گزارش جی پلاس

لحظات جنجالی جهان ورزش| هاوارد وب، پلیسی که در قضاوت پر حاشیه بود

داور انگلیسی یکی از بهترین های جهان فوتبال بود اما برخی از قضاوت های جنجالی اش سر و صدای زیادی به پا کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: هاوارد وب بیش از ۵۰۰ بازی را در لیگ برتر، اف ای کاپ، لیگ قهرمانان اروپا، جام اتحادیه، جام جهانی، یورو و جام کنفدراسیون ها سوت زد. او پیش از ورود به دنیای فوتبال، مامور پلیس بود و توانست در حرفه جدید خود موفق عمل کند اما گاهی اوقات تصمیمات جنجالی می گرفت که باعث می شد سر و صدای زیادی به پا شود. 

اوج قضاوت جنجالی وب در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی اتفاق افتاد. داور انگلیسی در مرحله گروهی گل مشکوک سوییس برابر اسپانیا که از یک حرکت آفساید به وجود آمده بود را قبول کرد. لاروخا نخستین بازی اش را واگذار کرد اما توانست به فینال برسد، جایی که قضاوت باز هم به عهده داور انگلیسی بود. وب اولین داور لقب گرفت که در یک سال فینال لیگ قهرمانان و جام جهانی را قضاوت می کند. او دوباره یک تصمیم جنجالی گرفت و در نیمه اول دی یانگ را به خاطر ضربه محکم به قفسه سینه ژابی آلونسو اخراج نکرد و تنها به کارت زرد بسنده کرد.

لحظات جنجالی جهان ورزش

بازیکن هلندی مانند یک رزمی کار به هافبک اسپانیایی ضربه زد و ممکن بود آلونسو دچار آسیب دیدگی شدیدی شود. در نهایت اسپانیا با گل آندرس اینیستا در دقیقه ۱۱۶ بازی پیروز شد و جام قهرمانی را بالای سر برد. وب چند سال بعد از آن دیدار به عنوان یک کابوس یاد کرد‌. با وجود انتقادات از وب به خاطر فینال، فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال او را بهترین داور سال ۲۰۱۰ انتخاب کرد. وب نخستین بریتانیایی لقب گرفت که به این افتخار دست می یابد. 

مامور انگلیسی در کشورش نیز با قضاوت های خود سر و صدای زیادی به پا کرد. او داور دیدار منچستریونایتد و تانتهام بود که در تعیین سرنوشت قهرمان لیگ برتر اهمیت زیادی داشت. وب پنالتی را به نفع یونایتد اعلام کرد که لحظاتی بعد متوجه شد اشتباه کرده است. داور بریتانیایی آرزو کرد کریستیانو رونالدو آن ضربه را گل نکند (بر اساس اظهاراتش در یک مصاحبه) اما این اتفاق نیفتاد و تیم الکس فرگوسن توانست به لطف آن پنالتی باخت ۲ بر صفر را به پیروزی ۵ بر ۲ تبدیل کند. در نهایت یونایتد در آن فصل با پشت سر گذاشتن لیورپول قهرمان لیگ برتر شد. 

لحظات جنجالی جهان ورزش

لیورپول و یونایتد در سال ۲۰۱۱ در اف ای کاپ برابر هم قرار گرفتند. وب در شروع بازی یک پنالتی مشکوک به نفع شیاطین سرخ اعلام کرد و رایان گیگز آن را به گل تبدیل کرد تا یونایتد به لطف آن به یک چهارم نهایی راه یابد. جنجال به همین جا ختم نشد و داور در دقیقه ۳۱ استیون جرارد، کاپیتان لیورپول را اخراج کرد که می توانست تنها به یک کارت زرد بسنده کند‌. رایان بابل که نسبت به این قضاوت ها عصبانی بود پس از بازی تصویری مونتاژ شده از وب با پیراهن منچستریونایتد را در توئیتر منتشر کرد و نوشت: "او را یکی از بهترین داوران می نامند؟ باید یک شوخی باشد." البته بابل مجبور شد عذرخواهی کند. این اتفاقات چند روز بعد از توصیه وب به بازیکنان بلکپول رخ داد. داور انگلیسی به آن ها گفته بود که در دیدار برابر لیورپول خود را به زمین بیندازند اگر می خواهند به نفعشان خطا اعلام شود. 

قضاوت بحث برانگیز دیگر وب در انگلیس در داربی  منچستر اتفاق افتاد. رونالدو در دیدار یونایتد و سیتی  خطای شدیدی روی بازیکن حریف کرد. داور به ستاره پرتغالی کارت زرد نشان داد و مهاجم یونایتد برای وب دست زد. داور می توانست رونالدو را به خاطر این حرکت اخراج کند اما ترجیح داد دوباره بازیکن یونایتد را جریمه نکند. این تصمیم با واکنش فدراسیون فوتبال انگلیس روبرو شد که معتقد بود باید ستاره پرتغالی کارت قرمز دریافت می کرد. وب چند سال بعد در یک مصاحبه اعلام کرد که هنوز نمی داند تصمیم درستی گرفته است یا نه. 

لحظات جنجالی جهان ورزش

داور بریتانیایی در لیگ قهرمانان هم بارها قضاوت کرد. او داور دیدار بارسلونا و اتلتیکومادرید در سال ۲۰۱۴ بود. وب می توانست سه پنالتی اعلام کند (دو پنالتی برای اتلتیکو و یک پنالتی برای بارسلونا) اما قضاوت محتاطانه ای را در پیش گرفت. واضح ترینشان در محوطه جریمه بارسلونا اتفاق افتاد‌ که خاویر ماسچرانو، داوید ویا را سرنگون کرد. داور که نزدیک صحنه بود اعلام کرد برخورد وجود داشت اما دلیل افتادن مهاجم اتلتیکو آن ضربه نبود‌‌. وب نسبت به نشان دادن کارت زرد هم محتاط بود و تیاگو، گابی یا رائول گارسیا را به خاطر خطاهای شدیدشان جریمه نکرد. 

دیدگاه تان را بنویسید