گفت و گوی جی پلاس

ناگفته‌های فغانپور از قراردادهای جنجالی فدراسیون فوتبال؛ ایران می تواند از کانادا غرامت بگیرد؟

سرپرست سابق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال درباره دلایل برکناری اش و هم چنین اتفاقات مربوط به قرارداد با کانادا و ویلموتس صحبت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در سال های اخیر در فوتبال ایران به جای جام و مدال و افتخار بیشتر شاهد پرونده های حقوقی و البته باخت های متعدد در این پرونده ها بودیم. غرامت های سنگین و میلیون یورویی که سرآمد آن پرونده مارک ویلموتس بوده است. در هفته های اخیر نیز بحث گرفتن غرامت از کانادا به خاطر لغو یک طرفه بازی دوستانه با تیم ملی دوباره پای مسائل حقوقی را به فوتبال باز کرد؛ البته حواشی مربوط به این پرونده و انتقاد صفی الله فغانپور درباره عدم اطلاع کامل از اتفاقات حقوقی منجر به قطع اتوماسیون و برکناری او شد.

فغانپور در گفت وگو با جی پلاس درباره پرونده کانادا و ویلموتس و علت باخت های پیاپی ایران در پرونده های مختلف بین المللی صحبت کرد.

با توجه به اتفاقاتی که در سال های اخیر در بحث حقوقی فوتبال ایران رخ داده این سوال پیش آمده که آیا به خاطر توانایی وکلا و افراد حقوقی است که ایران پرونده ها را می بازد یا اینکه علت آن موضوع دیگری است؟

فغانپور:  اینکه ما در پرونده های حقوقی فوتبال موفق نمی شویم ضعف وکلا و افراد حقوقی نیست موضوع این است که  وقتی کار خراب می شود و بیخ پیدا می کند به حقوقی سپرده می شود و می گویند مسئول حقوقی حالا تو بیا درستش کن. من در مقاطع و در جاهای مختلف اعلام کردم که قراردادها باید از دل مذاکرات به دست بیاید؛ نه از دل کتاب ها. وقتی مسئول حقوقی در مذاکرات شرکت داده نمی شود و فقط برای پاراف یا جهت طرح شکایت از آن ها استفاده می شود باعث می شود قراردادها درست بسته  نمی شود و در دعاوی هم شکست می خوریم آن وقت تمام کاسه و کوزه ها سر مسئول حقوقی شکسته می شود.

اینکه قراردادها درست تنظیم نمی شود ایراد وکلا نیست. مشکل مسئولان است که قراردادها را بدون مشورت حقوقی تنظیم و امضا می کنند. ما در کشور باید به افراد حقوقی اعتماد داشته باشیم. در شعارها می گوییم وکیل و قاضی دو بال رسیدن به حق هستند اما آیا در عمل هم اینگونه است؟ آیا به وکلا و کارشناسان حقوقی در فدراسیون ها و باشگاه ها نقش مهم و اختیار موثری داده می شود؟

یعنی در زمان تنظیم قراردادها افراد حقوقی نقشی ندارند؟

فغانپور: مشکل اساسی در تنظیم قراردادها است که وکلا و کارشناسان حقوقی نه در مذاکرات و نه در تنظیم آن به بازی گرفته نمی شوند. در دنیا برای تنظیم قراردادها وکلا و کارشناسان حقوقی در نوک پیکان هستند و ابتدا آن ها هستند که کار را شسته و رُفته می کنند و مدیران امضاء می کنند اما این جا مسئولان حقوقی ته خط قرار دارند و اصلا توجهی به آن ها نمی شود و مدیران فکر می کنند افراد حقوقی فقط برای طرح شکایت و احیانا دفاع از شکایت حضور دارند.

مگر در ساختار فدراسیون فوتبال جایگاه دپارتمان حقوقی تعریف و وظایف مشخص ندارد؟

فغانپور: در اساسنامه فدراسیون جایگاه حقوقی تعریف شده است ، اما در عمل برای آن جایگاه مشخص شده اعتباری قائل نیستند.

در فدراسیون های گذشته نیز قراردادی بوده که شما نسبت به انعقاد آن هشدار داده باشید اما توجهی نکرده باشند؟

فغانپور:  در مقطعی که به عنوان مسئول حقوقی فدراسیون حاضر بودم، دبیر کل آن زمان با یک شرکت برای تنظیم قرارداد مذاکره کردند و به من گفتند می خواهیم با فلان شرکت قرارداد امضا کنیم و من اصرار کردم که باید با مسئولان آن شرکت نشست داشته باشم دبیر کل به من گفت ما چند جلسه رفتیم و مذاکره داشتیم! ولی من اصرار کردم خودم باید با آنها جلسه داشته باشم بعد از  جلسه به این نتیجه رسیدم که شرکت مورد نظر برای انجام آن کار مناسب نیست و نتیجه را به فدراسیون هم گفتم که آن ها صلاحیت و توانایی انجام کار را ندارند اما به حرف من توجه نکردند و برای تنظیم قرارداد در جلسه ای با حضور مسئولان فدراسیون و مدیران آن شرکت مجددا و با صراحت اعلام کردم این موسسه را قبول ندارم و آنها توانایی انجام کار را ندارند ولی به من گفتند تند نرو! به هرشکل اصرار کردند که قرارداد تنظیم و بسته شود. قرار داد علیرغم مخالفت من با آن موسسه تنظیم شد و  موسسه به همه سازمانها و نهادها به عنوان اسپانسر معرفی شد اما بعد از یک ماه فدراسیون به این نتیجه رسید که شرکت توانایی ندارد و باید قرارداد را فسخ کنیم! مردم و جامعه فوتبال مخالفت اینجانب را نمی دانند و نمی بینند اما وقتی به مشکل برخورد می کنند همه می گویند پس حقوقی کجا بود؟ متاسفانه مسئولان نه تنها هیچ اطلاعات حقوقی ندارند بلکه اعتقادی هم به کار حقوقی ندارند .

به قرارداد مربیان خارجی هم ایراد گرفتم و گفتم آن ها را پاراف نمی کنم ولی گفتند اگر تغییر بدهیم مربی ها امضا نمی کنند .

من به قراردادهای مختلفی ایراد گرفتم؛ مثلا قرارداد همکاری چند سال پیش با آدیداس که 10 مورد ایراد از آن گرفتم. مسئولان گفتند این تیپ قرارداد شرکت آدیداس برای همه دنیا است و قابل تغییر نیست. با اصرار اینجانب پیشنهادات برای اصلاح شرکت آدیداس ایمیل شد و با 8 مورد از ۱۰ مورد پیشنهادی من  موافقت صورت گرفت و قرارداد اصلاح شد.

وقتی شما درباره عدم اطلاع از مسائل حقوقی فدراسیون و به خصوص قرارداد با کانادا انتقاد کردید فدراسیون چه برخوردی با شما داشت؟

فغانپور: من بارها اعلام کرد که حضورم در فدراسیون فوتبال برای شغل و کسب درآمد نیست و برای همین به طور شفاف مواضعم را اعلام و اگر به حرفهای من توجه نکنند انتقادم را علنی می کنم و آنوقت است که باعث گرفتاری می شود که اصلا برایم مهم نیست چه اتفاقی می افتد و همه دیدند و شنیدند که کار اشتباه سرپرست و دبیرکل فدراسیون را علنا گفتم و بعد از مصاحبه خیلی ها تماس گرفتند و گفتند شجاعانه حرف زدی و حتی بعضی از اعضای هیات رئیسه گفتند مسئولیت ما را شما انجام دادی ولی بعدا دیدید که چه تصمیمی گرفتند! در پاسخ به این شرایط اتوماسیون من را قطع کردند  و بعد از یک هفته نیز قطع همکاری رسمی صورت گرفت.

سرپرست فدراسیون فوتبال اعلام کرد که برخلاف گفته شما درباره قرارداد کانادا نظرتان را جویا شدند و از جزییات آن اطلاع داشتید.

فغانپور: سرپرست فدراسیون گفتند که درباره قرارداد کانادا من نظر دادم درست است؛ اما آیا ایراداتی که گرفتم را اعمال کردند ؟ آیا قبل از امضای قرارداد آن را به رویت من رساندند ؟ قطعا اگر نظر حقوقی مرا در قرارداد با کانادا اعمال می کردند الان می توانستیم از کانادا غرامت بگیریم

در مصاحبه ای که شاید بتوان گفت باعث برکناری شما شد اعلام کردید که از قرارداد کانادا خبر نداشتید و بعد از آن گفتید که سوبرداشت شده و منظورم قرارداد ویلموتس بوده است.

فغانپور: در مصاحبه ای که درباره قرارداد کانادا داشتم سوء تفاهم ایجاد شد و بعضی ها تصور کردند حرف هایم را عوض کردم در حالی که اینگونه نبود. آقای فیروز کریمی بابت قرارداد ویلموتس  بارها به افراد حقوقی توهین کردند من هم خطاب به او گفتم "شما اصلا موقعیت ما را در فدراسیون می دانید؟! حقوقی یک کمیته و یا دپارتمانی بدون حق امضا است و تا وقتی موضوعی را به حقوقی ارجاع ندهند نمی تواند وارد شود و اقدامی انجام دهد.  درباره قرارداد کانادا هم گفتم آن را دیدم پیشنهادهایی دادم اما متن پایانی قرار داد را ندیدم که آیا مطابق نظر من اصلاح شد یا نه. به آن ها گفتم که ایرادات را برای کانادا بفرستید و دوباره پاراف می کنم اما نمی دانم اصلا این کار را کردند یانه.

آیا ما می توانیم از کانادا غرامت بگیریم؟

فغانپور: بعید می دانم که بتوانیم از کانادا غرامت بگیریم چون من قرارداد نهایی را ندیدم و فقط پیش قرارداد را دیدم. از نظر من قرارداد باید توسط اشخاص حقوقی طرفین نوشته شود و به رویت دیگران برسد نه اینکه ما آخر از همه ببینیم.

درباره قرارداد ویلموتس دخالتی داشتید؟

فغانپور: در مورد ویلموتس هم باید بگویم که بعد از رفتن کی روش من به فدراسیون نامه نوشتم گفتم  در شرف انتخاب سرمربی هستید من صلاحیت اظهارنظر در اینکه  چه کسی را به عنوان سرمربی انتخاب میکنید ندارم اما هر کس به عنوان سرمربی انتخاب شد در اختیار حقوقی قرار بدهید تا قرارداد تنظیم کنیم.

به نظر شما حکم پرونده ویلموتس شکسته می شود؟

فغانپور: کمیته انضباطی FIFA در پرونده ویلموتس بی انصافی کرد و رای غیر منطقی و به ناحق صادر کرده است و حتی مبالغ پرداختی را لحاظ نکرد بعد از فسخ قرارداد فقط باید 3 ماه حقوق او را پرداخت کنیم. (600 هزار یورو)

حرف پایانی.

من بارها گفتم که دنبال هیچ چیز نیستم و شفاف حرفهایم را می گویم. اگر من می خواستم به هر قیمتی در فدراسیون بمانم و جایگاهم را حفظ کنم نباید به سرپرست و دبیرکل انتقاد می کردم ولی وقتی دیدم کار آنها درست نیست و همه هم تایید کردند که رفتن دو مقام عالی فدراسیون برای گرفتن ویزای کانادا درست نبود چرا نگویم؟ اگر چه در کشور ما گفتن حرف حق تاوان دارد و من هم حق را گفتم،  تاوانش را هم دادم و نه تنها نگران نیستم بلکه افتخار هم می کنم. در پایان بگویم که فدراسیون فوتبال دارای شان و جایگاه رفیعی می باشد نباید با انتخاب آدمهای کوچیک و کم بضاعت به شأن و منزلت آن خدشه وارد گردد.

دیدگاه تان را بنویسید