گفتیم زبیر نیک نفس برود که او را برمیگردانیم و با همین نفرات جلو می رویم. من جمعه بازی دارم، بازیکن الآن هم بیاید چطور می خواهد با تیم هماهنگ شود؟

* شک نکنید که مدیریت استقلال از من خوشش نمی آید 
قطعا و به صراحت می گویم که ما در یک کشتی نیستیم. (در پاسخ به صحبت های میثاقی مبنی بر اینکه آیا مدیریت استقلال می خواهد نکونام بخورد زمین): اصلا شک نکنید! اصلا شک نکنید. چرا را نمی دانم ولی شاید از من خیلی خوششان می آید! من روی منافع خودم و تیمم نه به کسی باج می دهم و نه با کسی تعارف دارم. هر تیمی که باشم، برای منافع تیمم می جنگم. زحمتم را در این فوتبال کشیده ام و عمرم را گذاشته ام تا به کسی باج ندهم. من اجازه نمی دهم بخاطر اینکه کسی از من خوشش نمی آید، من را زمین بزند و با تیم استقلال بازی کند. من الآن سرمربی استقلال هستم و باید شرایط برای باشگاه استقلال فراهم باشد.

* اینکه از من خوششان نیاید ایرادی ندارد
ایشان (خطیر) با من مشکل دارد، ایرادی ندارد و طبیعی است که شخصیتی از من خوشش نیاید. شاید در تیم خودم و در بین 50 بازیکن، 10 نفرشان از من خوشش نیاید. ایرادی ندارد ولی بازیکن نمی تواند بد تمرین کند. بازیکن باید خوب تمرین کند. شاید ایشان از من خوشش نیاید که ایرادی ندارد ولی باید به عنوان همکار با همدیگر کار کنیم. کارمان چیست؟ باشگاه استقلال را به جایگاهی که لایقش است برسانیم. اگر بتوانیم این کار را بکنیم، وظیفه مان را انجام داده ایم. اگر هم نتوانستیم، حداقل تلاشمان را کرده ایم. از بیانیه ای که دادند همه چیز مشخص است که رئیس هیئت مدیره می گوید خبر نداشته است.

*می‌گفتند امتیازات کسرشده برنمی‌گردد ولی ما ضرر کردیم
من اصلا مشکلی ندارم و از اول صحبتم سر بازیکن گرفتن بوده است. آن زمان گفتند بخاطر سقف بودجه نمی‌توانیم بازیکن بگیریم. ببینید ما بخاطر کم کردن این قرارداد بازیکنان چه داستان‌هایی داشتیم. شما با هر کدام از بازیکنان دوست دارید تماس بگیرید و توی پنج دقیقه از مشکلاتش به شما بگوید. با تمام این مسائل، تیم در نیم فصل اول وظیفه‌اش را انجام داد. من همیشه به بازیکنان می‌گویم، ما جلوی هواداران هیچی نیستیم. آنها جانشان را برای ما می گذارند بعد ما بخاطر 10 میلیارد پول که وظیفه باشگاه است و تعهدی است که دارد پرداخت کند، ما بخواهیم از امروز و فردا کردنشان ناراحت شویم؟ نه ما وظیفه مان را انجام دادیم. نیم فصل اول گفتند امتیاز کم می‌شود و امتیازات کسر شده دیگر تیم‌ها برنمی‌گردد ولی خب چه شد؟ کی ضرر کرد؟ استقلال. در نیم فصل گفتند ما بازیکن می گیریم ولی اسم هر بازیکنی را دادیم، شروع کردند به مسخره کردن. هر لیستی که دادیم، به رسانه ها می‌دادند تا اذیتشان کنند و به استقلال نیایند. من الآن بازیکن کم دارم. کی را بگیرم؟ در این بازار چه بازیکنی را جذب کنیم؟

* هر بازیکنی که اینجا می‌آید، روی او شناختی وجود دارد
هوادار به ما اعتماد دارد و می‌داند بازیکنی که به اینجا می‌آید، شناختی از او داریم و قطعا وقتی به اینجا می آید، بهترین عملکردش را ارائه می کند. ما الآن دو بازیکنمان را از تیم کنار گذاشته‌ایم و اصلا مانده‌ایم چکار کنیم. واسه اینکه لیست را خالی کنیم و بازیکن جذب کنیم، مجبور شدیم جابجایی‌ها را انجام دهیم. چون به به ما قول دادند بازیکن می گیرند و به همین دلیل این کار را کردیم. وگرنه در نیم فصل اول نیز این اتفاق افتاد، من برخی بازیکنان را آزاد کردم، دوباره همان‌ها را برگرداندم و خدا را شکر دیدید چه عملکرد درخشانی داشتند.

* دیگر جذب بازیکن برای من تمام شد!
امروز سه‌شنبه است و جمعه بازی داریم. من نمی‌توانم تمرکزم را روی جذب بازیکن بگذارم. دیگر تمام شد! من مربی هستم که وظیفه و کارم مشخص است. می‌نشینم و برای تیمم برنامه ریزی می کنم و الآن تمام تمرکزم روی تیمی است که دارم. اینها را گفتم چون وظیفه ام است به هواداران توضیح بدهم چون آنها باید همه چیز را بدانند. از روز اول نیز با صداقت جلو آمدم و وظیفه ام را نسبت به هواداران انجام می‌دهم.

* امروز بخاطر قرارداد حامدی فر مشکلاتی داشتیم
وضعیت امید حامدی‌فر؟ او در نیم فصل اول آمد و جلسه ای با مدیریت باشگاه برگزار کرد و بخاطر اینکه سقف بودجه رعایت شود، با مردانگی، قراردادش را کم کرد. قرار شد در نیم فصل دوم، قرارداد او اصلاح شود. به توافق رسیده بودیم اگر خواستیم تمدید کنیم، در نیم فصل مبلغ قرارداد به اندازه ای که در سطح بازیکن است، تغییر کند در غیراینصورت او بتواند جدا شود. خب بازیکن الآن می‌گوید من بخاطر استقلال در نیم فصل اول با این مبلغ قرارداد بستم و الآن توقع دارم قراردادم اصلاح شود. صحبتی شد که امیدوارم حل شود ولی متأسفانه امروز در این زمینه مشکل داشتیم.

* جر و بحث در باشگاه طبیعی است
وی در پاسخ به سوال میثاقی مبنی بر اینکه امروز درخصوص قرارداد حامدی‌فر جر و بحث پیش آمده؛ گفت: به هر حال شما اخبار داغ را داری. اینگونه مسائل پیش می‌آید و رخ دادن آن در باشگاه طبیعی است.

*روی بازیکنان فشار آوردند تا به استقلال نیایند
نامه به نساجی برای جذب فرشید اسماعیلی؟ من نمی‌دانم چون اگر باشگاه نامه هم زده باشد، برای من ارسال نکرده ولی من اسامی بازیکنان موردنظرم را ارسال کرده‌ام. ولی همان‌هایی که لیست یک و دو را نگرفته و آن را مسخره می‌کردند، همان‌ها باعث شدند فشار روی همین بازیکنان زیاد شود تا به استقلال نیایند. الآن در پست سعید مهری یک بازیکن را می خواهیم که بتواند به ما کمک کند. گرچه قرار ما بر این بود که بتوانیم یارگیری خوبی انجام دهیم تا سیستم تیممان را عوض کنیم و بتوانیم با چند چینش بازی کنیم.

* صالح حردانی را در همه پست‌ها بازی دادیم
در شروع مربیگری ام و کل فوتبلم، همواره 4231 و 433 بازی کرده‌ام. ولی الآن مجبورم با سه مدافع بازی کنم. در نیم فصل اول دیدید که صالح حردانی همه جا برای من بازی کرد که خدا حفظش کند. من یامگا را در پست های فوروارد نوک، دفاع راست، پیستون راست، وینگر چپ و... بازی داده‌ام. بعد در نقل و انتقالات هم باید حرص بخوری و تهش هم هیچ بازیکنی نمی گیرند. از روز اول به همه همکارانم گفتم بازیکن نمی‌گیرند.

* برای اورونوف هم هایجک شدیم!
وی درباره اینکه آیا اورونوف را می‌خواسته، گفت: این هایجک که از اول فصل در رسانه‌ها مطرح شده، از تراکتور و سپاهان و... زیاد تجربه کرده و به آن عادت کرده ایم. ما امسال دو بازیکنمان را به یک تیمی کادو داده‌ایم. قرار بوده در نیم فصل یک بازیکن بگیرم، چون ارتباط تنگاتنگی با آن تیم دارند و رفیق هستند، قرار شد یک بازیکن را برای ما جذب کنند. ولی می‌گویند که آن بازیکن را به ما نمی‌دهند. در جواب می‌گویم خب چرا اول فصل دو بازیکن را به این تیم کادو دادید؟ الآن چی شد؟ قرار شد این بازیکن را بگیرید که! می‌گویند: نمی‌توانیم، نمی‌شود.

 

*دنبال این بودند که تیم من نتیجه نگیرد
دوستان صد در صد دنبال این بودند که تیم من نتیجه نگیرد و به موفقیت نرسد وگرنه تا این حد دشمنی و علنی کردنش واقعا...! الآن ممکن است من و شما (میثاقی) اختلاف سلیقه‌ای با همدیگر داشته باشیم ولی نمی‌شود که این را در کار دخالت دهیم. چون ما به خاطر نام استقلال و باشگاه استقلال داریم کار می‌کنیم. باید کار باشگاه انجام شود، همین! من، بازیکن، مدیر و اعضای هیئت مدیره همگی باید مثل ساعت کار کنند حتی اگر از همدیگر خوشمان نیاید. چون وظیفه‌مان است که کنار هم خوب کار کنیم.

* بازیکنان اعتصاب کردند که خب حق دارند
تیمی که از پارسال 50 تا 60 درصد طلب داشته و این همه تلاش می کند و با تمام کمبود بازیکن و بودجه مشکلی نداشته و کار و وظیفه اش را انجام داده، باید تمام آن بازیکنان را طلا گرفت. چنین چیزی کم پیدا می شود. برخی بازیکنان بخاطر آپشن قراردادشان اعتراض می کنند ولی امسال صدای تیم من درنیامده است. بازیکنان بخاطر طلب پارسالشان اعتصاب کردند، حقشان را می خواهند. من می گویم درست است. با این حال، کار و وظیفه اش را انجام داده است تا به هوادار مدیون نباشد.

* بودن هواداران باعث موفقیت در نیم فصل اول شد
من باز هم مثل همیشه از هواداران عزیزمان تشکر می کنم. بودن آنها کنارمان سبب شد تا در نیم فصل اول موفق باشیم. باز هم کنار هم زحمت می کشیم و تلاشمان را می کنیم، قسمت و تقدیرمان هر چیزی باشد، همان اتفاق رخ می دهد. ولی ما باید تلاش کنیم که اگر با سیزده بازیکن هستیم یا پانزده یا هفده نفر، باید تلاشمان را بکنیم و هر اتفاقی رخ داد، به دست خداوند می سپاریم تا ببینیم چه تقدیری برایمان رقم زده است.

دیدگاه تان را بنویسید