جی پلاس

چرا ایران پرونده های حقوقی فوتبال را می بازد؟

یکی از مسئولان حقوقی که سال ها در فدراسیون فوتبال فعالیت کرده علت باختن پرونده های فوتبال را رفتار مسئولان

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در سال های اخیر تعداد پرونده های شکایت  از تیم ها و فدراسیون ایران در کمیته انضباطی فیفا و دادگاه بین المللی حکمیت ورزش (CAS) افزایش چشمگیری داشته و تقریبا می توان گفت تعداد قابل ملاحظه ای از آن ها با شکست طرف ایران به پایان رسیده است.

صفی الله فغانپور سرپرست برکنار شده دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال در گفت وگو با جی پلاس درباره علت این موضوع و در پاسخ به این سوال که آیا این از ضعف وکلای ایرانی است یا خیر گفت: اینکه ما در پرونده های حقوقی فوتبال موفق نمی شویم ضعف وکلا و افراد حقوقی نیست موضوع این است که  وقتی کار خراب می شود و بیخ پیدا می کند به حقوقی سپرده می شود و می گویند مسئول حقوقی حالا تو بیا درستش کن. من در مقاطع و در جاهای مختلف اعلام کردم که قراردادها باید از دل مذاکرات به دست بیاید؛ نه از دل کتاب ها. وقتی مسئول حقوقی در مذاکرات شرکت داده نمی شود و فقط برای پاراف یا جهت طرح شکایت از آن ها استفاده می شود باعث می شود قراردادها درست بسته  نمی شود و در دعاوی هم شکست می خوریم آن وقت تمام کاسه و کوزه ها سر مسئول حقوقی شکسته می شود.

او در ادامه صحبت های خود گفت: وقتی قراردادها درست تنظیم نمی شود ایراد وکلا نیست. مشکل مسئولان است که قراردادها را بدون مشورت حقوقی تنظیم و امضا می کنند. ما در کشور باید به افراد حقوقی اعتماد داشته باشیم. در شعارها می گوییم وکیل و قاضی دو بال رسیدن به حق هستند اما آیا در عمل هم اینگونه است؟ آیا به وکلا و کارشناسان حقوقی در فدراسیون ها و باشگاه ها نقش مهم و اختیار موثری داده می شود؟

فغانپور با انتقاد از عدم به کارگیری افراد حقوقی توسط مسئولان گفت: مشکل اساسی در تنظیم قراردادها است که وکلا و کارشناسان حقوقی نه در مذاکرات و نه در تنظیم آن به بازی گرفته نمی شوند. در دنیا برای تنظیم قراردادها وکلا و کارشناسان حقوقی در نوک پیکان هستند و ابتدا آن ها هستند که کار را شسته و رُفته می کنند و مدیران امضاء می کنند اما این جا مسئولان حقوقی ته خط قرار دارند و اصلا توجهی به آن ها نمی شود و مدیران فکر می کنند افراد حقوقی فقط برای طرح شکایت و احیانا دفاع از شکایت حضور دارند.

دیدگاه تان را بنویسید