گزارش جی پلاس

تکلیف چرخه انتخابی کشتی آزاد چه می شود؟

با پایان جام تختی، تکلیف ملی پوشان چند وزن کشتی آزاد مشخص شده و باید منتظر بقیه اوزان بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ جام تختی کشتی آزاد، به عنوان چهارمین مرحله از چرخه انتخابی تیم ملی روزهای 4 و 5 خرداد در ارومیه برگزار شد تا تکلیف نیمی از ملی پوشان ایران در جهانی صربستان مشخص شود.

این مسابقات که با حضور اکثر ستاره های کشتی ایران برگزار شد، یکی از مهم ترین مراحل انتخابی بود که چهره ملی پوشان اوزان 61، 74، 86، 97 و 125 کیلوگرم را مشخص شد.

از طرفی پیش از این هم رحمان عموزاد به عنوان ملی پوش ایران در وزن 65 کیلوگرم انتخاب شده بود و اوزان 57، 70، 79 و 92 کیلوگرم باید در مرحله نهایی مشخص شوند.

در ادامه شرایط و جزئیات انتخاب ملی پوش هر وزن را بخوانید؛

57 کیلوگرم؛ بر اساس چرخه انتخابی علیرضا سرلک ملی پوش ایران در جهانی 2022، باید در این مسابقات کشتی می گرفت که در صورت قهرمانی او، ملی پوش می شد و در صورت قهرمانی شخص دیگر، کار به مرحله نهایی کشیده می شد؛ با توجه به غیبت سرلک به دلیل مصدومیت، این کشتی گیر از چرخه کنار رفت و کادر فنی تصمیم گرفت با توجه به فینال نزدیک احمد محمدنژاد جوان و میلاد والی زاده، این دو را به تورنمنت رنکینگ مجارستان اعزام کند تا چهره نفر برتر این وزن از دل مسابقات برون مرزی مشخص شود.

61 کیلوگرم؛ رضا اطری ملی پوش ایران در مسابقات جهانی 2022 و نایب قهرمان این مسابقات، از این مرحله وارد چرخه شد؛ طبق قانون در صورت قهرمانی اطری، او ملی پوش می شد و در صورت برتری شخص دیگر، کار به مرحله نهایی می کشید که اطری با قاطعیت از سد همه رقبا گذشت و قهرمان شد تا برای دومین سال پیاپی ملی پوش این وزن شود.

65 کیلوگرم؛ شرایط این وزن با دیگر اوزان تفاوت بسیاری دارد؛ در این وزن پیمان بیابانی قهرمان کشور شد اما پیش از قهرمانی آسیا مصدومیت باعث شد رحمان عموزاد به جای او عازم آسیایی شود. در مسابقات قهرمانی آسیا عموزاد به مقام نخست رسید تا کادر فنی از همان جا او را برای مسابقات جهانی انتخاب کند که البته این موضوع باعث انتقادهای بسیاری شد و شرایط خود چرخه انتخابی را زیر سوال برد.

کشتی آزاد رحمان عموزاد

70 کیلوگرم؛ در این وزن امیر محمد یزدانی که سال گذشته در جهانی کشتی نگرفت، سهمیه مرحله نهایی چرخه را داشت و در صورت قهرمانی هر کشتی گیری، این دو باید در مرحله نهایی کشتی می گرفتند که محمد بخشی قهرمان این وزن شد تا به همراه یزدانی، به مسابقات رنکینگ دار مجارستان اعزام شوند و مرحله نهایی انتخابی شان در آنجا برگزار شود.

74 کیلوگرم؛ بر اساس چرخه انتخابی، یونس امامی دارنده مدال برنز جهانی 2022 باید از این مرحله وارد رقابت با حریفان می شد. امامی در صورت قهرمانی ملی پوش مستقیم ایران در مسابقات جهانی 2023 می شد و در صورت قهرمانی فرد دیگر، کار به مرحله نهایی می کشید. با این وجود کشتی گیر لرستانی موفق شد با عبور از همه رقبا قهرمان این وزن شود و بلیت بلگراد را رزرو کند.

79 کیلوگرم؛ رقابت این وزن در سال های اخیر بین علی سوادکوهی و محمد نخودی داغ و سنگین بوده؛ سوادکوهی در سه سال اخیر در داخل کشور هیچ شکستی نداشته و موفق باشه رقبای نامداری مانند جردن باروز و سیداکوف را شکست دهد. نخودی هم موفق شده به دو نقره جهان برسد و همین موضوع تنور رقابت شان را جذاب تر از همیشه کرد. بر اساس قانون چرخه به دلیل مدال نقره نخودی در جهانی 2022، در صورت قهرمانی این کشتی گیر، او مستقیما ملی پوش می شد و در صورت برتری فرد دیگر، کار به مرحله نهایی می کشید. در نهایت با قهرمانی سوادکوهی در جام تختی، این دو کشتی گیر باید در مرحله نهایی انتخابی در مسابقات مجارستان کشتی بگیرند. ملی پوش این وزن در سال گذشته هم از تورنمنت برون مرزی تونس انتخاب شده بود.

86 کیلوگرم؛ از جهانی 2017 تا کنون سند این وزن به نام حسن یزدانی خورده و او امسال به دلیل کسب نقره جهان، کارش را از جام تختی شروع کرد. در صورت قهرمانی یزدانی او مستقیما ملی پوش می شد و در صورت قهرمانی فرد دیگر، کار به مرحله نهایی می کشید. نهایتا یزدانی موفق شد از همه رقبا عبور کند و ملی پوش ایران در جهانی و بازی های آسیایی شود.

حسن یزدانی

92 کیلوگرم؛ مبین عظیمی، قهرمان جوانان آسیا پدیده این وزن بود که توانست با عبور از سد مدعیانی مانند محمد جواد ابراهیمی، قهرمان جام تختی شود. بر اساس چرخه انتخابی کامران قاسمپور قهرمان جهان در سال 2022 باید از مرحله نهایی وارد چرخه شده و با قهرمان جام تختی کشتی می گرفت که قرار شد این دو کشتی گیر به تورنمنت مجارستان اعزام شوند. با این وجود روز گذشته بر اساس اعلام فدراسیون کشتی، به دلیل نیاز کادر فنی جوانان به عظیمی و فاصله کم مسابقات قهرمانی آسیا جوانان با تورنمنت مجارستان، این کشتی گیر از رقابت با قاسمپور انصراف داد تا کامران برای سومین سال پیاپی عازم مسابقات جهانی شود.

97 کیلوگرم؛ در این وزن قرعه دوباره به نام مجتبی گلیج افتاد. دارنده مدال برنز جهان در سال 2021 که در این سال ها رقابتی نزدیک با محمدحسین محمدیان داشته، امسال در غیاب رقیب دیرین خود قهرمان و راهی مسابقات جهانی شد. بر اساس چرخه در صورت حضور و قهرمانی محمدیان، او عازم جهانی می شد و در صورت برتری فرد دیگر، کار به مرحله نهایی می کشید؛ اما محمدیان در چرخه امسال غایب بود و همین باعث شد قهرمان جام تختی مستقیما مسافر بلگراد شود.

125 کیلوگرم؛ امیرحسین زارع دیگر ملی پوشی است که امسال هم به کسی باج نداد تا در کنار حسن یزدانی و کامران قاسمپور، همچنان پای ثابت تیم ملی باشد. زارع که سال گذشته برنز جهان را کسب کرد، از جام تختی وارد چرخه شد و در صورت قهرمانی ملی پوش می شد و در صورت برتری فردی دیگر، کار به مرحله نهایی می کشید. زارع جوان با عبور از رقبای خود از جمله امیررضا معصومی، توانست برای چهارمین سال پیاپی ملی پوش ایران شود.

دیدگاه تان را بنویسید