جی پلاس؛

از هاشمی نسب تا گل محمدی؛ گلزنان نیمکت‌نشین دربی

دو تیم استقلال و پرسپولیس چهره هایی را روی نیمکت خود می بینند که سابقه گلزنی در دربی پایتخت را دارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تیم های پرسپولیس و استقلال در شرایطی روز پنجشنبه یکی از حساس ترین بازی های نیم فصل اول فوتبال ایران را برگزار می کنند که چهره هایی خاص روی نیمکت آنان می نشینند. چهره های جذابی که حضور آن ها در هر میدان و رخدادی، تضمینی بر جذابیت آن میدان است و حالا همه آن ها قرار است در قاب دربی شماره 102 یک جا جمع بشوند. 

یکی از نکات جالب که در مورد اعضای کادرفنی دو تیم صدق می کند، این است که آن ها سابقه پرباری در گلزنی در دربی پایتخت دارند و احتمالا هر کدام از آن ها می توانند تجربیاتی درخشان را در این زمینه به بازیکنانی منتقل کنند که امیدهای گلزنی تیم هایشان در نبرد عصر پنجشنبه تلقی می شوند و هواداران امید دارند تا آن ها قفل دروازه حریف سنتی را باز کنند.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر گلزن های دیروز دربی که حالا روی نیمکت آبی و قرمز شهرآورد نشسته اند:

استقلال؛ از سرطلایی تا سی ثانیه

نیمکت استقلال از لحاظ گلزنی در دربی، از نیمکت پرسپولیس سر تر است. علی رغم این که جواد نکونام به عنوان سرمربی آبی ها در دوران بازی اش برای استقلال بر خلاف دوران حضورش در پاس، موفق به گلزنی به پرسپولیس نشده، اما همکارانش به اندازه کافی در دوران بازی شان این کار را انجام داده اند. مهدی هاشمی نسب که به عنوان مربی در کادرفنی آبی ها حضور دارد، در دربی سال 1379 که با نتیجه تساوی 2-2 خاتمه یافت، روی سانتر علیرضا نیکبخت، با ضربه سر توانست گلی خاطره انگیز را وارد دروازه احمدرضا عابدزاده کند و تنها گل خود در شهرآورد تهران با لباس استقلال را به ثبت برساند. گلی که برای اطلاق لقب «سرطلایی» به او از سوی هواداران استقلال کافی بود. در همان دربی، محمد نوازی دیگر عضو کادرفنی فعلی استقلال توانست با ضربه آزادی تماشایی، توپ را وارد دروازه پرسپولیس کند و گلی زیبا را در دربی تهران به نام خود به ثبت برساند. نوازی یک سال بعد و در سال 1380 و در روز تساوی 1-1 سرخابی ها در دربی شماره 51 این بار از روی نقطه پنالتی دروازه پرسپولیس را باز کرد تا دومین گل خود در تاریخ دربی های تهران را به نام خود ثبت کند.

علی سامره، دیگر عضو گلزن کادر استقلال در دربی هاست. او که امروز به عنوان سرپرست در تیم حضور دارد، دو گل به یاد ماندنی را برای این تیم مقابل پرسپولیس به ثمر رسانده است. سامره ابتدا در سال 1381 و در روزی که دو تیم در تبریز به نتیجه تساوی 1-1 دست یافتند، قبل از دقیقه یک مسابقه توپ را وارد دروازه پرسپولیس کرد و به همین سبب لقب «سی ثانیه» را از هواداران استقلال دریافت کرد. او یک سال بعد و در روز برتری 2-1 استقلالی ها، توانست باز هم خیلی زود و این بار در دقیقه 8 با ضربه ای فنی و تماشایی توپ را وارد دروازه پرسپولیس کند و لحظه ای ماندگار را برای هواداران استقلال رقم بزند.

مهدی هاشمی نسب

پرسپولیس؛ این مدافعان تمام‌کننده

قرمزها روی نیمکت خود سه چهره با سابقه گلزنی به استقلال در دربی ها را می بینند. سه چهره ای که از قضا هر سه مدافع هستند اما توانستند با خوی تهاجمی و استفاده از کوچک ترین فرصت، گل های خاطره انگیزی را به نام خود ثبت کنند. یحیی گل محمدی در مقام سرمربی، بی شک شاخص ترین چهره نیمکت پرسپولیس است که توانسته در دربی به استقلال گل بزند. او در خرداد 1382 و در روز برتری 2-1 قرمزها، توانست روی یک ضربه کرنر توپ را وارد دروازه استقلال کند. گلی چند سال بعد شبیه آن را در بازی های جام جهانی 2006 وارد دروازه مکزیک کرد. افشین پیروانی سرپرست فعلی پرسپولیس، درست مثل سرپرست استقلالی ها هم سابقه گلزنی در دربی پایتخت را دارد. گل پیروانی اما گلی خاص و سرنوشت ساز برای پرسپولیس بود چرا که باعث شد تا جام حذفی سال 1378 به سرخ پوشان پایتخت برسد. در شرایطی که فینال جام حذفی آن سال بین دو تیم با نتیجه مساوی 1-1 در حال برگزاری بود و چیزی به پایان دیدار نمانده بود، پیروانی با ضربه سری محکم، گل دوم پرسپولیس را به ثمر رساند تا این تیم موفق به فتح دربی و جام حذفی بشود.

آخرین مربی پرسپولیس که سابقه گلزنی به استقلال را در دربی دارد، سیدجلال حسینی است. گل حسینی اما بر خلاف دو گل پیشین، منجر به برد پرسپولیس نشد بلکه فقط از سنگینی شکست کم کرد. در بهمن 1395 و در شرایطی که دربی با نتیجه 3-1 به سود استقلال رو به اتمام بود، سیدجلال حسینی با ضربه سر توانست دروازه سیدمهدی رحمتی را باز کند تا کمی از تلخی باخت آن روز یکی از آماده ترین تیم های تاریخ پرسپولیس مقابل استقلال جوان و شگفتی ساز منصوریان در لیگ کاهش یابد.

یحیی گل محمدی و افشین پیروانی

دیدگاه تان را بنویسید