گزارش جی پلاس

لحظات جنجالی جهان ورزش| آنلکا، کودک سرکشی که با همه مشکل داشت

مهاجم فرانسوی مانند یک کودک سرکش بود که نمی توانست هر شرایطی را تحمل کند و پس از بحث یا درگیری مجبور به ترک تیم خود می شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: نیکلاس آنلکا یکی از با استعدادترین بازیکن های اروپایی در دهه ۹۰ بود و در گلزنی مهارت بالایی داشت اما اغلب تنش ایجاد می کرد و رفتارهای جنجالی اش بارها موجب شد تیم های باشگاهی خود را ترک کند یا از تیم ملی کشورش اخراج شود. مهاجم فرانسوی با سرمربیان خود درگیر می شد و اخلاق خاصش همیشه دردسرساز می شد. 

تیم ملی فرانسه 

بزرگترین افتخار ملی آنکلا در یورو ۲۰۰۰ اتفاق افتاد و قهرمانی را با آبی ها تجربه کرد. با این حال او می گوید: "این عنوان را از افتخارات من پاک کنید. فرانسه قهرمان شد اما نه با عملکرد من." مهاجم خروس ها در شروع تورنمنت در ترکیب اصلی قرار داشت اما پس از دو بازی که عملکرد ضعیفی داشت نیمکت نشین شد. او پس از جام جهانی ۲۰۰۲ توسط ژاک سانتینی به تیم ملی دعوت شد تا جای گوو مصدوم را پر کند اما آن را نپذیرفت و گفت: "من برای پوشش حفره ها نیستم. سانتینی باید جلوی من زانو بزند تا به تیم ملی برگردم."

نیکلاس آنلکا

هشت سال بعد فرانسه با گلی که تیری آنری با دست به ثمر رساند به جام جهانی آفریقای جنوبی صعود کرد. شکل صعود خروس ها با انتقادات زیادی همراه شد و اغلب معتقد بودند فرانسه نباید در جام جهانی بازی کند. آبی ها در دو دیدار نخست خود به ترتیب برابر اروگوئه و مکزیک به تساوی بدون گل دست یافتند. پس از بازی دوم بحث شدیدی در رختکن میان بازیکنان و سرمربی در گرفت و آنکلا به مادر ریموند دومنک سرمربی توهین کرد. آن بی احترامی به معنای اخراج شماره ۹ تیم ملی فرانسه از کاروان بود. بازیکنان در واکنش به این تصمیم در تمرین حاضر نشدند. این رسوایی در نهایت با حذف خروس ها از مرحله گروهی به پایان رسید. آنکلا توسط فدراسیون فوتبال کشورش از ۱۸ بازی ملی محروم شد و هرگز دوباره به تیم ملی دعوت نشد. 

تیم های باشگاهی 

آنکلا برای تیم های برجسته و بزرگی همچون رئال مادرید، لیورپول، آرسنال، منچسترسیتی و پاری‌سن ژرمن بازی کرد اما همه آن ها را با جنجال ترک کرد. مهاجم فرانسوی از سال ۱۹۹۷ تا ۹۹ برای توپچی های لندن بازی کرد. او باوجود اینکه در فصل آخر بهترین عملکرد را داشت اما از آرسنال جدا شد. ابتدا به نظر می رسید به خاطر دیر رفتن به تمرینات باشگاه ترجیح داده است او را کنار بگذارد اما بازیکن فرانسوی پس از 10 سال دلیل اصلی ترک تیم لندنی را شرح داد. او گفت: "در دیدار برابر فولام پس از پاس دنیس برگکمپ، دروازه‌بان را به آسانی پشت سر گذاشتم اما نتوانستم توپ را وارد دروازه خالی کنم چون نور آفتاب من را کور کرد. با این حال پاتریک ویرا با عصبانیت به من نگاه کرد و در رختکن به شکل عجیبی به من سیلی زد." آنکلا آن اتفاق را بدترین لحظه زندگی خود عنوان کرد.

نیکلاس آنلکا

مهاجم فرانسوی سپس به رئال مادرید پیوست. او نخستین روزش را در تیم اسپانیایی آغاز یک کابوس عنوان کرد و گفت: "زمانی که به مادرید پیوستم متوجه شدم ستاره بودن چه معنایی دارد و از آن متنفر شدم. اولین روز هر بازیکنی که به من رسید گفت: اینجا جای من است و من عذرخواهی کردم. سپس پرسیدم می توانم آنجا بنشینم و گفت: البته که می توانی اما بازیکن دیگر فرا رسید و گفت: اینجا جای من است! من آنجا چه کار می کردم؟ تیم جو غیرقابل تحمل و خشکی داشت." 

آنکلا به خاطر ناتوانی در ارتباط برقرار کردن با هم تیمی هایش در رختکن مشکلاتی داشت. حتی با رسانه ها هم ارتباط نداشت. او کاملا خود را از همه جدا کرده بود و یک روز نخواست تمرین کند. مهاجم رئال مادرید به خاطر سه روز غیبت در تمرینات ۴۵ روز از حضور در تیم و دستمزد محروم شد. در نهایت پس از یک فصل اسپانیا را ترک کرد و به کشورش بازگشت. در پاریس هم دوباره حاشیه ساز شد و با لوییس فرناندس بحث کرد. مهاجم ۲۲ ساله از سرمربی اش می خواست توضیح بدهد چرا او را در فهرست دیدار مقابل لیون قرار نداده است. فرناندس هم با قاطعیت به او گفت: "اگر روش کار من را دوست نداری در باز است." آنکلا به این شکل برای دومین بار PSG را ترک کرد. 

مقصد بعدی گلزن فرانسوی لیورپول بود. در آنجا با ژرار هولیه، سرمربی درگیر شد و پس از یک فصل قرمزها را ترک کرد. آخرین جنجال آنکلا در زمان حضورش در وست برومویچ اتفاق افتاد. او پس از به ثمر رساندن نخستین گلش برابر وستهام در لیگ برتر به شکل "سلام نازی" خوشحالی کرد. البته آنکلا این موضوع را رد و اعلام کرد آن شادی گل را به دوستش دیودونه تقدیم کرده و منظوری نداشته است. او سپس قول داد هرگز این حرکت را تکرار نخواهد کرد. مقامات فرانسوی نسبت به آن خوشحالی پس از گل واکنش های تندی نشان دادند. در نهایت آنکلا به همین خاطر مجبور شد با وست برومویچ خداحافظی کند.

نیکلاس آنلکا

دیدگاه تان را بنویسید