رشد غده سرطانی در فوتبال ایران!

حواشی بازی فولاد خوزستان و پرسپولیس باعث شد بار دیگر زخم کهنه فوتبال ایران سر باز کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ معضلی که مدتهاست لکه ای زشت بر چهره فوتبال انداخته است با بی توجهی مسئولان فرهنگی و انضباطی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ همچنان ادامه دارد و هر هفته «آبروریزی» جدیدی را رقم می‌زند.

مهر نوشت: فاصله گرفتن از جام‌جهانی هنوز به دو ماه نرسیده که رفتار مربیان، اعضای کادر فنی و بازیکنان ایران فاصله خود با دنیای حرفه‌ای را کیلومترها کرده و در سکوت و بی‌تفاوتی مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان، «غده» سرطانی «بی‌اخلاقی» و «بی‌آبرویی» در تار و پود جسم فوتبال نحیف و بیمار ایران رشد کرده است.

مسئولانی که برای «درس گرفتن» و «آموختن» از رویداد بزرگ جام جهانی و انجام کارهای «فرهنگی» بار سفر بستند و از رئیس تا نگهبان مقابل در راهی قطر شدند، این بار هم مثل همه سفرهای دوره گذشته‌شان نشان دادند که سفرشان برای پرکردن اوقات فراغت بوده و «پوچ» و «بی خاصیت» به دل این فوتبال «بی‌صاحب» برگشتند.

اتفاقاتی که در دیدار پرسپولیس و فولاد رخ داد سربازکردن غده سرطانی است که سالهاست تن رنجور و بیمار فوتبال ایران را آزار می‌دهد و مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ به جای جراحی و ترمیم آن نشسته‌اند و تماشا می‌کنند تا مرگ آن فرا برسد و بر پیکر بی‌جانش فاتحه بخوانند.

حکم‌های انضباطی که صادر می‌شود و ظاهراً «ته» برخورد مسئولان فوتبال با خاطیان است، بیشتر به یک منبع درآمد «جیب پرکن» برای فدراسیون و سازمان لیگ تبدیل شده تا عاملی بازدارنده برای تکرار اتفاقاتی که آبروی فوتبال را برده است.

دسته گل‌ها و روبوسی‌های ابتدای بازی که در حین و پایان بازی جایش را به کتک‌کاری و فحاشی می‌دهد مدتهاست چهره‌ای «کاذب» از اخلاق و رفتار ورزشی در فوتبال را به نمایش گذاشته و هر روز «تصنعی» بودن آنها بیشتر از گذشته چهره زشت خودش را به علاقمندان نشان می‌دهد و مسئولان فرهنگی باشگاه‌ها، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال هم تماشاگری بیش نیستند و ظاهراً از این «زد و خوردها» لذت هم می‌برند!

همه کار فرهنگی سازمان لیگ فوتبال خلاصه شده در مراسم ابتدای بازی و تقدیر از چند نفر که بیشتر برای به دست آوردن دل فلان نهاد و فلان مسئول انجام می‌شود و آنچه فراموش شده انجام کار فرهنگی «اثرگذار» در فوتبالی است که بیشتر از همیشه به «اخلاق» و «فرهنگ» پهلوانی و ورزشی نیاز دارد.

این «لکه» زشت و بدقواره مثل غده‌های سرطانی در جسم این فوتبال رخنه کرده و مثل اسید به جان رشته‌ای افتاده که سالانه میلیاردها تومان در آن نصیب دلال و مدیر و مربی و مسئول و … می‌شود اما هیچ عایدی معنوی و «حظ بصری» برای مردم و طرفداران ندارد.

پرسیدن اینکه «چه کسی باید جلوی این آبروریزی و افتضاح را بگیرد؟» هم دیگر تکراری و خسته کننده شده چرا که سالهاست از سوی رسانه‌ها، کارشناسان و دلسوزان فوتبال مطرح می‌شود اما هر چه بیشتر پرسیده می‌شود، بی‌توجهی و پاسخ ندادن مسئولان به آن بیشتر می‌شود.

پس دیگر نباید پرسید، باید دنبال نهاد و سازمانی گشت که بیاید و «یقه» بالا تا پایین فدراسیون و سازمان لیگ را بگیرد و بپرسد که در این فوتبال چه می‌کنید که نه تیم ملی «اخلاق‌مدار» دارید نه باشگاه «فرهنگی - ورزشی». نه مربیانتان بویی از رفتار و اخلاق «دهداری و دهداری‌ها» برده اند نه ورزشکارانتان ردی از اخلاق و معرفت «تختی و تختی‌ها» در وجودشان دیده می‌شود.

باید بیایند از بالا تا پایین فوتبال بپرسند که با این هزینه‌های میلیاردی و دریافتی‌های کلان‌تان چه می‌کنید که نه تیم ملی طلسم سالها قهرمان نشدن در آسیا را شکسته و نه تیم‌های باشگاهی‌تان. نه کار فرهنگی تاثیرگذار در این فوتبال می‌کنید و نه «عُرضه» برخورد با «عربده کش‌ها» و «لات‌های ورزشی» را دارید.

آنهایی که عشق و دلخوشی‌شان این فوتبال است از دست شما باید به کجا و کدام نهاد پناه ببرند که این کورسوی امیدشان قطع نشود و بتوانند برای دقایقی هم که شده از دیدن فوتبال لذت ببرند. این مردم باید چه کنند تا دیگر «عربده کشی» و «توهین» و «بی اخلاقی» را در این فوتبال نبینند؟

مسئولانی که در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و کمیته‌های فرهنگی باشگاه‌ها نشسته‌اند، تا قبل از آنکه دیر شود و جنازه این فوتبال بیمار را بر دوش بکشند، فکری کنند و از «شعار» دادن و «شو» بازی کردن دست بردارند و قدمی بردارند که خدا و خلق خدا از آنها راضی باشد.

دیدگاه تان را بنویسید