گزارش جی پلاس

سرمربی که با بازی های کامپیوتری به بالاترین سطح فوتبال اروپا رسید

ویل استیل که مربیگری را با بازی های کامپیوتری شروع کرد اکنون در لیگ فرانسه رکورد ۱۶ بازی بدون شکست را به ثبت رسانده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: اکتبر ۲۰۲۲ بود که مدیران باشگاه رنس تصمیم گرفتند برای نجات تیم خود به صورت موقت به یک سرمربی بدون مدرک اعتماد کنند و هدایت تیم را به عهده ویل استیل بسپارند. این انتخاب مسیر مربی ۳۰ ساله و سرنوشت تیم فرانسوی را تغییر داد. استیل که قرار بود تا جام جهانی بر نیمکت رنس بنشیند با کسب نتایج درخشان نه تنها در تیم ماندگار شد بلکه رنس را از سقوط نجات داد و اکنون برای کسب سمهیه رقابت های اروپایی تلاش می کند. 

جوانترین سرمربی در پنج لیگ برتر اروپا (لیگ برتر انگلیس، لالیگا، سری آ، بوندسلیگا و لیگ یک فرانسه) از زمانی که جانشین اسکار گارسیا یونیت اسپانیایی شد در لیگ شکست ناپذیر بوده است و رکورد ۱۶ بازی بدون باخت را در این هفته به ثبت رساند‌ (هشت برد و هشت مساوی). تنها توماس توخل با پاری‌سن ژرمن توانسته بود ۱۶ بازی نخست خود را بدون شکست پشت سر بگذارد. استیل با مربیگری در بازی های کامپیوتری خود را به چنین جایگاهی رساند. 

استیل که از پدر و مادری انگلیسی در بلژیک متولد شده است از کودکی مانند برادرانش به شدت به فوتبال علاقه داشت و بیشتر اوقات "فوتبال منیجر" بازی می کرد. در این بازی می توانست در دنیای غیرواقعی مربیگری کند و به همین خاطر دیگر از فوتبال بازی کردن دست برداشت. او به انگلیس رفت و نخستین تجربه اش را به عنوان مربی در تیم زیر ۱۴ سال پرستون نورث اند گذراند. در آنجا متوجه شد دوست دارد تمام وقت خود را برای مربیگری بگذارد‌.

با این حال پس از بازگشت به بلژیک با واقعیت تلخی روبرو شد. او نه شهرت داشت و نه تجربه به همین خاطر تیمی خواهانش نبود. در حالی که دیگر ناامید شده بود یانیک فررا، سرمربی سنت ترویدن (تیم دسته دومی بلژیک) متوجه استعداد استیل شد و او را در کادر فنی اش قرار داد تا اولین تجربه اش در فوتبال حرفه ای رقم بخورد. سپس در ۲۴ سالگی به عنوان سرمربی تیم لیر انتخاب شد. او پله های ترقی را به سرعت طی کرد و به فوتبال فرانسه رسید. 

اکنون باشگاه رنس حاضر است در هر بازی ۲۵ هزار یورو جریمه بدهد به خاطر این که استیل مدرک ای یوفا ندارد. تا پایان فصل این رقم از نیم میلیون هم عبور می کند اما برای مدیران فرانسوی اهمیتی ندارد چون سرمربی جوان بلژیکی نتیجه می گیرد و تنها پاری‌سن ژرمن از زمان حضور استیل بیش از رنس امتیاز کسب کرده است. سرمربی ۳۰ ساله که از یک روش غیرمرسوم توانست به بالاترین سطح مربیگری برسد با حضور در رقابت های اروپایی فاصله چندانی ندارد. 

دیدگاه تان را بنویسید